Skillerns 1 Postad 15 December , 2023 (redigerade) Hejsan! Kanske dum fråga men vill ändå kolla med mer erfarna personer då jag själv är helt ny i båtbranschen. Har rätt nyligen införskaffat mig en Pioner Multi III med en Yamaha F80 utombordare. Både båten och motorn förvaras i ett tält, se tält: Tälthall Nu under vintern kan det ibland bli väldigt fuktigt ute och det bildas då även kondens inne i tältet trots att jag har öppna ventilationshål på båda sidorna på tältet och en presenning som markduk. Detta gör att båten och motorn blir fuktiga, speciellt på metalldelarna och jag har även sedan tidigare valt att plocka bort motorkåpan för att undvika stöldbegäret. Tål utombordaren att bli så pass fuktig på motorns alla delar invändigt? Kan inte direkt fysikens/kemins lagar men finns det något sätt att inte få fukt på motorn? Kan man till exempel lägga en tunn plastfilm över hela motorn, gör detta att kondensen inte bildas under denna? Om jag hade valt att ha kvar motorkåpan på, hade kondensen inte bildats på själva motorn? Vet inte exakt hur kondens beter sig i olika lägen. T.ex. förslutningsbara förvaringsutrymmen i båten är helt torra trots att det inte är 100% förslutna. Mvh, Tobbe Redigerad 15 December , 2023 av Skillerns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 15 December , 2023 Jag skulle inte vara orolig. Motorn är för en båt och en båt används i fuktiga miljöer. Visst kan du minska mängden kondens och lättast är nog att montera kåpan men som sagt den är gjord för fuktig miljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 15 December , 2023 15 minutes ago, FIATX19 said: Jag skulle inte vara orolig. Motorn är för en båt och en båt används i fuktiga miljöer. Visst kan du minska mängden kondens och lättast är nog att montera kåpan men som sagt den är gjord för fuktig miljö. Hade det gått minska kondensen genom att bara lägga på en enkel plastfilm, sådan typ av plast man använder för att skydda vid målning inomhus. Eller hade det fortfarande blivit kondens under plasten? Kondens kan ju bete sig så konstigt och olika lager kanske då påverkar den positivt i detta fallet. Funderat på om man kan kontakta någon form av firma som har kunskap kring just kondens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 15 December , 2023 Om du spänner upp en presenning under taket i tälthallen, slipper du kondens på båt och motor.En presenning under båten hjälper även den till .förvarar ett par bilar så inga problem.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 December , 2023 Dubbla lager tält skapar den barriär mot fukt du frågar efter. Alltså en presenning med 10-15 cm mellanrum till ytterduken. Att klä in motorn tror jag inte hjälper så mycket men prova. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 15 December , 2023 35 minutes ago, Ronnienr10 said: Om du spänner upp en presenning under taket i tälthallen, slipper du kondens på båt och motor.En presenning under båten hjälper även den till .förvarar ett par bilar så inga problem.Ronnie Ah ja det har man hört lite om. Behöver det vara en 100% vattentät presenning eller ska det vara lite luftgenomströmning? Om den ska vara 100% vattentät, kan man köra med typ åldersbeständiga byggplast då kanske? Ska presenningen sitta längs med alla väggar, tak och även gavlarna eller endast tak/väggar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 15 December , 2023 38 minutes ago, pseudonym said: Dubbla lager tält skapar den barriär mot fukt du frågar efter. Alltså en presenning med 10-15 cm mellanrum till ytterduken. Att klä in motorn tror jag inte hjälper så mycket men prova. Om du kollar mitt svar till tidigare användaren, vad tror du kring de frågorna? 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 15 December , 2023 Vira en "gammal" filt runt motorn men försök att få den torr först med en värmefläkt eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 16 December , 2023 Spraya motorn med vaselinspray.Jag har gjort så i 20år men kan inte svära på att det är bra för alla motorer.Annars luftspalt i taket tar bort det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 December , 2023 9 timmar sedan skrev touchwood: Vira en "gammal" filt runt motorn men försök att få den torr först med en värmefläkt eller liknande. En filt lär väl suga åt sig fukt hela vintern, bättre med en sopsäck uppifrån som tejpas i nederkant. Men det måste göras på en från början torr motor, gärna med lite WD-40 spray på det elektriska. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 16 December , 2023 Skillerns Ah ja det har man hört lite om. Behöver det vara en 100% vattentät presenning eller ska det vara lite luftgenomströmning? Om den ska vara 100% vattentät, kan man köra med typ åldersbeständiga byggplast då kanske? Ska presenningen sitta längs med alla väggar, tak och även gavlarna eller endast tak/väggar? Köp en billig presenning på BT eller jula ,Spänn upp den i taket och en bit ner på sidorna det räcker. Det viktiga är att det cirkulerar luft.Du ska inte täcka gavlarna,Jag täcker inte motor eller något annat med plast eller annat material men det är min tro och åsikt.Ronnie 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 December , 2023 Hade man fått bort fukten om man hade stängt ventilerna och ställt in två större torrbollar? Eller är tältet för stort. även båttrailern, en Respo, är rätt fuktig i sådana här väder så man är nojig att det ska bli massa skador på både båt, trailer och motor nu när väl vintern börjat. Vet inte riktigt hur jag får bort fukten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 16 December , 2023 6 timmar sedan skrev Rascal: 16 timmar sedan skrev touchwood: Vira en "gammal" filt runt motorn men försök att få den torr först med en värmefläkt eller liknande. En filt lär väl suga åt sig fukt hela vintern, bättre med en sopsäck uppifrån som tejpas i nederkant. Men det måste göras på en från början torr motor, gärna med lite WD-40 spray på det elektriska. Helt riktigt. Det var det jag glömde skriva, att han sedan skulle dra en sopsäck över filten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 December , 2023 Torrbollar har jag slutat med, mest på grund av att det är tort i min båt. MEN man kan väldigt lätt tillverka egna bättre och billigare fuktslukare. Tag en 10 litershink, lägg ett durkslag uppepå, och fyll durkslaget med vägsalt, detta innehåller natriumklorid, kalciumklorid och en del andra ingredienser som skall hindra att det klumpar ihop sig. Saltet suger upp fukten ur luften och durkslaget dräner den vidare ner i hinken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 December , 2023 2 hours ago, Ronnienr10 said: Skillerns Ah ja det har man hört lite om. Behöver det vara en 100% vattentät presenning eller ska det vara lite luftgenomströmning? Om den ska vara 100% vattentät, kan man köra med typ åldersbeständiga byggplast då kanske? Ska presenningen sitta längs med alla väggar, tak och även gavlarna eller endast tak/väggar? Köp en billig presenning på BT eller jula ,Spänn upp den i taket och en bit ner på sidorna det räcker. Det viktiga är att det cirkulerar luft.Du ska inte täcka gavlarna,Jag täcker inte motor eller något annat med plast eller annat material men det är min tro och åsikt.Ronnie Jag stack iväg en snabbis till BILTEMA och köpte en presenning och satte upp. Det var inte lätt att på egen hand sätta upp en 7x10 m stor duk så ja det blev rätt snett men får justera längre fram. Råkade även hamna en del framför ena gaveln. Ser detta rimligt ut? Nu är nackdelen p.g.a. utformningen av tältet så hamnar ventilationen ovanför denna duken men det bör funka, hoppas bara inte det regnar in för mycket så det samlas vatten, annars får jag kanske stänga dem. Det drar in genom sidorna på tältet rätt mycket ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 December , 2023 4 timmar sedan skrev touchwood: Helt riktigt. Det var det jag glömde skriva, att han sedan skulle dra en sopsäck över filten. Skippa filten! Den drar till sig fukt och gör ingen nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 December , 2023 53 minutes ago, Rascal said: Skippa filten! Den drar till sig fukt och gör ingen nytta. Eftersom motorn har varit fuktig nu vid några tillfällen under vintern, tror du den tagit skada? Korrosion osv? Motorn är precis ny så hade varit sjukt surt om jag förstört den med rost och skit 🙈 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 December , 2023 35 minuter sedan skrev Skillerns: Eftersom motorn har varit fuktig nu vid några tillfällen under vintern, tror du den tagit skada? Korrosion osv? Motorn är precis ny så hade varit sjukt surt om jag förstört den med rost och skit 🙈 Förstört är väl att ta i på 2 månader. Men det är väl bra att göra rätt i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 16 December , 2023 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Tag en 10 litershink, lägg ett durkslag uppepå, och fyll durkslaget med vägsalt, detta innehåller natriumklorid, kalciumklorid och en del andra ingredienser som skall hindra att det klumpar ihop sig. Saltet suger upp fukten ur luften och durkslaget dräner den vidare ner i hinken. Två saker. Dels bör/ska det vara sommarvägsalt som lämpligen köps på Lantmännen för billigt pris i 25 kg säck. Dels bör man fylla saltet i durkslagen utanför båten. Fråga mig, jag vet 🤔😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 December , 2023 9 timmar sedan skrev ChristerN: Två saker. Dels bör/ska det vara sommarvägsalt som lämpligen köps på Lantmännen för billigt pris i 25 kg säck. Dels bör man fylla saltet i durkslagen utanför båten. Fråga mig, jag vet 🤔😉 Javisst. Men nyttan med dessa torrbollar och liknande kan ju diskuteras. Dom kan ju funka i slutna rum, men då det hela tiden kommer in fuktig luft blir det ju det ett sisyfosjobb som man får hålla på med under hela torrsättningssäsongen. Men bra ventilation i denna tälthall bör ju iallafall inte förvärra problemet med fukt och kondens. Själv har hag nästan helt öppet på gavlarna, jag brukar bara hänga en liten bit presenning för att hindra snön att blåsa in. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 December , 2023 (redigerade) Ja nu har jag stängt ventilerna i gavlarna för att hindra att allt för mycket fuktig luft tränger sig in, samt risken för att det regnar igenom dessa, tänker att den ventilerar tillräckligt genom kanterna vid gavlarna. Jag har ställt in 5 st. 10 liters hinkar med ca 3-4 kg kalciumklorid i ett durkslag runt hela båten och en ovanpå. Jag plockade ut allt som innehåller fukt, hade några kartongen inne som blivit kvar sedan tälten monterades. Jag har satt upp en presenning till inne i tälten som tidigare beskrivet. Jag har även ”svabbat” golvet för att få upp så mycket vatten som möjligt. Hoppas nu jag lyckas få det någorlunda torrt igen…direkt när motorn verkar torr ska jag montera dit motorkåpan igen med en torrboll inuti. Vad tror ni? Redigerad 17 December , 2023 av Skillerns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 17 December , 2023 2 timmar sedan skrev Skillerns: direkt när motorn verkar torr ska jag montera dit motorkåpan igen med en torrboll inuti. Tveksam till att montera en torrboll i motorn. Risken att det sprids damm av saltet som orsakar korrosion bör vara rätt stor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 December , 2023 2 minutes ago, ChristerN said: Tveksam till att montera en torrboll i motorn. Risken att det sprids damm av saltet som orsakar korrosion bör vara rätt stor. Om du kollar på bilderna jag skickade, står hinkarna med kalciumklorid för nära tror du då? Eller bör jag täcka över hinkarna med något dammskydd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 17 December , 2023 Hur har du tänkt dig att det skall gå till sommaren när båten och motor befinner sig i sjön? Vissa dagar kommer det säkert att regna och en och annan aktervåg slår över motorn. Det blir svårt att hantera salthinkarna då.😀😀😉😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 December , 2023 2 minutes ago, Jorgen01 said: Hur har du tänkt dig att det skall gå till sommaren när båten och motor befinner sig i sjön? Vissa dagar kommer det säkert att regna och en och annan aktervåg slår över motorn. Det blir svårt att hantera salthinkarna då.😀😀😉😉 Jo visst är båten ämnad för blöta tillstånd, men blev orolig då det blev så pass blött inne i motorn. Trodde jag var ”smart” att plocka bort motorkåpan för att undvika stöld, tänkte inte på detta problemet istället. Vad tror du kring fukt en längre stund på motorns inre delar? Klarar den sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 17 December , 2023 Förstår att du blir orolig. Ta det lugnt det är ingen fara för varken båt eller motor. Skruva i hop ett par reglar typ 2X2 tum i hela tältets längd ,spänn upp i mitten och lyft upp den inre presenningen så kondens kan rinna av, sedan öppnar du luftinsläppen igen,dom ska vara öppna.Kärran är galvad den tar inte skada av lite kondens.Om du låter motorkåpan vara av kommer all kondens på motorn att försvinna,du behöver inte några torrbollar i ett öppet tält.Du kan använda det saltet till att ta bort ogräs på infarten om det är grus,inte på betong.Ronnie 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 December , 2023 12 minutes ago, Ronnienr10 said: Förstår att du blir orolig. Ta det lugnt det är ingen fara för varken båt eller motor. Skruva i hop ett par reglar typ 2X2 tum i hela tältets längd ,spänn upp i mitten och lyft upp den inre presenningen så kondens kan rinna av, sedan öppnar du luftinsläppen igen,dom ska vara öppna.Kärran är galvad den tar inte skada av lite kondens.Om du låter motorkåpan vara av kommer all kondens på motorn att försvinna,du behöver inte några torrbollar i ett öppet tält.Du kan använda det saltet till att ta bort ogräs på infarten om det är grus,inte på betong.Ronnie Tack för de trygga orden och ditt engagemang i tråden. Ska absolut försöka fixa detta så snart som möjligt. hur nära behöver duken vara den yttre tältduken samt behöver den inte duken täcka hela vägen ner till marken på väggarna (förutom gavlarna)? om duken inte behöver täcka hela vägen, är det bättre om den gör det? 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 17 December , 2023 Det räcker att det är en luftspalt i mellan inre och yttre tältduk avståndet är inte så noga. Den inre duken behöver inte gå hela vägen ner räcker med typ halva höjden.Det viktiga är att kondensvattnet har fritt fall ner.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 December , 2023 1 hour ago, Ronnienr10 said: Det räcker att det är en luftspalt i mellan inre och yttre tältduk avståndet är inte så noga. Den inre duken behöver inte gå hela vägen ner räcker med typ halva höjden.Det viktiga är att kondensvattnet har fritt fall ner.Ronnie Tror du det är okej om man gör lite små hål i duken där vajrar/metallpinne går igenom? Behöver göra 12 st totalt, inte större än en öljett. Se nedan bild: (det blåa markerar hur presenningen kommer gå i ett stycke, behöver en presenning 8x12m) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 18 December , 2023 Så tait behöver det inte vara,luften ska cirkulera fritt.Jag hade använt https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/26768 .Jag vet inte om sådana små hål har någon betydelse.Det får andra svara på. Min inre presenning har jag dragit upp till nockarna bara innanför gavlarna ,sedan hänger den under tvärstagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser