Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
storsegel

Byta till Lithium

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Sitter och spånar på hur man enklast byter till lithium på förbrukarsidan i båten.  Läser och läser men blir nästan mer och mer osäker ju mer jag läser och tittar på youtube. 

 

Min plan är

  • Köra med mina nuvarande Bly batterier som startbatteri 2x100Ah .  
  • Helt separera startbatterierna för att skydda lithiumbanken och spara på generatorn .
  • Sätta in 4st lithium batterier som batteribank enbart till förbrukning. 
  • Köra solpanelerna till batteribanken. 
  • Köra Landströmen via laddare till båda batteribankerna ( Min har 2 utgångar med olika inställningar ) 
  • Om pengarna räcker montera en Vicron DC/DC laddare mellan startbatterierna och Lithium för att kunna ladda under färd. 

 

Är detta ett fungerande setup ?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det bör väl fungera. Förutsatt att din laddare har en litiuminställning.

En Shunt behöver du också för att kunna ser förbrukningen på litiumbanken.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just nu skrev Jernhand:

 

Precis, 

 

Både laddaren och MPP regulatorn klarar lithium. 

 

Då är jag på rätt väg iaf i planeringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt svar:

Sk ”Drop-in” batterier av LFP brukar inte fungera fullständigt utan en massa annan ombyggnad vilken oftast ”glöms bort” av säljare av dessa batterier. Att misshandla bly-batterier är inte så lätt och kostar bara ca 15% av vad LFP kostar som är betydligt känsligare för överladdning, kyla mm.

För egen del avvaktar jag med LFP tills nuvarande bank blir överåldrig och kommer då satsa på en fullständig ombyggnad av elsystemet så att det passar LFP och inte sliter ut dessa dyra batterier i förtid.

Några specifika frågor:

- Vilken sorts LFP batterier ämnar du köpa?

- Vad för BMS avser du använda? Inbyggd/separat?

- Hur ämnar du kontrollera cellerna avseende balansering?

- Räcker det för dig att bara ladda LFP-banken via solpanelerna och din landströmsladdare?

- Vilken landströmsladdare har du?

Det finns fler frågor men jag börjar där. Har själv enbart teoretisk kunskap i ämnet men, som du också skriver, ju mer man läser desto mer komplext blir det (typ).

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Generellt svar:

Sk ”Drop-in” batterier av LFP brukar inte fungera fullständigt utan en massa annan ombyggnad vilken oftast ”glöms bort” av säljare av dessa batterier. Att misshandla bly-batterier är inte så lätt och kostar bara ca 15% av vad LFP kostar som är betydligt känsligare för överladdning, kyla mm.

För egen del avvaktar jag med LFP tills nuvarande bank blir överåldrig och kommer då satsa på en fullständig ombyggnad av elsystemet så att det passar LFP och inte sliter ut dessa dyra batterier i förtid.

Några specifika frågor:

- Vilken sorts LFP batterier ämnar du köpa?

- Vad för BMS avser du använda? Inbyggd/separat?

- Hur ämnar du kontrollera cellerna avseende balansering?

- Räcker det för dig att bara ladda LFP-banken via solpanelerna och din landströmsladdare?

- Vilken landströmsladdare har du?

Det finns fler frågor men jag börjar där. Har själv enbart teoretisk kunskap i ämnet men, som du också skriver, ju mer man läser desto mer komplext blir det (typ).

Hej, 

 

jag har inte bestämt mig ännu för vilken sort jag skall köpa , men lutar åt inbygd BMS just nu . 

 

- - Räcker det för dig att bara ladda LFP-banken via solpanelerna och din landströmsladdare?

Nej , jag planerar att montera en dc/dc laddare från vicron mellan blybanken och lithium banken . 

 

- Vilken landströmsladdare har du?

Jag har en vicron smart laddare , har läst mig till att jag skall kunna välja lithium på ena utgången och bly på den andra. 

 

 

- Hur ämnar du kontrollera cellerna avseende balansering?

Det har jag inte läst på om ännu.  Löser inte batterier med inbygd BMS det ?  Annars verkar inte en aktiv balanserare kosta många kroner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev storsegel:

- - -

- Hur ämnar du kontrollera cellerna avseende balansering?

Det har jag inte läst på om ännu.  Löser inte batterier med inbygd BMS det ?  Annars verkar inte en aktiv balanserare kosta många kroner.

Det är nog omöjligt att ansluta en extern aktiv balanserare tll ett "dropin-batteri". Dropinbatterier är förseglade och för att kunna ansluta en balanserare så måste du komma åt de enskilda cellerna. Det går förvisso att bryta upp förseglingen och kanske komma åt de enskilda cellernas poler men då försvinner alla garantier.

 

Å andra sidan så är det nog mer regel än undantag att dropinbatterier numera har inbyggd balanserare.

 

Ett tidigt undantag är t.ex. ThunderSky/Winston 12V-batterier som endast innehåller fyra LFP-celler som kopplats samman under det förseglade locket. Försäljarna hävdar att de ingående cellerna är väl balanserade vid tillverkningen men garantin är inte så lång o cellerna hinner nog inte få så stor spridning innan garantin går ut...

Dessa batterier marknadsfördes rätt frekvent i "LFP-erans begynnelse" men idag letar de flesta nog efter andra typer av 12V LFP-batterier.

i6f807_z1.jpg.33a41a5bfa015b535ed95f0029a59e1c.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev storsegel:

 

- - Räcker det för dig att bara ladda LFP-banken via solpanelerna och din landströmsladdare?

Nej , jag planerar att montera en dc/dc laddare från vicron mellan blybanken och lithium banken . 

I ditt första inlägg skrev du att du skulle investera i en dc/dc-laddare om pengarna räcker. Därav frågan.

2 timmar sedan skrev storsegel:

- Vilken landströmsladdare har du?

Jag har en vicron smart laddare , har läst mig till att jag skall kunna välja lithium på ena utgången och bly på den andra. 

Låter intressant men den laddaren jag har (Victron smart) har ingen möjlighet att ställa spänning etc specifikt för startbatteriet.

 

9 minuter sedan skrev Lintott:

Det är nog omöjligt att ansluta en extern aktiv balanserare tll ett "dropin-batteri". Dropinbatterier är förseglade och för att kunna ansluta en balanserare så måste du komma åt de enskilda cellerna.

Helt klart är det så!

Frågan ställdes för att detta ofta glöms bort. Ganska många batterier med inbyggd BMS har rent dålig cellbalansering om man får tro tester. Och som jag tidigare skrivit så har jag själv ingen praktisk erfarenhet av LFP. Funderar endast efter det jag läst mig till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

I

11 timmar sedan skrev ChristerN:

Låter intressant men den laddaren jag har (Victron smart) har ingen möjlighet att ställa spänning etc specifikt för startbatteriet.

Jag håller med om att det är svårt att hitta laddare som stödjer både blysyra och LFP samtidigt. Jag har försökt att hitta på många supportforum.
Till det systemet som jag själv bygger har jag beställt en Victron Energy Phoenix Smart IP43 12/50(1+1). Det ser ut som en trevlig laddare utan fläkt.
Den har en 50A-utgång och en lågströmsutgång för laddning av startbatteriet. Högströmsutgångs som jag kommar ställa för LFP med max 13.8 V. Då tolkar jag det som att lågströmsutgången också kommer begränsas till 13.8V. Det blir bara lite stödladdning men troligen inget förstörande. 
Om det senare visar sig inte räcka för att hålla startbatteriet fulladdat tänkte jag montera in en av Victrons Orions DC/DC omvandlare, 9A, från LFP till startbatteriet. 
Men troligen kommer det inte behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev anuba:

Jag håller med om att det är svårt att hitta laddare som stödjer både blysyra och LFP samtidigt. Jag har försökt att hitta på många supportforum.
Till det systemet som jag själv bygger har jag beställt en Victron Energy Phoenix Smart IP43 12/50(1+1). Det ser ut som en trevlig laddare utan fläkt.
Den har en 50A-utgång och en lågströmsutgång för laddning av startbatteriet. Högströmsutgångs som jag kommar ställa för LFP med max 13.8 V. Då tolkar jag det som att lågströmsutgången också kommer begränsas till 13.8V. Det blir bara lite stödladdning men troligen inget förstörande. 
Om det senare visar sig inte räcka för att hålla startbatteriet fulladdat tänkte jag montera in en av Victrons Orions DC/DC omvandlare, 9A, från LFP till startbatteriet. 
Men troligen kommer det inte behövas. 

Ja, håller med men såna avvägningar bör man göra medvetet och ha koll på hur prylarna verkligen beter sig och inte bara chansa, "går det så går det".

Har just den laddaren och är väldigt nöjd. Jag har konstaterat att när jag vintertid är och jobbar i båten har jag satt den på läge "Power supply" och ställt den på 13,2 V. Då lägger den 13,2 V på förbrukarbanken och samtidigt lägger den spänningen på startbatteriet på 12,7x V så någon sorts logik finns även på den utgången, dock ej direkt synlig och konfigurerbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev anuba:

Den har en 50A-utgång och en lågströmsutgång för laddning av startbatteriet. Högströmsutgångs som jag kommar ställa för LFP med max 13.8 V.

Många BMS-er inklusive min gör balansering först när cellerna närmar sig fulladdning, dvs kring 14,4 till 14,6 volt. Så om du inte når dit på annat sätt, som t.ex med motorkörning, så finns risken att dina celler aldrig balanseras. Titta i dokumentationen till dina batterier för att se vad man rekommenderar för spänningar, men jag tycker 13,8 Volt verkar väl lågt oavsett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, håller med men såna avvägningar bör man göra medvetet och ha koll på hur prylarna verkligen beter sig och inte bara chansa, "går det så går det".

Har just den laddaren och är väldigt nöjd. Jag har konstaterat att när jag vintertid är och jobbar i båten har jag satt den på läge "Power supply" och ställt den på 13,2 V. Då lägger den 13,2 V på förbrukarbanken och samtidigt lägger den spänningen på startbatteriet på 12,7x V så någon sorts logik finns även på den utgången, dock ej direkt synlig och konfigurerbar.

Hittar faktiskt inte heller hur jag kan styra dom olika utgångarna . Är iof ganska billigt att köpa en ny liten laddare för startbatterierna . Så det får bli ett alternativ . 
 

Eller så får jag koppla laddaren till startbatteriet och låta dc/dc laddaren fylla batteribanken . 
 

Känns ändå vettigt att utnyttja motorerna när man ändå kör . 

Redigerad av storsegel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför detta jagande efter en inställningsmöjlighet av batterityp, när dess beteende och spänningar ändå sedan bör justeras rejält från vad laddartillverkaren tycker är det bästa ?  I alla fall om man främst vill ha god livslängd på batterierna men kan tänka sig att acceptera  kanske 10-20% långsammare laddning (av motorsidan).

 

Jag kör en Victronladdare/landström med dubbla utgångar men med gemensam inställning på båda: 14,0 -14,1V i boostläge och 13,8V när strömmen gått ner så den ligger i Float (tror jag det heter). Inga andra spännande intelligenta moder. På ena utgången sitter 2x100Ah AGM för motorn, på andra 3x100Ah LiFePO4 för förbrukarsidan. Och ja, samtliga laddas fullt utan risk för gasning eller att de körs utanför specarna.

Finns inget förinställt/batterival som ger detta, men det passar båda batterityperna och är dessutom väldigt snällt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

Många BMS-er inklusive min gör balansering först när cellerna närmar sig fulladdning, dvs kring 14,4 till 14,6 volt. Så om du inte når dit på annat sätt, som t.ex med motorkörning, så finns risken att dina celler aldrig balanseras. Titta i dokumentationen till dina batterier för att se vad man rekommenderar för spänningar, men jag tycker 13,8 Volt verkar väl lågt oavsett.

Det är 3.45V som gäller enligt Andy från Off grid garage. Kolla in honom så vet man mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Det är 3.45V som gäller enligt Andy från Off grid garage. Kolla in honom så vet man mer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev anuba:

Det är 3.45V som gäller enligt Andy från Off grid garage. Kolla in honom så vet man mer. 

Han testar bara hur lång tid det tar att ladda fullt en cell och konstaterar att om man laddar med högre spänning så blir absorptionsfasen kortare: 14V - 30 minuter och 13,6V - 4 timmar. Hans slutsats är att oavsett laddspänning blir cellen helt fulladdad bara man väntar in att laddströmmen sjunkit till någon enstaka Ampere. Och det är säkert helt rätt.

 

Men det han inte tar med i sitt test är cellbalansering. Eftersom många BMS-er, liksom min, aktivt balanserar cellerna när spänningen når någonstans över 14 Volt (i mitt fall anges 14,2-14,4V) blir följden av att göra som han säger att cellerna aldrig kommer att balanseras. Han säger även att Victrons rekommendationer på laddspänning (14,2V för sina batterier) är "insane" men det beror återigen på att han i sina tester ignorerar balansering.

 

Slutsatsen blir att om man inte bryr sig om balansering kan man fulladda med lägre spänning. Men rimligen bör man följa batteritillverkarens rekommendationer för dom vet hur just den BMS-en arbetar och det är dom som har konfigurerat den. (Det finns dock passiva cellbalanserings-BMSer som inte är beroende av absorptionsfasen, men igen, kolla specifikationerna på batteriet.)

 

--

Som parentes kan jag tillägga till att min BMS som har Bluetooth kan visa laddningstillståndet i batteriet (0-100%). Den räknar ut det genom att mäta ingående och utgående ström och den återställer sig till 100% när spänningen når 14,6V. Om man aldrig kommer dit (i somras laddade jag "bara" till 14,4V) så kommer den successivt att visa mer och mer fel eftersom den inte mäter väldigt låga strömuttag. Men när spänningen nått 14,6V så återställer den räknaren till 100%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Men varför detta jagande efter en inställningsmöjlighet av batterityp, när dess beteende och spänningar ändå sedan bör justeras rejält från vad laddartillverkaren tycker är det bästa ?  I alla fall om man främst vill ha god livslängd på batterierna men kan tänka sig att acceptera  kanske 10-20% långsammare laddning (av motorsidan).

 

Jag kör en Victronladdare/landström med dubbla utgångar men med gemensam inställning på båda: 14,0 -14,1V i boostläge och 13,8V när strömmen gått ner så den ligger i Float (tror jag det heter). Inga andra spännande intelligenta moder. På ena utgången sitter 2x100Ah AGM för motorn, på andra 3x100Ah LiFePO4 för förbrukarsidan. Och ja, samtliga laddas fullt utan risk för gasning eller att de körs utanför specarna.

Finns inget förinställt/batterival som ger detta, men det passar båda batterityperna och är dessutom väldigt snällt.

Det är precis därför jag ställde frågan här från början . 
 

Man får lika många råd som man ställer frågan till . Och alla har en lösning och alla andra lösningar innebär att allt kommer gå sönder och blir katastrof . 
 

Detta gör att man blir bara mer och mer osäker ju mer man frågar och läser om det . 
 

Snackade med en kille som sålde Vicron produkter , känns som det var enklare att åka till månen än att byta batterier . Behövde mer eller mindre köpa produkter för 20k bara för att inte allt skulle gå sönder och förstöra hela båten . 
 

Sedan pratade jag med en båtgranne i hallen idag . Han sa att han kopplat bort generatorn och styr den till startbatterier . Sedan bytte han bara rakt av till lithium på förbrukarna . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev storsegel:

Det är precis därför jag ställde frågan här från början . 
 

Man får lika många råd som man ställer frågan till . Och alla har en lösning och alla andra lösningar innebär att allt kommer gå sönder och blir katastrof . 
 

Detta gör att man blir bara mer och mer osäker ju mer man frågar och läser om det . 
 

Snackade med en kille som sålde Vicron produkter , känns som det var enklare att åka till månen än att byta batterier . Behövde mer eller mindre köpa produkter för 20k bara för att inte allt skulle gå sönder och förstöra hela båten . 
 

Sedan pratade jag med en båtgranne i hallen idag . Han sa att han kopplat bort generatorn och styr den till startbatterier . Sedan bytte han bara rakt av till lithium på förbrukarna . 

Om du inte känner dig trygg med hur du ska göra, vilka kompletteringar du behöver göra mm så ska du kanske fundera på att fortsätta med din nuvarande batteristruktur och "bara" byta ut befintliga blybatterier (vilken sort du nu har) till en ny omgång blybatterier. LFP har många fördelar men är en mer komplex installation med anledning av deras speciella beteende. Om det blir fel med en LFP-installation så kan det bli ett dyrköpt byte när/om LFP-banken (eller något annat i elinstallationen) havererar. Vi båtägare har använt blybatterier i många år utan att känna oss bekymrade. Det är inte nödvändigt att skifta till LFP när blybatterierna tröttnar.

 

Själv har jag studerat LFP-tekniken under flera år och läst vad många kunniga skribenter (skribenter som jag uppfattat som kunniga..) delat med sig av på nätet. Jag blir klokare för varje gång som jag hittar ny information för den utvecklas hela tiden. Tekniken är ju inte så gammal och det kommer nya rön och nya prylar hela tiden. Sedan finns det ingen "standardinstallation". Man måste utgå från hur nuvarande installation ser ut och vad den består av för prylar. Bestämma vad man vill uppnå med bytet till LFP. Samt utforma sin lösning med de komponenter (befintliga och/eller nyanskaffade) som krävs för att få till en effektiv o trygg elförsörjning framgent. Lyckas man med det så kommer elförsörjningen att vara bekymmersfri för lång tid framöver. Misslyckas man så blir det bara kostsamt.

 

PS: Å så var medveten om att en del försäljare har som mål att sälja så mycket grejor som möjligt, särskilt till osäkra/okunniga kunder.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ABC:

Men det han inte tar med i sitt test är cellbalansering.

Andy testar visst balansering! Det är ju en av hans viktiga ”käpphästar” (kanske inte i den videon som länkas) men jag har följt honom i snart 2 år och han söker ju BMSer som antingen har aktiv balansering (JK BMS) eller har ett relä som kan koppla in en aktiv balanserare värd namnet (Muller/JBD) för toppbalansering. Han förkastar dock balansering som pågår hele tiden eftersom hans tester visar att dessa BMSer istället ökar obalansen i cellerna.

Vad hans uppsättning inte behöver ta hänsyn till är de större laster som tex bogpropp och ankarspel åstadkommer på en mindre 12V bank. (Hans powerwall är ju 48V och enorm jämfört med vad som är aktuellt i de flesta båtar.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ABC:

-Som parentes kan jag tillägga till att min BMS som har Bluetooth kan visa laddningstillståndet i batteriet (0-100%). Den räknar ut det genom att mäta ingående och utgående ström och den återställer sig till 100% när spänningen når 14,6V. Om man aldrig kommer dit (i somras laddade jag "bara" till 14,4V) så kommer den successivt att visa mer och mer fel eftersom den inte mäter väldigt låga strömuttag. Men när spänningen nått 14,6V så återställer den räknaren till 100%.

 

@ChristerN hann före mig. Man får kolla igenom rätt många youtubers för att ense vem som är på rätt väg och hur man bör bygga. För några år sedan tyckte vissa att det bara var att toppbalansera cellerna, komprimera och sedan köra på.

 
Andy har en del långa, och tråkiga, videor där man kan hitta en och annan pärla.

Fördelen med Andy är att han gör tester som man själv kan utföra och att han försöker skapa ett resonemang kring, för vissa, kategoriska frågor som kompression, balansering och laddspänningar. 
 

@ABC Men du är inne på ett problem som Andy nämner där det är få BMSer som indikerar rätt SOC när sänker högsta laddspänningen. Han hittade en ny favorit BMS som löser det problemet här. 
https://youtu.be/n3bQLCIPB_0?si=39eKWpTyv7HY_gc6

 

 

Personligen kommer jag inte använda den inbyggda BMSen för ett detektera SOC.  Jag har en Victron BMV-712 som troligen löser det problemet, eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt troende är att man behöver mäta strömmen till/från batterierna för att få bästa mätnogrannheten på SOC.

Bytte till Victron BMV-712 isamband med LFP installationen, kollar ofta spänning, ström och SOC (lite beroendeframkallande med batterimonitor).

Gumman undrar ibland vad jag tittar på och då är det lysdioden på BMS panelen för ombalansering, blir då nördstämplad men det bjuder jag på 😉

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev skippeer:

Mitt troende är att man behöver mäta strömmen till/från batterierna för att få bästa mätnogrannheten på SOC.

Bytte till Victron BMV-712 isamband med LFP installationen, kollar ofta spänning, ström och SOC (lite beroendeframkallande med batterimonitor).

Gumman undrar ibland vad jag tittar på och då är det lysdioden på BMS panelen för ombalansering, blir då nördstämplad men det bjuder jag på 😉

Det har också varit min stående hobby senaste åren. Trots det har jag förbrukat fem dyra AGM-batterier utan någon helt vattentät förklaring.

De senaste månaderna har jag fått mer kunskap om LFP så att det känns som ett säkrare spår än att fortsätta med blysyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Det har också varit min stående hobby senaste åren. Trots det har jag förbrukat fem dyra AGM-batterier utan någon helt vattentät förklaring.

De senaste månaderna har jag fått mer kunskap om LFP så att det känns som ett säkrare spår än att fortsätta med blysyra. 

Oj! Om du har ”förbrukat” fem AGM-batterier utan att veta varför skulle jag säga det är väldigt modigt att gå på LFP! AGM kan man misshandla ganska bra utan att de ger upp snabbt. LFP är ju betydligt känsligare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Oj! Om du har ”förbrukat” fem AGM-batterier utan att veta varför skulle jag säga det är väldigt modigt att gå på LFP! AGM kan man misshandla ganska bra utan att de ger upp snabbt. LFP är ju betydligt känsligare.

Jag kunde i alla fall inte "misshandla" Victrons batterier på det sättet som Cetek ansåg var riktigt. Om Ctek har så stora problem att bestämma om ett blysyrabatteri är fullt så att de måste överladdas ordentligt så tyder väl det på att blysyraspåret har rätt stora risker.

Jag kommer i alla fall inte försöka igen. Det får räcka att ha blysyra som startbatterier.

Du får nog läsa min tråd igen.
https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev anuba:

Du får nog läsa min tråd igen.

Jo, visst vet jag vad du skrev i den tråden och där håller jag ju med men när du ovan skriver att du inte har en vattentät förklaring till varför det blev så så blev jag fundersam och undrade om du fattat vad det var som knäckte batterierna.

Men, om du tog illa upp så ber jag om ursäkt. 

I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till med ditt nya projekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev anuba:

Om Ctek har så stora problem att bestämma om ett blysyrabatteri är fullt så att de måste överladdas ordentligt så tyder väl det på att blysyraspåret har rätt stora risker.

Ctek har stora problem med mycket av sina algoritmer, det är ju allmänt känt.

 

Sedan måste man ha klart för sig att det alltid är bly/syrabatteriet som avgör vad det skall laddas med och om det tycker sig vara fullt. Det skall "serveras" en säker spänning, sedan får det ta den tid det tar. Detta har många laddtillverkare dock tummat på i sin iver att ladda snabbt, och kör därför livet ur batterierna i förtid.

 

Men det är ju inte batteritypens fel, det är laddarens. Så att byta till en annan batterityp enbart p.g.a. detta är feltänk. Bojkotta istället och släng ut skräpet till laddare, som egentligen mest är avsett att snabbt och ganska sällan ladda ett löst batteri i garaget !

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det är ju inte batteritypens fel, det är laddarens. Så att byta till en annan batterityp enbart p.g.a. detta är feltänk. Bojkotta istället och släng ut skräpet till laddare, som egentligen mest är avsett att snabbt och ganska sällan ladda ett löst batteri i garaget !

Det är klart att det är så. Nu när man vet är det lättare att göra rätt. Jag brukar säga att ju mer jag vet desto mindre begriper jag. 😉

Men du måste hålla med om att Ctek-conceptet låter bra papper?

 

Jag känner i alla fall att relationen mellan mig blysyrabatterier har nått sitt slut. Min hustru börjar tröttna på kollapsande batterier när vi ligger i en perfekt naturhamn. Efter batterikollapsen får man hänga brötiga gästhamnar och boka med Dockspot.

Den här gången blir en total-make-over för att eliminera potentiella risker. Lifepo och en rätt inställd BMS borde vara ett bra skydd mot tråkigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pysslat med elektronik tidigare i många år.

 

Först nu har jag börjat kika på detta med Litium.

Visst till mina pannlampor har jag 18650-celler. 

De som är 4 mm längre har tydligen inbyggt "BMS".

 

Polaren byggde "12 V"LiPo batteri åt mig att dra med ut i skog o mark när jag campar. Vikt 1.7 kg

30 Ah i stället för 20 kg 60 Ah PB.

Det första drar jag ut 30 Ah ur. Vilket PB också klarar, men inget mer.

 

Packen som byggdes har BMS med balansering mellan cellerna.

 

Laddaren för Packen är justerbar i de flesta parametrarna.

Laddström, cellspänning mm mm.

 

Det första allra viktigaste är dock att välja rätt typ av Litiumbatteri-typ.

Annars är tydligen risken stor att cellerna havererar.

Laddaren hanterar flera olika batterityper och denna just upp till batteripack på 40 Ah.

 

Nåväl. Polaren har nu slängt ut PB-batterierna i sonens elmoped och byggt om till Litium av nåt slag.

 Planen han har är att få till nåt bra i segelbåten.

 

Jag skrider fram långsamt med mina små projekt.

Beställde sist små LED-voltmerar för att kolla spänningarna över Li-cellena

Försöka förstå tekniken...

 

Nåväl. LiPo-packet ligger på behörigt avstånd från min sovkudde. Och förvaras däremellan i garaget.

För helt bekväm med tekniken är jag inte.

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

- - -

Först nu har jag börjat kika på detta med Litium.

Visst till mina pannlampor har jag 18650-celler. 

De som är 4 mm längre har tydligen inbyggt "BMS".

 

- - -

Det första allra viktigaste är dock att välja rätt typ av Litiumbatteri-typ.

Annars är tydligen risken stor att cellerna havererar.

Laddaren hanterar flera olika batterityper och denna just upp till batteripack på 40 Ah.

 

- - -

 Planen han har är att få till nåt bra i segelbåten.

 

Jag skrider fram långsamt med mina små projekt.

Beställde sist små LED-voltmerar för att kolla spänningarna över Li-cellena

Försöka förstå tekniken...

 

Nåväl. LiPo-packet ligger på behörigt avstånd från min sovkudde. Och förvaras däremellan i garaget.

För helt bekväm med tekniken är jag inte.

Jag läste också på en del innan jag som "utbildning och test" bytte blycellen i båtdammsugaren till fyra LFP-celler av typ 26650 (standardcell, ungefär storlek som ett "gammalt stort ficklampsbatteri"). Kompletterades med en liten BMS helt utan inställningsmöjligheter men påstods hålla koll på över/under-spänning och balanserade. Har årligen haft lite uppföljning med spänningsmätning mm. Det har gett lite erfarenhet av tekniken och var rätt billig försöksmateriel.

 

Oron för LFP-celler är nog obefogad. LFP som rekommenderas till båtbatterier är den tåligaste litiumvarianten (i alla fall för närvarande). Sedan är det inte bara cellen utan även installationen som kan förorsaka olyckor. Det finns många tidningsartiklar om mobiler, datorer, howerboard, elsparkcyklar och liknande prylar som förorsakat stora skador när det tagit fyr. Dessa olyckor uppstår med laddare som legat inlindade i filtar i soffan och överhettats, "leksaker" med helt undermålig konstruktion (klena kablar, dåligt lödade kretskort osv). Ofta har det nog även varit andra typer av litiumceller än LFP.

 

En korrekt dimensionerad och hopskruvad LFP-installation är inte farligare än en dåligt dimensionerad o hopskruvad blybatteriinstallation. LFP-cellen är väldigt tålig om den inte misshandlas kraftfullt. Sen är det mycket energi (det är det även i blybatterier) så en kortslutning och kabelbrand är förödande. Det löser man med korrekt dimensionerade och monterade huvudsäkringar vid batteriet (inom 20 cm eller så ska kabeln ligga i skyddsrör fram till säkringen). Ska man vara riktigt ordningsam så väljer man T-säkringar som påstås bryta även vid extremt stora överströmmar (ANL anses vara lite sämre i det avseendet).

 

Batteriföreningen har skrivit lite om de olika litiumteknikerna här https://batteriforeningen.se/litium-jon/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...