Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst j.proud

Ht båt med 15hk

Rekommendera Poster

Gäst j.proud

Är lite sugen på att köpa en ht båt under 5m. Har en 15hk yamaha fyrtakt. Är motorn för klen? Nu har jag en plasteka med en 7.5hk volvo penta. Men den går ju inte att gå ut med om det är lite lite sjö. Hur beter sig en ht båt på under 5m med 15 hk i lite sjö? Tacksam för svar då jag är gröngöling när det gäller båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1. 15 hk på en planande HT båt runt 5 meter el däromkring blir för lite. Motorn kommer inte att orka få båten i planing.

2. Om du bara skall tuffa runt lite a la snipa så kan det räcka med 15 hk. Kanske en Askeladden 14 el liknande med en liten vindruta i fören och kapell. Se bild.

3. Jag vet inga planande HT båtar som det räcker med 15 hk. De få planande båtar rent allmänt oavsett båttyp som en 15 hk räcker, som är lite stabilare, kan vara t ex Buster XS. Man kan till och med köpa till en liten styrpulpet till den och hamnkapell.

http://www.busterboats.fi/se/

4. Ett alternativ kan vara att du säljer din Yamaha 15 hk 4-takt (den bör vara ganska lättsåld). Och sen spanar du efter en HT båt som har lite större motor (nyare tvåtakt el 4-takt om du föredrar det).

En liten Crescent  49/495  HT  med ca 50 hk.

Flipper 510  HT med 50-60 hk.

Ryds Hajen HT med ca 60 hk.

Ockelbo 16 HT med 50-60 hk.

Skall du sen upp ännu mer i storlek finns en hel bunt med bra beg HT båtar som Uttern 520 HT, Flipper 570/575, Örnvik 535, Ryds Camping (efter 1976) m fl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst j.proud

Tusen tack för ett mycket bra svar. Nu fick jag ju lite att tänka på! Ska iaf sälja plast ekan. Måste ha en mer stabil båt så man slipper bli rädd om det skulle blåsa pyttelite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det byggdes faktiskt en variant av Crecent 505 , som var en ren deplacementbåt, jag tror att 15 hk var max rek. Jag har sett den på annons en gång, trodde det var fel på motorstyrkan och ringde och kollade. Årsmodellen har jag glömt men jag tror det var tidigt 70 tal. En mycket rymlig och stabil båt enligt ägaren. Den hade instegslucka fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...