Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Skillerns

Vinterförvaring Motorbåt Tälthall Kondens

Rekommendera Poster

1 hour ago, Ronnienr10 said:

Så tait behöver det inte vara,luften ska cirkulera fritt.Jag hade använt https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/26768 .Jag vet inte om sådana små hål har någon betydelse.Det får andra svara på. Min inre presenning har jag dragit upp till nockarna bara innanför gavlarna ,sedan hänger den under tvärstagen.

Hur hade du gjort i mitt fall utifrån vad du ser på bilden?

Problemet är just för vajrarna som kommer i början vid väggarna. Detta är en del av stormförankringskittet till tältet för att det ska vara mer stabilt så vill helst undvika montera bort dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragit pressen till nock ovanför gavlarna,sedan använt 2 eller 3 st Snäppöljetter i tvärstagen under nock.Sedan använt 3 st vid varje vinkel mellan väg och tak.sedan kan pressen hänga löst i nederkant.Du behöver inte släppa några vajrar eller stag dom ska ju vara i mellan pressarna.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minutes ago, Ronnienr10 said:

Dragit pressen till nock ovanför gavlarna,sedan använt 2 eller 3 st Snäppöljetter i tvärstagen under nock.Sedan använt 3 st vid varje vinkel mellan väg och tak.sedan kan pressen hänga löst i nederkant.Du behöver inte släppa några vajrar eller stag dom ska ju vara i mellan pressarna.Ronnie

Ahhh du tänker att man sätter pressen mellan vajrarna, så det bli 4 st. olika presser så att säga, så det blir ett glapp mellan varje press?

jag fastnade för att jag skulle använda en enda stor, och då hamnar vajrarna och stagen i vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En presenning blir hur bra som helst,Jag kanske uttryckte mig lite oklart,jag kallade även ytterdelen för press.Stag och vajrar ska vara i mellan ytterduk och presenningen du hänger upp inne i tältet.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minutes ago, Ronnienr10 said:

En presenning blir hur bra som helst,Jag kanske uttryckte mig lite oklart,jag kallade även ytterdelen för press.Stag och vajrar ska vara i mellan ytterduk och presenningen du hänger upp inne i tältet.Ronnie

Hmm..försöker förstå hur du menar för att sätta upp presenningen trots vajrarna och stagen, menar du ungefär såhär?

IMG_1753.jpeg

IMG_1754.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minutes ago, Ronnienr10 said:

Den nedre bilden ser rätt ut för vattnet och rinna av.Ronnie

Så då är det helt okej om det blir ett glapp ovanför den ”inre” presenningen på runt 1 meter och att ventilationen då också hamnar ovanför den inre presenningen, som på bilden? Bara för att dubbelkolla en sista gång 🙃👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir jättebra,du får nog med ventilation genom gavlarna, som sagts innan låt motorkåpan vara av ett tag all kondens kommer att försvinna.Ordna nu detta så du kan slappna av och ta det lugnt ett tag.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minutes ago, Ronnienr10 said:

Det blir jättebra,du får nog med ventilation genom gavlarna, som sagts innan låt motorkåpan vara av ett tag all kondens kommer att försvinna.Ordna nu detta så du kan slappna av och ta det lugnt ett tag.Ronnie

Ah härligt 😌 tack för all din hjälp Ronnie. Ska fixa detta nästa vecka. Iväg på utbildning nu.

Tack! 😌

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 12/18/2023 at 9:37 PM, Ronnienr10 said:

👍 Ronnie

Uppdatering: Det verkar ha funkat fin fint hittills med presenningen. Det har varit rätt kallt dock så har inte kunnat fixa det så det blir riktigt bra så som vi pratade om sist, ska ge mig på det när tillfälle ges. Jag har även dunkarna inne med kalciumklorid men vet inte hur mycket de har bidragit. Kollar man mellan presenningarna så är det mängder av frost invändigt på den yttre duken men den andra duken verkar helt torr och motorn börjar torka upp bra den också 👍

verkar dock som DNA vätskan har tagit stryk i kylan, den spricker på vissa ställen så det ser ut som saltavlagringar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...