Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
per_62

Färdigbyggt 12V LifePO4-batteri inkl BMS?

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa färdigbyggt 12V LifePO4-batteri inkl BMS på 100Ah eller 200 Ah.

Har segelbåt med Volvo Penta MD7A med en 35A generator vilken kan uppgraderas till max ca 70 A. 
Har dock ett antal frågor kring att gå över till LiFePO4 och skulle behöva hjälp att förstå vad man ger sig in på med dessa typer av batterier:

 

- Att köpa ett färdigt batteri med BMS känns enklare och kanske säkrare än att bygga ett själv.

- Priser varierar en hel del på LiFePO4-batterier med BMS, ca 2500kr till ca 8000kr för 12V 100Ah samt ca det dubbla för 200Ah. Känns lockande att köpa ett billigt batteri och hoppas det fungerar några år. Eller vad kan vara bättre att köpa ett dyrt batteri?

- Två 100Ah LifePO4 som kopplas parallellt eller ett 200Ah. Är det en fördel med ett 200Ah?

- Kan man lita på BMS och regulator för solpanel att de har full koll och kunna lämna båten med inkopplade solpaneler. Eller bättre koppla bort ett LifePO4-batteri under förutsättning att det är laddat till ca 60-80%.

- Är det ok att om något år eller så komplettera med ett till LifePO4-batteri som parallellkopplas. Samt spelar det någon roll gällande fabrikat och kapacitet (tex olika Ah).  Ser att det finns batterier som kan parallellkopplas. Eller måste detta göras från början med samma typ och kapacitet.

- Ladda direkt från generator/solpaneler eller behövs även en DC-DC laddare då jag även har ett 12V AGM-batteri på 60Ah som startbatteri.

- Bluetooth eller modem-uppkoppling till ett LifePO4-batteri är det ett bra alternativ att ha koll via distans. Samt kan man då ändra instlnningar för batteriet?

- Vinterförvaring verkar vara bäst kring +10C till +20C så inte lämna i båten över vintern.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall avgjorde behovet av hög maxström (urladdning/belastning) att jag har flera 100Ah med var sin BMS i parallell istället för en enda. Detta eftersom minst en av bog/akterpropellrarna behövde gå på dem, inverter för 230V m.m.så jag behöver momentant kunna lasta dem med 350-400A i alla fall. Det styrde också lite vilka batterier jag kunde välja.

 

Vill du göra det enkelt så låt din startbatterisida vara som den är och ha den direktkopplad till generatorn som idag. Sammankopplingsreläet ersätter du sedan med någon form av DC/DC-omvandlare med lämplig ström, för laddning av förbrukarbanken (Li) från generatorn.

 

Anledningen är att din generator må kunna lämna 35A, MEN bara vid mycket höga varv och då den kyls effektivt av sin remskiva som också är fläkthjul. Till skillnad från ett blybatteri som snabbt sänker strömmen det slukar i sig när spänningen sjunker från generatorn, drar LiFePO4 rejält mycket mer ström lägre ner i spänning. Därför är risken stor att generatorn blir överhettad om man låter den ladda direkt. Jag skulle lägga mig på c:a halva generatorns märkström för att vara "safe".

 

Visst finns det många fler och sofistikerade lösningar, temperaturavkänningar på generatorn o.s.v. om man vill få ut absolut allt och ladda så snabbt som möjligt. Men väger man in enkelheten och att slippa byta så mycket av det man har så kan det vara "good enough", även om man inte kan ladda lika snabbt som skulle kunna vara möjligt. Oavsett så går det ju många gånger snabbare än att ladda motsvarande blybatteri 😉

 

Jag har alltid solpanelerna inkopplade hela sommarhalvåret och har aldrig upplevt något problem med det. Men min regulator är å andra sidan lite nedställd i spänning och ganska "dum" (=alla smarta moder bortkopplade). Fulladdat blir det ändå, och just från en solpanel slukar batterierna ofta allt de kan ge tills de är (nästan) fulladdade. Dvs den inställda maxspänningen infinner sig ändå inte förrän allt är nästan fulladdat, så den inställningen och alla ev. "smarta" moder är i praktiken faktiskt ganska irrelevanta.

 

Förvaring av Li-batterier är mig veterligen inga problem i minusgrader, men de bör inte laddas då.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med IngemarE. Behåll startbatteri med generatorn och koppla ev solpaneler till LFP batterierna. Behöver du ladda LFP från generatorn så gå via en DC/DC laddare satt på max halva generatormärkströmmen. Jag tänker sätta in en manuell kontrollmöjlighet så att DC/DC kan stängas av om LFP inte behöver laddas (den stängs förstås också av då motorn inte går). Att omvänt ladda startbatteriet från solpanelerna går att fixa med en enkel omkoppling - ladda aldrig LFP och blybatteri samtidigt, då finns risken att LFP drar ur laddningen från startbatteriet med höga strömmar så säkringarna ryker eller kablar brinner. Man kan förstås ha separata solpaneler och regulatorer för startbatteri och LFP batteri(er), men troligen behöver inte startbatteriet laddas annat än med generatorn.

Jag valde ett LFP batteri med inbyggd BMS (slog till på ett rabatterbjudande som verkade bra). Skulle jag bygga ett system nu så skulle jag hellre välja en bms med Bluetooth uppkoppling så att laddningen på individuella celler kunde övervakas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...