ChristerN 2 565 Postad 10 September , 2024 4 timmar sedan skrev Lintott: Med min setup så finns det för närvarande ingen oro för att spänningsskillnaden ska skena iväg. Jag vet inte men någon annan kanske vet. Hur uppför sig LFP som har några år på nacken vad gäller balansen mellan cellerna, speciellt om man ”bara” har begränsat kräm i balanseraren? De videos jag har sett på YT har väl alla haft lite kraftigare balanserare, åtminstone efter ett tag har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 10 September , 2024 8 minuter sedan skrev ChristerN: Ja, Christian på Offgridlagret har jag också handlat hos och har förtroende för. Ofta bra priser också. De kommer också få jobba med min reklamation av min Orion XS när jag har fått upp båten. Jag ha spelat in två filmer när jag jämför VHF-störning med eller utan ferriter. Jag behöver troligen skicka den innan jag får en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 2 Mars 2024-03-31 vid 18:28 skrev anuba: Nu sitter den på plats bredvid mina två startbatterier. Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. Jag kör också med två parallella 60Ah AGM-batterier som start. Det ger hög CCA till ett lågt pris. Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen. Lite korkat hade jag låtit min Victron BMV-712 vara på hela vintern för att kunna åka förbi båten för att kolla batteristatus. Den drar inte så mycket ström så det var inte orsaken men det visade sig att den inbyggda JK Smart BMS drog 65mA påslagen. Med lite andra läckströmmar som länspump hade jag en förbrukning på 70mA. Jag hade också laddat ur batterierna till ca 200Ah innan vinterförvaringen. Då blir det bara 120 dagars batteritid. Strömförbrukning i JK BMS är inte så lätt att mäta då den är inkopplad med så många kablar till de olika cellerna. Ett annat problem är att BMSen slås på när den får laddning men den stänger inte av sig förrän du håller in knappen i fyra sekunder. Så om man har solpanelsladdning under vintern men har låg temperurer under större delen av vintern finns det risk att batteriet laddas mer ut än in för att BMSen stoppar laddning under 0C. Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 2 Mars 30 minuter sedan skrev anuba: Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri. Oj! Har ditt LFP-batteri tackat för kaffet helt? När du skrev att du kunde ladda pga plusgrader trodde jag du hade fått igång batteriet igen. Eller? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 980 Postad 2 Mars 18 minuter sedan skrev anuba: Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen. - - - Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri. Vad tråkigt! Fick du liv i cellerna igen? 😟 Varför har du solcellerna anslutna? Utan förbrukning så behövs ingen laddning. Självurladdningen under en vinter är försumbar i ett LFP. Jag lossade alla kontakterna från BMS (mätning/balansering, blåtand, display) samt minuskabeln mellan batteri o BMS så det ska inte kunna vara någon förbrukning. Batteriet urladdat till 60-65%. För att kunna tända lampor vid besök så drog jag en tillfällig förbindelse från startbatteriet (det är billigare att byta om det blir fel) och slog av alla huvudbrytare. Det du råkade ut för är det jag är orolig för med dropinbatterier där man inte kommer åt anslutningarna mellan LFP-cellerna o BMS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 2 Mars 1 timme sedan skrev ChristerN: Oj! Har ditt LFP-batteri tackat för kaffet helt? När du skrev att du kunde ladda pga plusgrader trodde jag du hade fått igång batteriet igen. Eller? Den var 5C i batteriet så den tog emot laddning. Det den såg att ha laddat med 50 A i ca 6 timmar. Jag får ta hem dem när jag hinner och mäta igenom celler för ett kolla så ingen är skadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 2 Mars 1 timme sedan skrev Lintott: Det du råkade ut för är det jag är orolig för med dropinbatterier där man inte kommer åt anslutningarna mellan LFP-cellerna o BMS. Det gick att få liv i batteriet. Spänningen hade inte gått under 2.5V per cell och ståt någon vecka på det sättet. Den har kanske gått från 5000 cykler till 3000 cykler. Räcker rätt långt ändå. 😉 Jag håller med om att det är bra att koppla ur BMSen helt när man inte förstår hur den drar ström. Det kommer dock bli ett problem med mitt nya batteri som jag håller på att bygga. Det blir en EEL-box som är helt ihopskruvat. Jag får göra lite noggrannare mätningar för att se om det räcker med att bara stänga av batteriet med knappen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 980 Postad 2 Mars 34 minuter sedan skrev anuba: Det gick att få liv i batteriet. Spänningen hade inte gått under 2.5V per cell och ståt någon vecka på det sättet. Den har kanske gått från 5000 cykler till 3000 cykler. Räcker rätt långt ändå. 😉 Jag håller med om att det är bra att koppla ur BMSen helt när man inte förstår hur den drar ström. Det kommer dock bli ett problem med mitt nya batteri som jag håller på att bygga. Det blir en EEL-box som är helt ihopskruvat. Jag får göra lite noggrannare mätningar för att se om det räcker med att bara stänga av batteriet med knappen. Puh... Då är batteriet inte helt förlorat. Jag fick tag på lite datablad för JiaBaiDa (JBD) BMS. Enligt databladet så förbrukar JBD BMS mindre än 800 microA när BMS gått ner i sleepmode. Det framgår inte något om "stopp/start-knapp". JBD verkar vara väldigt vanlig i många dropinbatterier. Jag bifogar den fil jag fick tag på samt en googleöversättning från nedanstående länk (kinesiska är för svårt för mig...). https://www.jiabaida.com/#/production/detail?productId=55&typeId=16 Jiabaida BMS 200A JBD-DP04S007 V1.7.pdf JiaBaiDa_BMS_översatt.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 3 Mars (redigerade) 11 timmar sedan skrev Lintott: Puh... Då är batteriet inte helt förlorat. Jag fick tag på lite datablad för JiaBaiDa (JBD) BMS. Enligt databladet så förbrukar JBD BMS mindre än 800 microA när BMS gått ner i sleepmode. Det framgår inte något om "stopp/start-knapp". JBD verkar vara väldigt vanlig i många dropinbatterier. Jag bifogar den fil jag fick tag på samt en googleöversättning från nedanstående länk (kinesiska är för svårt för mig...). https://www.jiabaida.com/#/production/detail?productId=55&typeId=16 Jiabaida BMS 200A JBD-DP04S007 V1.7.pdf 1 MB · 1 download JiaBaiDa_BMS_översatt.pdf 2 MB · 2 downloads Sorry. Jag har ju naturligtvis en JK Smart BMS. B2A8S20P-HChttp://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://energiepanda.com/wp-content/uploads/2022/11/JK-B2A8S20P-BMS-USER-MANUAL-V1.1V11.pdf Enligt det databladet skulle den bara dra 25 mA När det gäller BMSer i billiga drop-in batterier så ser det ut som det sitter en Xiaoxiang BMS in den här, om man skall tolka bilden. Inte helt okänd dåhttps://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR Det ser ur som se billiga batterierna börjar få in det större 300Ah cellerna och blivit lite mer kompakta. Redigerad 3 Mars av anuba Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 980 Postad 3 Mars 6 timmar sedan skrev anuba: - - - När det gäller BMSer i billiga drop-in batterier så ser det ut som det sitter en Xiaoxiang BMS in den här, om man skall tolka bilden. Inte helt okänd dåhttps://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR Det ser ur som se billiga batterierna börjar få in det större 300Ah cellerna och blivit lite mer kompakta. Jag hittar inga data på max laddning/urladdning eller rekommenderad laddningsström på den sidan. De anger bara 200A BMS men hela systemet måste ju klara av den belastningen. I texten anger de att batteriet inte är avsett som startbatteri och det antyder lite att det tål begränsad belastning. Bilden "från insidan" visar en kabel märkt 6AWG, det är bara 13-16 kvadrat (databladen är inte helt överens..). En 16 kvadrats kabel rekommenderas att säkras av med 50A och belastas kontinuerligt med knappt 40... Det är detta som blir så lurigt med dropinbatterier. De anger prestanda för en komponent men det innebär inte att hela systemet är dimensionerat mot det värdet. Jag hoppas för din del att du inte tänkte använda batteriet till ankarspel/bogpropeller/ liknande strömslukande komponenter för det tål nog de inte invändiga kablarna. (Om fotot är korrekt...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 3 Mars 3 timmar sedan skrev Lintott: Jag hoppas för din del att du inte tänkte använda batteriet till ankarspel/bogpropeller/ liknande strömslukande komponenter för det tål nog de inte invändiga kablarna. (Om fotot är korrekt...) Så modig är jag inte. Ville bara uppmuntra någon annan att köpa den för att få lite mer input hör på forumet. 😉 Mitt nästa batteri bygger jag på EVE 314Ah -celler med en EEL-låda, https://eelbattery.myshopify.com/products/12v-diy-case-lifepo4-battery-box-with-jk-200a-active-balance-bms-250a-fuse-for-solar-power-eu-stock Den blir blir lite mer kompakt jämfört med egenbyggd låda. Jag behöver mer ström till en inverter. 200A är för lite för 2500W AC. Till ankarspel, start och bogis har jag två parallella 60Ah Multimarin AGM. Ett billigt sätt att får hög CCA, 1200A. Svårt att hitta en BMS som klarar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad onsdag kl 16:32 2025-03-02 vid 21:25 skrev anuba: Den var 5C i batteriet så den tog emot laddning. Det den såg att ha laddat med 50 A i ca 6 timmar. Jag får ta hem dem när jag hinner och mäta igenom celler för ett kolla så ingen är skadad. Nu har jag fått hem det tidigare urladdade batteriet. Det hade tydligen stått på 10 V i en månad. Inte bra. Nu har jag testat två celler i min EBC-A40L. De två visar bägge på en kapacitet på 304Ah. De gav 314Ah förra året och databladet lovar bara 304Ah. Så känns som det rätt bra ändå. Svårt att säga om detta är en normal försämring eller pga min klantighet. Jag tror inte att en total urladdning till 2.5V/cell skall vara allt för skadligt men att den har stått länge är mindre bra. Sedan skall jag mäta upp om det går att lita på off-knappen på BMSen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 980 Postad onsdag kl 19:14 2 timmar sedan skrev anuba: Nu har jag fått hem det tidigare urladdade batteriet. Det hade tydligen stått på 10 V i en månad. Inte bra. Nu har jag testat två celler i min EBC-A40L. De två visar bägge på en kapacitet på 304Ah. De gav 314Ah förra året och databladet lovar bara 304Ah. Så känns som det rätt bra ändå. Svårt att säga om detta är en normal försämring eller pga min klantighet. Jag tror inte att en total urladdning till 2.5V/cell skall vara allt för skadligt men att den har stått länge är mindre bra. Sedan skall jag mäta upp om det går att lita på off-knappen på BMSen. Att batteriet har stått på 10V i en månad tyder på att lågspänningsspärren fungerat på BMS. Vid den spänningen är det inte mycket energi kvar i cellen och risken för oreparerbara skador på cellen är stor. Jag kommer nog, med denna kunskap, att ställa min lågspänningsspärr lite högre när jag drar igång min BMS om några veckor. Att cellen har tappat 10Ah/3% efter misshandeln är nog lite mer än vad en icke misshandlad cell tappar. Det är ju tillfredsställande för dig att cellen inte har lagt av helt utan tagit laddning och i alla fall klarar specifikationens prestanda. Själv litar jag inte på "programmerade funktioner" när det gäller kritiska funktioner om jag inte kan övervaka dem regelbundet. Det är ofta så många parametrar som dessutom påverkar varandra i skeendet att risken är att man missat någon effekt av inställningarna. Sommartid går det att ha full koll på laddningsnivån då jag är mycket i båten. Vintertid föredrar jag att frånskilja fysiskt för då kan det inte förbruka effekt. Förra sommaren lyckades jag missa att BMS var i status "förbrukning är ok men laddning är avstängd". Det berodde på mitt strul med DC/DC-omvandlaren som tvingade mig att reglera laddningen med hjälp av BMS för att inte bränna upp generatorn. När jag kom tillbaka till båten efter några dagar så hade kylboxen förbrukat rätt mycket ström nattetid, dagtid hjälpte ju solcellerna till att leverera ström. Spänningen var dock långt ifrån dina värden så mitt misstag har nog inte påverkat cellernas livslängd. Jag har LFP-paketet kvar i båten och tänker inte göra prestandamätning ännu på några år. Så småningom blir det nog en test och jämförelse med ursprungsvärdena. Jag får återkomma om åldrande när det blir gjort.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad onsdag kl 20:24 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lintott: Att batteriet har stått på 10V i en månad tyder på att lågspänningsspärren fungerat på BMS. Vid den spänningen är det inte mycket energi kvar i cellen och risken för oreparerbara skador på cellen är stor. Jag kommer nog, med denna kunskap, att ställa min lågspänningsspärr lite högre när jag drar igång min BMS om några veckor. Det är faktiskt lite mer komplicerat än att bara ha en högre avstängningsspänning än 2.5V. Jag hade faktisk en högre spänning men eftersom läckströmmen både kom från BMS och omgivande laster så fortsatte BMSen att lasta batteriet även om den var avstängd. Jag hade en Victron Smart sense som loggade vad som hände efter avstängningen. Men ser att spänningen återhämtar lite och sedan faller ner till 10V då jag upptäckte problemet och började ladda. Då var fortfarande JK BMSen på och drog ström. Den stängde aldrig av sig. Den avstängning har jag på 2.45V/cell. Den bör man också höja till 2.5V/cell. Det är parametern vid pilen från Andys video. Han behandlar inte den så mycket och har satt den rätt lågt. Redigerad onsdag kl 20:25 av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 431 Postad söndag kl 18:42 Urladdade LFP celler drabbades jag av efter första vintern, var på väg att förorena närmsta vattendrag. Fick hjälp av säljaren med försiktig metod att sakta sakta ladda upp mha lab spännings agg, tog flera dygn. Använt LFP systemet under 9 månaders live onboard med god funktionalitet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 14 Postad söndag kl 21:47 (redigerade) Detta med att LFP ska ha låg självurladdning verkar icke korrelera med verkligheten. I alla fall inte de allra billigaste märkena. Enligt gängse råd tog jag ur batterierna i oktober, med 60% SoC. Lät dem stå hemma i en hylla i rumstemp. Kollade häromdagen, de höll 12,01 Volt. 12,4 är 10% SoC enligt någon tabell. Fast det är förvisso svårt att fastställa SoC mha Voltvärde eftersom litiumceller håller nominell spänning ända tills de är urladdade. Det enda jag kan komma på är att BMSen drar en hel del ström i vila. Fast det verkar konstigt och osannolikt. Det går tydligen inte att bara ställa sina halvladdade litiumbatterier i källaren på hösten och ignorera dem till våren. De behöver lite omsorg under vintern. Redigerad söndag kl 21:49 av Till_havs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 21 timmar sedan Nu har jag mätt igenom mina okända läckströmmar kring mitt batteri med en JK Smart Active Balance, BMSB2A8S20P. Bortsett från konstiga laster från båten, som kan lösas genom att koppla bort batteriet, har JK BMSEn och min Victron Smart Sense en del last. Jag har lite vågat satt en Victron Smart Sense innanför BMSen för att få rätt laddspänning till systemet. Den är också en bra hjälp att felsöka. Jag har ritat i schemat med gula pilar där jag tror att de viktiga strömmarna går. Så här blev resultatet:: Victron Smart Sense ( är inte med i bilden) Standby: 2.5mA Uppkopplad mot VE.Smart bus 4.2mA JK BMS Off Main 0V: 12uA Balans 0V: 0A On Main 0V: 63mA Balans 0V: -0.5mA (ström in i batteriet) Slutsatsen är att man kan lita på att ett avstängt batteri kan stå hela vintern utan att laddas. Men låt inte någon solladdning vara inkopplad då ser ut som att BMSen slås automatiskt på. Jag har sett hur man kan slå av den funktionen. Med en förbrukning på 12uA kan ett 300Ah batteri stå i 2800 år. Om jag låter min Smart Sense vara inkopplad men inte har på övriga Victron prylar i båten kan den stå i 13år. Med BMSen och Smart sense på och fullt batteri så blir det bara 190 dagar vilket är helt klart på gränsen. Om man sedan har båten på ett kallt ställe så blir också svårt att underhållsladda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 437 Postad 14 timmar sedan 18 timmar sedan skrev Till_havs: Detta med att LFP ska ha låg självurladdning verkar icke korrelera med verkligheten. I alla fall inte de allra billigaste märkena. Enligt gängse råd tog jag ur batterierna i oktober, med 60% SoC. Lät dem stå hemma i en hylla i rumstemp. Kollade häromdagen, de höll 12,01 Volt. 12,4 är 10% SoC enligt någon tabell. Fast det är förvisso svårt att fastställa SoC mha Voltvärde eftersom litiumceller håller nominell spänning ända tills de är urladdade. Det enda jag kan komma på är att BMSen drar en hel del ström i vila. Fast det verkar konstigt och osannolikt. Det går tydligen inte att bara ställa sina halvladdade litiumbatterier i källaren på hösten och ignorera dem till våren. De behöver lite omsorg under vintern. Är det ett färdigbyggt batteri med inbyggd BMS? Kan du i så fall stänga av BMSen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 14 Postad 12 timmar sedan 1 timme sedan skrev anuba: Är det ett färdigbyggt batteri med inbyggd BMS? Kan du i så fall stänga av BMSen? Ja, det är billiga dumma drop in-batterier med inbyggd BMS som inte går att kommunicera med. Så ingen data från den eller möjlighet att stänga av. Fabrikat Eco-Worthy. Dessa finns numera med BT-BMS så man kan kommunicera med den. Jag får se vad de kan leverera i sommar. Har de gått sönder pga inaktivitet nu under vintern så ger jag upp ang. billiga 100Ah LFP-batterier som kostar ett par, tre tusen spänn. Som någon vis man sade: "buy quality and cry only once." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 980 Postad 9 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Till_havs: Ja, det är billiga dumma drop in-batterier med inbyggd BMS som inte går att kommunicera med. Så ingen data från den eller möjlighet att stänga av. Fabrikat Eco-Worthy. Dessa finns numera med BT-BMS så man kan kommunicera med den. Jag får se vad de kan leverera i sommar. Har de gått sönder pga inaktivitet nu under vintern så ger jag upp ang. billiga 100Ah LFP-batterier som kostar ett par, tre tusen spänn. Som någon vis man sade: "buy quality and cry only once." De billiga drop in-batterierna är nog sällan konstruerade för den driftcykel vi har i våra fritidsbåtar i norden med avstängda batterier under en hel vinter. Problemet är att varken specifikationer eller bruksanvisningar beskriver något om BMS avstängningsmöjlighet eller strömförbrukning vid långtidslagring. Det vore intressant om ägare av olika fabrikat på drop in-batterier kan ge lite erfarenheter av långtidslagring. Mastervolt, Victron m.fl. dyrbatterier vore kul att få erfarenheter från jämfört med alla "no name" billigare drop in-batterier. Själv har jag ett styckebyggt LFP där jag kopplat loss alla kablar till både huvudströmbrytare, BMS/balansering-/blåtandsmodul mm så jag hoppas att kunna mäta på ett medelladdat LFP om ett par veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser