Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Sebbe78

Flytt av oljefilter och installation av oljefilteradapter

Rekommendera Poster

Har sett fram emot att få dyka ner och bekanta mig litet mer med motorerna ända sedan vi köpte båten i somras. Båten är en Coronet 31 Aftcabin från -74 och motorerna är två stycken TAMD40B med backslag. Men det tog inte lång tid innan jag upptäckte att allt inte bara var fluffiga rosa moln i det motorrummet.

 

När jag tog tag i vinterservicen nu för en vecka sedan lade jag märke till att det är i princip omöjligt för en normalbyggd 40-plussare (kort och knubbig) att komma intill och byta oljefilter på SB motor. Oljefiltret sitter på höger sida, in under vad jag tror är värmeväxlaren. Till höger om motorn, max 5-6 cm bort står en 150 liters dieseltank vilket inte ger tillräckligt utrymme för att få ner armen där.

 

Kort sagt så har jag kunnat utesluta en ingång från alla håll. Dock fick en god vän till mig som inte har kroppsbyggnaden för en typisk 40-plussare, ner sin arm och kunde lossa det gamla filtret. Men att få monterat in det nya filtret är alltså fortfarande en olöst gåta eftersom man inte kan få ner det nya filtret inom räckhåll för den som ska skruva fast det. Det låter nästan som en norsk version av en Norge(Sverige)-historia men ja man behöver vara minst två för att lyckas med det.

 

Flytta oljefiltret
För att slippa det här bekymret i framtiden tänker jag installera en oljefilterflyttare - en adapter som med slang leder oljan vidare till någon bättre plats i motorrummet att placera filtret.

 

Min fråga här gäller sådana adaptersatser. Volvo Penta har tidigare haft en egen lösning men den tillverkas inte längre.
Jag har ringt runt till olika trimverkstäder som har de här produkterna men är väldigt osäker på vad som krävs för att få rätt modell.
Det jag vet är mått och data för filtret (se bild):

A: 108 mm
B: 63 mm
😄 72 mm
G: 1-12 UNF- 1B
H: 135 mm
UGV 1: 1.20
RSV 2: 1

filterdimensioner.jpg.4b2191d701128e65925472532c045cee.jpg

Jag har funnit ett flertal produkter från olika tillverkare som verkar uppfylla eller passa till detta filter. Bland annat det här från Dalhems:
Adapter på motorblock: https://dalhems.com/sv/p/f9d757ee6a7b46b5b005acfc008fe2bd/oljefilterblock-off-1-12
Filterhållare: https://dalhems.com/sv/p/890f8d84887e4dce8a40acfc00915b94/oljefilterhallare-1-12

 

Frågor jag har:

  • Hur lång kan slangen vara till exempel, innan avståndet innebär en tryckförlust?
  • Ska slangdimensionen (innerdiametern) vara densamma som hålet i filtret?
    Har fått förslag på en PTFE-slang (från Hydroscand) som klarar 200°C men med nackdelen att den är väldigt ovillig till att böjas. Finns iofs även en som tillät viss böjning.
  • Spelar placeringen av filterhållaren någon roll? Jag tänker att bäst vore att placera filtret i samma vinkel och på samma höjd som det sitter på motorn?

 

Är väldigt tacksam för goda råd kring detta ingrepp då jag aldrig gjort något liknande tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Sebbe78:

Volvo Penta har tidigare haft en egen lösning men den tillverkas inte längre.

Här har Du ett exempel på var Du kan hitta VP original kit för oljeförflyttning.

https://volvopentaandrew.us/products/volvo-penta-kamd44-6-cylinder-diesel-oil-line-adapter-860483-filter-housing-860530-hollow-screw-860482

Men fundera inte för länge om Du ska köpa eller inte...

 

Om Du vill montera det på samma sätt som det gjordes en gång i tiden, på motsatt sida mot original, behöver Du även konsol 861550 som fortfarande kan köpas via VP. Pinnbultar och muttrar har VP lagt ner, men Du hittar dem säkert någon annanstans.

 

Vad gäller oljefilter byter Du ut filtret 471034 till 423135.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Här har Du ett exempel på var Du kan hitta VP original kit för oljeförflyttning.

https://volvopentaandrew.us/products/volvo-penta-kamd44-6-cylinder-diesel-oil-line-adapter-860483-filter-housing-860530-hollow-screw-860482

Men fundera inte för länge om Du ska köpa eller inte...

 

Om Du vill montera det på samma sätt som det gjordes en gång i tiden, på motsatt sida mot original, behöver Du även konsol 861550 som fortfarande kan köpas via VP. Pinnbultar och muttrar har VP lagt ner, men Du hittar dem säkert någon annanstans.

 

Vad gäller oljefilter byter Du ut filtret 471034 till 423135.

Tack för svar. Synd bara att den måste skickas från andra sidan jorden med allt det innebär i form av fraktkostnad, ev tull och moms. Blir en dyr historia för en begagnad metallbit eller två. 

Som sagt, jag är tacksam för ditt tips men jag tror jag hellre kör på någon annan tillverkare som har åf här hemma. Finns samma grejer för några hundralappar och då är de nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Sebbe78:

Finns samma grejer för några hundralappar och då är de nya. 

Återkom gärna med uppgift om var Du köper ett nytt VP original kit för oljefilterflytt för några hundralappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Återkom gärna med uppgift om var Du köper ett nytt VP original kit för oljefilterflytt för några hundralappar.

Med ”annan tillverkare” menar jag inte Volvo Penta då utan någon som tillverkar samma sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök någon som har sält av delar till rasade KAD42-300 och köp loss oljefilter adaptern med slangar och filter hållare.

Är dock osäker på om dessa passar på AD40 modellens original filter. Se på VP reservdels sida om AD40 har samma oljefilter fördelare som 41-300.( i dag finns bara den modifierade oljefördelaren till 41-300). Det är dock samma oljefilter på AD40 som AD41 vill jag minnas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det är värmeväxlaren som sitter ovanför oljefördelaren, tryckfördelaren eller-vad-den-heter.

Jag har KAD43 och har ju original oljefilterförflyttare, den består av en adapter som sitter i olje-vad den-nu-heter-fördelaren. Det kan ju vara en vinst att skruva loss denna, och ta med den till Dalhems eller annan "rallyfirma" eller iallafall mäta den. Jag har nästan lika trångt, jag fick demontera kompressorn som sitter längst fram, uppe på motorns högra sida för att komma åt från motorns framsida och ovanifrån, då jag egentligen bara skulle byta O-ringar i värmeväxlaren. I ditt fall är det ju lika bra att byta alla O-ringarna i dessa komponenter när du ändå håller på.

Även luftfilterburken och expansionskärlet får du skruva bort för att komma åt (om nu dessa sitter på ungefär samma ställe som på KAD-motorerna)

När det gäller oljeslagarna är väl dessa si-så-där nånstans mellan 150-200 cm långa, på min motor går dom i en båge runt motorn, under turbon, upp över laddluftkylaren och fram till oljefiltret som sitter bredvid finfiltret för bränslet på motorns vänstra sida. Hyrdoscand kan ju säkert fixa sådana slangar.

Det är ju standradgrejer, så om nu inte Dalhems och liknande firmor har sådana kan du ju kolla på lastvagnssidan, kanske även på någon lastbilsskrot... Det kanske finns någon rikstäckande webbplats där man kan beställa begagnade delar precis som på personbilssidan??

Sedan har jag installerat likande oljefilterförflyttare på gamla luftkylda VW-motorer. Jag misstänker, men vet inte säkert, att delen som man skruvar fast oiljefiltret i ser likadan ut som på V-P motorerna, däremot är det helt annorlunda i andra ändan, men det kan hända att denna kanske, eventuellt, möjligtvis kan vara något för dig?? Sedan behöver du ju fler delar...

 

Jo på modernare VP-motorer är alla filter monterade stående, med öppningen nedåt, enligt en fråga jag ställde här på forumet så blir det inte söligt att byta dessa då oljan rinner ned i i slangarna när motorn har stannat... men om det är rekommenderat att montera oljefiltret så på dina motorer är ju en annan sak förstås.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev NW355:

Sök någon som har sält av delar till rasade KAD42-300 och köp loss oljefilter adaptern med slangar och filter hållare.

Är dock osäker på om dessa passar på AD40 modellens original filter. Se på VP reservdels sida om AD40 har samma oljefilter fördelare som 41-300.( i dag finns bara den modifierade oljefördelaren till 41-300). Det är dock samma oljefilter på AD40 som AD41 vill jag minnas.

Det var det jag föreslog och gav ett exempel på. Billigast, eller minst dyrt, har hittills varit att köpa från VP-skrotar i USA.

 

Filtret från 40/41 (471034) passar inte utan man behöver välja filter till KAD-motorer (423135) som har flyttat oljefilter som standard, detta på grund av att det horisontella filtret till 40/41 har för stor diameter för filterhållaren till KAD-motorerna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-11 vid 08:37 skrev Georg_Ohm:

När det gäller oljeslagarna är väl dessa si-så-där nånstans mellan 150-200 cm långa

VP original slangar är 1250 mm långa inklusive kopplingar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan se hur det ser ut vid oljefördeningshuset i @NW355s tråd "Nord West 1998 Uppfräschning" det finne en bra motorbild i det (idag) senaste inlägget, man ser tydligt adaptern med dom 1250 mm ( 😘 ) långa slangarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

med dom 1250 mm ( 😘 ) långa slangarna

Jag har nämligen några VP originalkit 💰 under renovering i mitt garage...😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Den Blå Avis (DBA.dk) i Danmark ligger just nu en KAD42/43 där delar säljes . Oljefilter, slangar och adapter som passar på oljefördelaren ( där ditt lite större oljefilter sitter just nu). Nya slangar fixar Hydroscand , om det behövs.

KAD4243 DBA.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick det nya filtret på plats i söndags med hjälp av ståltråd som skickades ned och under på högersidan av motorn, där sedan oljefiltret fästes med spännband och ståltråden virad runt.

Sedan var det "bara" att hitta samma ställe som vi fick ut det gamla oljefiltret genom och skicka igenom filtret där. Polarn "smalarm" stod ovanför och höll i tråden medan jag själv var den som låg inpackad mellan motorerna. Det var tvunget att bli så eftersom mina armar inte fick plats. Detta blev alltså det vinnande konceptet för denna gång.

Är för mig helt otroligt att ingen gjort detta jobb redan med tanke på att båten fyller 50 år 2024.

 

Men! Det betyder inte att jag inte kommer göra en flytt av filterhållaren. Det blir bara inte denna gång. Det ryms inte riktigt i min budget för den här vintern som ju är min premiär som båtmeckare, någonsin.

Med det sagt tackar jag er alla som lagt tid på att ge mig mycket värdefulla tips och råd! Så stort tack!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har någon bytt filtret tidigare. Du har fått tag i en båt där motorn är "garderobs-monterad" m a o svårt tillgänglig för service.

Lägg gärna in bild på montaget så kan kanske fler tips komma in angående  filterbytet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo men... fast jag har precis fått lagt på durkarna och monterat tillbaka skåpet för kylskåpet... Helst vill jag inte se styrbords motor förrän tidigast i vår igen, helst inte förrän nästa höst 😂

Ska försöka komma ihåg och ta bilder nästa gång alla luckor är borttagna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...