Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Lintott

LiFePO4-installation

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Lintott:

Med min setup så finns det för närvarande ingen oro för att spänningsskillnaden ska skena iväg.

Jag vet inte men någon annan kanske vet. Hur uppför sig LFP som har några år på nacken vad gäller balansen mellan cellerna, speciellt om man ”bara” har begränsat kräm i balanseraren? De videos jag har sett på YT har väl alla haft lite kraftigare balanserare, åtminstone efter ett tag har jag för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, Christian på Offgridlagret har jag också handlat hos och har förtroende för. Ofta bra priser också.

De kommer också få jobba med min reklamation av min Orion XS när jag har fått upp båten. Jag ha spelat in två filmer när jag jämför VHF-störning med eller utan ferriter.
Jag behöver troligen skicka den innan jag får en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-03-31 vid 18:28 skrev anuba:

Nu sitter den på plats bredvid mina två startbatterier. Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. 
Jag kör också med två parallella 60Ah AGM-batterier som start. Det ger hög CCA till ett lågt pris. 
IMG_8843.thumb.jpeg.f138d2bf50e37f63b40d3acb9fabe9bc.jpeg

Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen.
 Lite korkat hade jag låtit min Victron BMV-712 vara på hela vintern för att kunna åka förbi båten för att kolla batteristatus. Den drar inte så mycket ström så det var inte orsaken men det visade sig att den inbyggda JK Smart BMS drog 65mA påslagen. Med lite andra läckströmmar som länspump hade jag en förbrukning på 70mA. Jag hade också laddat ur batterierna till ca 200Ah innan vinterförvaringen. Då blir det bara 120 dagars batteritid. 
Strömförbrukning i JK BMS är inte så lätt att mäta då den är inkopplad med så många kablar till de olika cellerna. Ett annat problem är att BMSen slås på när den får laddning men den stänger inte av sig förrän du håller in knappen i fyra sekunder. 
Så om man har solpanelsladdning under vintern men har låg temperurer under större delen av vintern finns det risk att batteriet laddas mer ut än in för att BMSen stoppar laddning under 0C.

Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev anuba:

Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri. 

Oj! Har ditt LFP-batteri tackat för kaffet helt? När du skrev att du kunde ladda pga plusgrader trodde jag du hade fått igång batteriet igen. Eller?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev anuba:

Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen.
- - -

Vad tråkigt! Fick du liv i cellerna igen? 😟

Varför har du solcellerna anslutna? Utan förbrukning så behövs ingen laddning. Självurladdningen under en vinter är försumbar i ett LFP.

Jag lossade alla kontakterna från BMS (mätning/balansering, blåtand, display) samt minuskabeln mellan batteri o BMS så det ska inte kunna vara någon förbrukning. Batteriet urladdat till 60-65%. För att kunna tända lampor vid besök så drog jag en tillfällig förbindelse från startbatteriet (det är billigare att byta om det blir fel) och slog av alla huvudbrytare.

Det du råkade ut för är det jag är orolig för med dropinbatterier där man inte kommer åt anslutningarna mellan LFP-cellerna o BMS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Oj! Har ditt LFP-batteri tackat för kaffet helt? När du skrev att du kunde ladda pga plusgrader trodde jag du hade fått igång batteriet igen. Eller?

Den var 5C i batteriet så den tog emot laddning. Det den såg att ha laddat med 50 A i ca 6 timmar. Jag får ta hem dem när jag hinner och mäta igenom celler för ett kolla så ingen är skadad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Lintott:

Det du råkade ut för är det jag är orolig för med dropinbatterier där man inte kommer åt anslutningarna mellan LFP-cellerna o BMS.

Det gick att få liv i batteriet. Spänningen hade inte gått under 2.5V per cell och ståt någon vecka på det sättet. Den har kanske gått från 5000 cykler till 3000 cykler. Räcker rätt långt ändå. 😉

Jag håller med om att det är bra att koppla ur BMSen helt när man inte förstår hur den drar ström. 
Det kommer dock bli ett problem med mitt nya batteri som jag håller på att bygga. Det blir en EEL-box som är helt ihopskruvat. Jag får göra lite noggrannare mätningar för att se om det räcker med att bara stänga av batteriet med knappen.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev anuba:

Det gick att få liv i batteriet. Spänningen hade inte gått under 2.5V per cell och ståt någon vecka på det sättet. Den har kanske gått från 5000 cykler till 3000 cykler. Räcker rätt långt ändå. 😉

Jag håller med om att det är bra att koppla ur BMSen helt när man inte förstår hur den drar ström. 
Det kommer dock bli ett problem med mitt nya batteri som jag håller på att bygga. Det blir en EEL-box som är helt ihopskruvat. Jag får göra lite noggrannare mätningar för att se om det räcker med att bara stänga av batteriet med knappen.  

Puh...  Då är batteriet inte helt förlorat.

Jag fick tag på lite datablad för JiaBaiDa (JBD) BMS. Enligt databladet så förbrukar JBD BMS mindre än 800 microA när BMS gått ner i sleepmode. Det framgår inte något om "stopp/start-knapp". JBD verkar vara väldigt vanlig i många dropinbatterier.

Jag bifogar den fil jag fick tag på samt en googleöversättning från nedanstående länk (kinesiska är för svårt för mig...).

https://www.jiabaida.com/#/production/detail?productId=55&typeId=16

Jiabaida BMS 200A JBD-DP04S007 V1.7.pdf JiaBaiDa_BMS_översatt.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Lintott:

Puh...  Då är batteriet inte helt förlorat.

Jag fick tag på lite datablad för JiaBaiDa (JBD) BMS. Enligt databladet så förbrukar JBD BMS mindre än 800 microA när BMS gått ner i sleepmode. Det framgår inte något om "stopp/start-knapp". JBD verkar vara väldigt vanlig i många dropinbatterier.

Jag bifogar den fil jag fick tag på samt en googleöversättning från nedanstående länk (kinesiska är för svårt för mig...).

https://www.jiabaida.com/#/production/detail?productId=55&typeId=16

Jiabaida BMS 200A JBD-DP04S007 V1.7.pdf 1 MB · 1 download JiaBaiDa_BMS_översatt.pdf 2 MB · 2 downloads

Sorry. Jag har ju naturligtvis en JK Smart BMS. B2A8S20P-HC
http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://energiepanda.com/wp-content/uploads/2022/11/JK-B2A8S20P-BMS-USER-MANUAL-V1.1V11.pdf

Enligt det databladet skulle den bara dra 25 mA

När det gäller BMSer i billiga drop-in batterier så ser det ut som det sitter en Xiaoxiang BMS in den här, om man skall tolka bilden. Inte helt okänd då
https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR

Det ser ur som se billiga batterierna börjar få in det större 300Ah cellerna och blivit lite mer kompakta.

Redigerad av anuba
Tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev anuba:

- - -

När det gäller BMSer i billiga drop-in batterier så ser det ut som det sitter en Xiaoxiang BMS in den här, om man skall tolka bilden. Inte helt okänd då
https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR

Det ser ur som se billiga batterierna börjar få in det större 300Ah cellerna och blivit lite mer kompakta.

Jag hittar inga data på max laddning/urladdning eller rekommenderad laddningsström på den sidan. De anger bara 200A BMS men hela systemet måste ju klara av den belastningen. I texten anger de att batteriet inte är avsett som startbatteri och det antyder lite att det tål begränsad belastning. Bilden "från insidan" visar en kabel märkt 6AWG, det är bara 13-16 kvadrat (databladen är inte helt överens..). En 16 kvadrats kabel rekommenderas att säkras av med 50A och belastas kontinuerligt med knappt 40...

Det är detta som blir så lurigt med dropinbatterier. De anger prestanda för en komponent men det innebär inte att hela systemet är dimensionerat mot det värdet.

Jag hoppas för din del att du inte tänkte använda batteriet till ankarspel/bogpropeller/ liknande strömslukande komponenter för det tål nog de inte invändiga kablarna. (Om fotot är korrekt...)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hoppas för din del att du inte tänkte använda batteriet till ankarspel/bogpropeller/ liknande strömslukande komponenter för det tål nog de inte invändiga kablarna. (Om fotot är korrekt...)

Så modig är jag inte. Ville bara uppmuntra någon annan att köpa den för att få lite mer input hör på forumet. 😉

Mitt nästa batteri bygger jag på EVE 314Ah -celler med en EEL-låda,

https://eelbattery.myshopify.com/products/12v-diy-case-lifepo4-battery-box-with-jk-200a-active-balance-bms-250a-fuse-for-solar-power-eu-stock

Den blir blir lite mer kompakt jämfört med egenbyggd låda. 
Jag behöver mer ström till en inverter. 200A är för lite för 2500W AC. 

Till ankarspel, start och bogis har jag två parallella 60Ah  Multimarin AGM. Ett billigt sätt att får hög CCA, 1200A. Svårt att hitta en BMS som klarar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...