Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Ruskpricken

Vinkelböj-rör-skrovgenomföring

Rekommendera Poster

Hej alla händiga mekare!

Önskar tips om att fixa rör-böj med stor radie.  Mina självlänsar samt några genomföringar till har en skarv 90 graders vinkel. Så länge det är vatten funkar det men sen har vi en massa småbarn å så finns det nått som heter alkottar. Å ett antal annat som är som gjorda för att täppa till å fastna.

Jag hittar inget i båtbutikerna å inget hos röris, Det närmaste jag kommer är de nyare böjarna som man klämmer med gummi-oring. Det går inte komma åt med verktyget dessutom litar jag inte på dem i båt. Sen skall det vara ganska grovt. Gärna 1" minst invändig diam. Helst 1½".

Att värma å bocka kopparrör å få det fint är inget alternativ trots jag har gassvets. Kan däremoot hårdlöda om jag hittar lämpliga böjar. Men var?

Tacksam för tips så jag kan meka å göra klart under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Hej alla händiga mekare!

Önskar tips om att fixa rör-böj med stor radie.  Mina självlänsar samt några genomföringar till har en skarv 90 graders vinkel. Så länge det är vatten funkar det men sen har vi en massa småbarn å så finns det nått som heter alkottar. Å ett antal annat som är som gjorda för att täppa till å fastna.

En annan, billigare, variant mot tallkottar m.m. men den kanske du redan provat elternativt förkastat Sil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hej alla händiga mekare!

Jag hittar inget i båtbutikerna å inget hos röris, Det närmaste jag kommer är de nyare böjarna som man klämmer med gummi-oring. Det går inte komma åt med verktyget dessutom litar jag inte på dem i båt. Sen skall det vara ganska grovt. Gärna 1" minst invändig diam. Helst 1½".

Att värma å bocka kopparrör å få det fint är inget alternativ trots jag har gassvets. Kan däremoot hårdlöda om jag hittar lämpliga böjar. Men var?

Tacksam för tips så jag kan meka å göra klart under vintern.

Rinkaby Rör har 45-gradersböjar som ska lödas. Kan det vara ett alternativ?

https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/

(det finns nog även hos andra rörfirmor, men RR har så bra hemsida med stort sortiment)

De finns i upp till 54mm så du även klarar tallkottar....

3936.jpg.e9fedb86a157732275b62bc2109c8505.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev excel319:

En annan, billigare, variant mot tallkottar m.m. men den kanske du redan provat elternativt förkastat Sil

Har exakt sådana i självlänsarna, funkar bra. Samlar upp en hel del skit och är enkla att göra rent. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylgrossister såsom Kylma , Ahlsell kyl , Refrico , Dahls Kyl.

Köp en 90 graders långböj  2 ⅛" går att löda mot mm t ex Cu54 med lite trix.

Finns PVC 50 mm långböj till poolsystem (GF) eller lite tunnare till central dammsugare, lite svåra att få ihop med metallrör.

Jag hade satt en 2" slang som dragits i en långböj.

image.png.5bb77ab30e4e81daff8c5198a818279b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...