Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
peddan11

Volvo Penta Panel

Rekommendera Poster

Hej

Halvt färgblind och novis på båt el😔

Jag undrar om detta är möjligt och om det finns någon firma på västkusten som kan fixa detta.

Jag vill ta bort nr 6 och ersätta den med tre röda lampor nr 7, 8, o 9

Vill byta ut 15 mot nytt alarm

Vill byta ut 11 o 12 mot nya knappar

Det jag har är det på bilden. Kan mycket väl vara så att det behövs fler eller andra delar.

Jag har instrumenten och en instrumentbräda som allt sitter på så ni får den att jobba med.

Behöver även hjälp med varvräknaren

Tacksam för återkoppling

Mvh

Peter/PeddanPanel.pdf

Panel.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Digasoft vid Stigs center i Göteborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-12-09 vid 10:22 skrev peddan11:

Hej

Halvt färgblind och novis på båt el😔

Jag undrar om detta är möjligt och om det finns någon firma på västkusten som kan fixa detta.

Jag vill ta bort nr 6 och ersätta den med tre röda lampor nr 7, 8, o 9

Vill byta ut 15 mot nytt alarm

Vill byta ut 11 o 12 mot nya knappar

Det jag har är det på bilden. Kan mycket väl vara så att det behövs fler eller andra delar.

Jag har instrumenten och en instrumentbräda som allt sitter på så ni får den att jobba med.

Behöver även hjälp med varvräknaren

Tacksam för återkoppling

Mvh

Peter/PeddanPanel.pdf

Panel.pdf 1 MB · 35 downloads

Hej!

"Nummer 6" kan man nog inte byta ut så där rakt upp och ned. Den innehåller en liten del elektronik, iallafall för laddningslampan.

I förra båten tillverkade jag en ny instrumentpanel av mahogny och tog bort de fula svarta instrumenttavlorna, men jag behöll nummer 6.

Jag sågade ut ett rektangulärt hål i mahognypanelen, monterade in denna i sin helhet och pillade bort tapen med symbolerna och klistrade den ovanpå.

Larmkomponenten, är en "akustisk signalgivare" kan du byta ut rakt av, det finns olika sådana, denna kan programmeras för olika ljud, men det finns även enklare och billigare.

Likaså de återfjädrande strömbrytarna kan enkelt bytas ut, men var observant på att du skall ha två olika, en återfjädrande för larmtestet, och en med dubbeltryck för av/på till instrumentbelysningen. Här finner du flera olika sådana, med eller utan belysning.

Off/(on) betyder att den är återfjädrande, off/on betyder att den kvarstannar i nedtryckt läge. Om du skall ha sådana med belysning, så välj röd, eller helst välj utan belysning, dom lyser rätt starkt och bländar dig vid mörkernavigering, jag vet, jag har en med blå belysning till en funktion i min panel.

Det finns även små LED-lampor i olika färger som passar i instrumenten som instrumentbelysnining, original har V-P haft röda lampor här de senaste åren.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...