Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Triobatar

Alternativ gummibåt

Rekommendera Poster

Om du söker på "round tail inflatable", så kommer det upp fler, liknande alternativ, också mestadels i UK. Det är inte svårt att handla därifrån – handlaren säljer ex VAT och du betalar svensk importmoms.

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jag anser ju att gummibåten är till 30% nytta och 70% besvär, procentsatserna kan variera efter humör och väderlek.

Kan tänkas jag minns fel, men jag tror att jag använde gummibåten två gånger i skarpt läge i somras.

- - -

Kommentar till bilden:

Det där med att hänga upp en gummibåt i däverter när det regnar... vad är problemet? Att den blir vattenfylld och för tung för dävertarna...?

Ja men häng upp den så så att fören hänger högre än aktern, och håll dyvikan öppen!

Ja och inga fastskruvade grejer i badbryggan man kan slå tårna blodiga på!

Jag hänger ibland upp min jolle i akterpulpiten med ett par sådana här på bogsertampen  (änden av pontonerna kvar i vattnet). Det förutsätter att det inte hänger någon motor på akterspegeln men min snurra brukar oftast hänga i andra hörnet av pulpiten, den lyfts endast ner om det ska åkas längre sträckor med jollen.

fenderfaste-fend-fix-xl-for-ror-pulpit-reling-etc-till-o-6-8-mm-fenderlinor-2-pack-vit.jpg.a3c40f30c2a3967ca93dc15add8dcf13.jpg

Det finns inget på badplattformen att slå tårna i. Jollen hänger med fören högt om det blir skyfall. Jollen är inte i vägen vid trånga tilläggningar.

(Jollen är en vanlig liten båtbutiksjolle med högtrycksdurk och motorplanka i aktern.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hänger ibland upp min jolle i akterpulpiten med ett par sådana här på bogsertampen  (änden av pontonerna kvar i vattnet). Det förutsätter att det inte hänger någon motor på akterspegeln men min snurra brukar oftast hänga i andra hörnet av pulpiten, den lyfts endast ner om det ska åkas längre sträckor med jollen.

fenderfaste-fend-fix-xl-for-ror-pulpit-reling-etc-till-o-6-8-mm-fenderlinor-2-pack-vit.jpg.a3c40f30c2a3967ca93dc15add8dcf13.jpg

Det finns inget på badplattformen att slå tårna i. Jollen hänger med fören högt om det blir skyfall. Jollen är inte i vägen vid trånga tilläggningar.

(Jollen är en vanlig liten båtbutiksjolle med högtrycksdurk och motorplanka i aktern.)

Bra tips!

Jag gör på liknande sätt i hamn, men använder halvslag, och jag har väl några sådana där fenderlinehållare till övers... 

Jag kan dessvärre inte släpa min gummijolle vare sig på lång eller kort lina, den skär åt sidan och välter. Jag har bara en ögla i fören på den, inga på bogarna. Med gummijollen delvis upphängd på badbryggan går det att köra i två-tre knop innan den välter.

Annars stjälper jag upp gummibåten på badbryggan med dess bb-ponton mot badbryggan. Sedan surras den fast, inga specielbeslag alls. Ibland har jag ställt den på högkant med fören uppåt, men då skyns sikten bakåt effektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...