Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
skippeer

Brandrisker ombord

Rekommendera Poster

För att minimera risker under kortare segling (typ max 24 timmar) kokar vi vatten för termosar (minimera brandrisk/brännskador) och förbereder mat (minimera skärskador mm). Okej när vi seglar i flera dygn använder vi gasolspisen och knivar för att tillreda maten när vågorna är moderata.

 

Har man otur kan en dammsugare ta eld efter jobb i båten.

Vi har väl alla hört om faran med terpentinolja i trasor som kan självantända.

 

Idag fick jag lära mig om en brandrisk som jag inte funderat på tidigare, acetonångor i kölsvin.

 

2 tekniker jobbade ovetandes om varandra i en stor katamaran, en rengjorde mha aceton vars ångor spreds via kölsvinet till ett annat utrymme där en elektriker jobbade. En gnista antände ångorna, 2 tekniker fick brännskador, 2 katamaraner totalskadades, brygga skadades och advokaterna fick jobba hårt i flera år.

Jag kommer att tänka till en extra gång när jag använder aceton ombord.

 

IMG_1495.png

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton är ju inte att försumma, en och annan hjärncell kan ju också stryka med om man är oförsiktig.

Men det kan ju finnas flera olika kemikalier ombord som kan vara brandfarliga, rödsprit som exempel, olika sprayer som dessutom finns i små tryckbehållare som en sprayflaska är. 5-56 och liknande mirakelmedel brinner väldigt bra, det gör ju även drivgasen till hårspray och sprayfärger.

 

För några månader sedan var det en lägenhetsbrand där batteriet till en elsparkcykel började brinna under laddning, och värmde upp en burk med sprayfärg så att den exploderade och skyndade på brandutvecklingen. samma sak kan ju hända ombord.

 

Sedan finns det ju drivmedel som bensin och diesel, och gasol till spisen. Ämnen som är svårt att klara sig förutan.

 

Brandrisker med olika batterier.

Det har ju hänt att batterier under laddning i mobiltelefoner, surfplattor och datorer, samt i en och annan leksak eller hobbypryl börjat att brinna. Säkerhetsansvarig på mitt jobb laddar upp mindre sådana batteripack i arméns ammunitionslåda, eller i annan plåtlåda. Det finns även speciella påsar att stoppa sådana batterier i när dom skall laddas. 

Våra elcyklar får inte längre laddas inomhus efter ett tillbud som inträffade i våras. Jag var inte på plats den dagen, men cykelerummet i källaren var rökfyllt en morgon, det fanns en rökdeckare, men den satt utanför cykelrummet, och löste då ut när en person öppnade dörren. Den personen tillbringade resten av dagen på en av stans akutmottagningar.

 

Det skrivs ju i en och annan tråd här om att installera litiumjonbatterier ombord, någon har väl berört det där med risken med dessa.

Det har ju under senaste året tisslats och tesslats om trafikolyckor med elbilar inblandade, en och annan med dödlig utgång då det uppstått brand i fordonet. Även om det sällan skrivs ut i tidningsartiklarna att det är en elbil som krockat och brunnit är det lätt att tro att det är så när man skriver att tog flera timmar för räddningstjänsten att släcka branden. Värre tycks det bli då man försöker att släcka med enbart vatten. En helt utvecklad brand i en gammal bensin- eller dieselpersonbil tar i allmänhet inte mer än 10-15 minuter att släcka om ens så lång tid...

 

Det skrevs ju härförleden om en brand i en segelbåt på land med li/jon batteri, i Kungsbacka tror jag det var...

Där var det väl en felaktig och oproffsig installation som var boven i dramat.

 

Så här skriver Storstockhoms räddningstjänstförbund om risker med litiumjonbatterier.

Läs och begrunda.

 

Å andra sidan är ju inte traditionella syra/blybatterier helt riskfria dom heller, men inte på långa vägar i samma riskkategori som modernare litiumjonbatterier.

 

Nödraketer och handbloss skall man ju ha med sig, men jag vet att det hänt olyckor med sådana, eller så har en nödraket uppskjuten från en båt orsakat en stor mark- och fastighetsbrand på en av Öckerös tio bebodda öar....

 

Tja, finns det egentligen någonting som är ofarligt... den urholkade ekstocken som dom har visat i SVTs "Sveriges Historia"... eller förresten, man använde väl elden som hjälp att urholka denna stambåt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nj brukar man ju inte ha litiumjon batterier i båtar. Det brukar vara litiumferrofosfat (om man inte håller dig till bly syra). Det är en helt annan och mycket säkrare kemi än litiumjon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...