Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Niklas-ES

Lanterna, plus/minus

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte dra nya kablar till topplanternan, men har lite svårt att lista ut vad som är plus eller minus? Kan man dragit jordkabeln som en pluskabel kanske?

Ingen märkning på lanternan 

IMG_20231121_194337.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta. Strömsätt kabeln och mät med en multimeter. På den ser du om du har plus eller minus i de olika kablarna.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Hej!

Tänkte dra nya kablar till topplanternan, men har lite svårt att lista ut vad som är plus eller minus? Kan man dragit jordkabeln som en pluskabel kanske?

Ingen märkning på lanternan 

IMG_20231121_194337.jpg

Om det är en vanlig glödlampa i lanternan spelar det ingen roll vilken kabel som är vad så länge det är två kablar. Om det däremot handlar om en LED-lanterna så måste + komma från rätt håll för att det ska lysa.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Hej!

Tänkte dra nya kablar till topplanternan, men har lite svårt att lista ut vad som är plus eller minus? Kan man dragit jordkabeln som en pluskabel kanske?

Ingen märkning på lanternan

Som @Rascal skriver - det kvittar om det är en glödlampa.  Å om det är en led-lampa som inte lyser så kan du skifta trådarna nere vid mastfoten så lyser det ifall kablarna är hela och ordentligt anslutna i lamphållaren.

 

Är du osäker på om kablarna är hela och korrekt anslutna innan du mastat på och har "båtel" till masten så kan du testa med ett mätinstrument. Har du inget mätinstrument så går det att knåpa ihop en testlampa med några kabelstumpar, ett batteri och en glödlampa.

 

Eller allra helst köp ett mätinstrument. Det bör varje båtägare ha tillgång till. Idag är det rätt billiga prylar som köps hos hobbybutiker (Claes Olsson, Kjell & Co, Biltema eller liknande om du inte handlar direkt från Kina).

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och tack.

Är gammal lanterna med glödlampa, då har det ingen betydelse, kablarna är säkert hel men skall ta bort sätta dit mycket nya grejer så väljer då att byta kablarna på det som skall vara kvar och snygga till. Multimeter har jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Niklas-ES said:

Tack och tack.

Är gammal lanterna med glödlampa, då har det ingen betydelse, kablarna är säkert hel men skall ta bort sätta dit mycket nya grejer så väljer då att byta kablarna på det som skall vara kvar och snygga till. Multimeter har jag

Välj då mångtrådig kabel, gärna förtennt, som ersättning. Den som syns på bilden hör inte hemma i båt.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Välj då mångtrådig kabel, gärna förtennt, som ersättning. Den som syns på bilden hör inte hemma i båt.

Håller med, om du inte redan har kontaktproblem lär du få det förr eller senare.

Jag vet att det är ett väldigt "sitage" på kablar "utomhus" i båten, kopparn i ledarna drabbas av "svartdösen" dom leder visserligen ström, men blir omöjliga att skarva eller ansluta. Så se till att dra en väldigt bra förtent tvåledad kabel upp i masten.

-Men det kanske är bra med skyddsjord uppe i masten...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras roade jag mig att rengöra och fetta in de gamla elkablarna.

Blev bra efter lite pyssel

 

IMG_1446.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...