Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Gäst Johan Falkman

Varför så DYRA motorlås???

Rekommendera Poster

Gäst Johan Falkman

Självklart är det eftersom det är en Marin produkt, men ett motorlås (typ ABU som man måste borra hål i aktespegeln för) är ju igentligen bara ett vanligt bygellås som man har till cykel, fast delat på 2!!

Blir SÅ iriterad att det inte finns billigare varianter än ABUs å liknande för 600-700 spänn.

Grrrr!! 

/Johan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Falkman

Jo, jag kanske underdrev lite med 600-700. Det är ju ännu värre med de andra låsen som går lös på 1000:- .

Jag löste det med ett par länkar av en klass3 kedja klass 3 lås klass3 låsbygel. En kostnad som är nära 1000:- men jag hade redan en del av grejerna.

Dock så blev jag EXTREMT förvånad över hur ENKELT det var att skära i en klass3 kätting med en vanlig vinkelslip kapskiva. Tog ca 10s att kapa ev den helt.

Går det verkligen inte att göra en kätting som står emot en vinkelslip?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klass 3 grejerna är bara för att skydda sig mot småstjuvarna och så som inte har med sig saker att kapa med.

Jag kapa också en klass 3 kätting en gång när jag behövde korta kättingen en meter, f-n det var ju som att såga i smör ju med en vinkelslip. Var en Gunnebo klass 3 kätting.

Näe skall du få ha motorn och el båten i fred hänger det inte så mycket på låsen vad det verkar.

Startspärr, Snapp off ratt och spårsändare kan ev ge lite bättre skydd. Finns en hel del annat också som kan få en ev tjuv att välja en annan än din båt/motor.

Men allra bäst är att ligga på en bevakad plats typ båtklubb som går vakt - ett par mänskliga ögon och öron är allt rätt bra ändå när allt kommer omkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett Hilock från http://www.gdi.se/.

Kostnad 505 kronor inklusive frakt och postens avgifter!

Man behöver inte borra nya hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan glädja er med att det är precis lika dyrt för motorcyklar. Det kan faktiskt vara lönt att titta på lås för motorcyklar för att använa till sin båt. Det finns större utbud av kedjeliknande klass 3 lås, bland annat kedjor som skall vara svårare att såga av efter som länkarna rör sig mer i förhållande till varandra. Sök på ABUS så hittar ni nog mer info. Det har börjat komma lite lågprislås till MC även om prisskillnaden inte är så stor, cirka en hundralapp.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skit i att köpa ett lås för en tusenlapp eller mindre och betala för en ny motor istället det kanske blir lite billigare eller? vad är det att gnälla om....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan Falkman.

Det är ju klart att man gnäller om det finns något att gnälla över. 

Stål är banne mig inte DYRT så varför tar tillverkare/ÅF ut överpris?. JO, för att ingen gnäller eller bryr sig om att försöka hitta billigare alternativ!.

Och är det verkligen så att det inte GÅR att göra kättingar/lås som varken går att knippsa eller att köra av med kapskiva?. 

Blir det antingen för hårt, eller för mjukt? Vad beror det på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Dags att börja gnälla! Varför är det exempelvis sådan skillnad på båt och husvagnstillbehör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...