Vercingetorix 0 Postad 21 November , 2023 (redigerade) Hallåj! Jag har en Comfortina 32 med en VP D1-20. Förra ägaren har bytt motor och satt dit nytt gasreglage. Men det är monterat så att när man drar reglaget akterut så går båten fram, och tvärtom. Ska man backa så måste man alltså föra reglaget framåt. Egentligen inte hela världen, men i stressade situationer har jag ibland gasat åt fel håll så att säga. Kan man vända reglaget på enkelt vis? Jag vill inte montera om det, men tänkte att det kanske finns en enkel lösning. Jag har inte bild för ögonblicket och vet inte heller exakt vad det är för reglage. Men det är ett motorreglage för sidomontage, med frikopplingsknapp i mitten på reglaget. Redigerad 21 November , 2023 av Vercingetorix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 50 Postad 21 November , 2023 Titta hur det ser ut på baksidan av reglaget, de reglage jag varit i kontakt med har haft möjlighet att flytta reglagekabeln för skjutande eller dragande just för att de skall passa alla installationer. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vercingetorix 0 Postad 21 November , 2023 3 minuter sedan skrev Tristan_301: Titta hur det ser ut på baksidan av reglaget, de reglage jag varit i kontakt med har haft möjlighet att flytta reglagekabeln för skjutande eller dragande just för att de skall passa alla installationer. Tack! Ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 888 Postad 21 November , 2023 9 timmar sedan skrev Vercingetorix: - - - Men det är monterat så att när man drar reglaget akterut så går båten fram, och tvärtom. Ska man backa så måste man alltså föra reglaget framåt. Egentligen inte hela världen, men i stressade situationer har jag ibland gasat åt fel håll så att säga. Kan man vända reglaget på enkelt vis? Jag vill inte montera om det, men tänkte att det kanske finns en enkel lösning. - - - Den inringade plåtbiten är kopplad till växelreglaget på motorn. Lossa reglageviren från fästet i plåtbiten.Flytta över plåtbiten till andra sidan av reglaget (om jag minns rätt så sitter det en mutter som inte syns på denna bild som håller den på plats). Fäst växelviren i plåtbiten när den monterats på andra sidan. Nu blir fram/back omvänt mot tidigare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 22 November , 2023 Flera reglagetyper har en symmetrisk/"dubbel" plåtbit enligt @Lintotts bild så man inte behöver lossa och vända den. Dvs man flyttar växelvajern till andra sidan och sätter den i motsvarande hål där för att få den att gå åt andra hållet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser