Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
anuba

Hur mycket vatten tål en varmvattenberedare?

Rekommendera Poster

Jag besökte båten i helgen. Först såg det ut som att någon hade försökt att montera loss varmvattenberedare på ett slarvigt sätt. Vid närmare analys såg jag att någon hade lämnat kvar för mycket vatten och den hade sprängts av isen. 
Jag hade helt klart för mig att jag först tömde vattentanken och jag sedan tömde beredaren. 🤔 Men i år var jag stressad så det kunde ha varit tvärt om. 

Jag har i alla fall lyckats fem år tidigare utan sprängningar. 

Ett annat dilemma med Isotemp Slim är att tömningsrörer inte ligger helt i botten, när den ligger ner. Det gör att det kan stå ca 25% vatten kvar i tanken efter att man har tömt den. 
Hur bra är det?

Så här kul såg det ut i alla fall. En fin smäll. 😛

IMG_8769.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25% vatten ska väl inte vara någon fara i en liggande rund cylinder tycker man?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Formen i botten gör också att det knappast blir någon sprängverkan om det ligger kvar lite vatten. Denna måste ha varit betydligt mer fylld än så.

Har haft en likadan VVB med båten förvarad ute och bara tömd genom säkerhetsventilen i 15 år utan problem. Men du öppnade väl luftskruven på blandningsventilen också ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag suger ur det sista med våtdammsugaren genom säkerhetsventilen, det brukar funka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev IngemarE:

Formen i botten gör också att det knappast blir någon sprängverkan om det ligger kvar lite vatten. Denna måste ha varit betydligt mer fylld än så.

Har haft en likadan VVB med båten förvarad ute och bara tömd genom säkerhetsventilen i 15 år utan problem. Men du öppnade väl luftskruven på blandningsventilen också ?

Jag hade inte sett instruktionen om luftskruven förrän jag läste manualen igår. Men jag brukar lossa på kopplingen till påfyllningen och suga ut med vattendammsugare åt alla håll, efter att det har runnit färdigt.

Men just i år så tror jag att jag tömde vattenberedaren  samtidigt som jag körde vattenpumpen och tömde systemet genom alla kranarna. Rätt korkat misstag. Troligen fyllde på lika mycket vatten som jag tömde ut beredare.

Man kan se isen som sitter kvar kring värmelementet, på den andra bilden. 
Som du säger var det nog mycket vatten i beredaren. 

Men det är imponerade krafter. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev anuba:

- - -

Ett annat dilemma med Isotemp Slim är att tömningsrörer inte ligger helt i botten, när den ligger ner. Det gör att det kan stå ca 25% vatten kvar i tanken efter att man har tömt den. 
Hur bra är det?

- - -

Beklagar. Det nyinköpet kunde använts till något roligare båttillbehör.

25% kvar är nog en synvilla. Det ligger ju en isolering innanför ytterskalet så rören måste sitta en bit upp från ytterskalet. De sitter troligen inte precis i botten men det är nog betydligt mindre än 25% kvar i beredaren om den tömts på korrekt sätt.

Beredaren är ju skrot så du förorsakar ingen ytterligare ekonomisk förlust om du skalar av isoleringen och kollar hur långt ner i innerbehållaren tömningsröret sitter. Det kan vara att allmänintresse att veta det.

Sen är det som någon skrev ingen fara med 25% kvar. Den vattenvolymen kan expandera uppåt och får inte sprängkraft.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Lintott:

Beklagar. Det nyinköpet kunde använts till något roligare båttillbehör.

I det har fallet så har jag inte ens möjligt att uppgradera till något större eller bättre. Jag hade en 25 L Isoterm Slim och kan bara får plats med en 25L Isoterm Slim. Båten är inte så stor.

Som tur är finns den fortfarande att köpa så jag kan behålla fästena. 

Du har rätt om väggtjockleken. Jag gör en liten koll på tömninggraden på den nya beredaren. Den gamla har redan gått in i himmelen genom en container i hamnen. 😪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Når man ner till att öppna säv och sedan öppnar kranarna i båten så självdränerar den sig.

Om termostatet klibbar och säv kalkat igen blir smällen något högre....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...