Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
Lintott

LiFePO4-installation

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

Vad är din erfarenhet av NKON? Tycker de har ett intressant utbud av produkter och har övervägt dem för nästa inköp av litium, men har inte riktigt läst någon svensk erfarenhet/rekommendation om dem som butik. EVE är ju i alla fall kvalitetsceller, en av de största tillverkarna. 6:e störst i Kina: https://lifepo4.se/aterforsaljare-av-litiumbatterier/

Lintott: vart köpte du dina Winston?

Jag har bara positiva erfarenheter. Det var inga problem att köpa av dem som företag eller att ändra på ordern efter beställning.
Det enda negativa är den långa leveranstiden men den håller de utan extra förseningar.

Ibland är sidan lite svårhittad men de har en del andra bra grejor som BMser och Victron-prylar och foam att sätta mellan cellerna. Tyvärr hade de inte Victron Orion XS 50. 

Priset har gått ner på denna cell sedan jag beställde i oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

- - -
Lintott: vart köpte du dina Winston?

 

2023-12-24 vid 00:54 skrev Lintott:

Vad gäller min leverans från ThunderSky så gick hela affären som på räls. Jag fick ett pris inklusive frakt, tull och moms. När cellerna var klara att skickas så fick jag ett testprotokoll med id på samtliga celler samt spänning och impedans/cell. Cellerna var numrerade med tillverkningsdatum någon vecka tidigare samt ordningsnummer i följd. Cellerna var välbalanserade. När de skeppades iväg så fick jag namn på fraktfartyget. Fartyget kunder följas längs resan mot Europa och dess stopp i olika hamnar längs vägen. Tack o lov så passerades Röda Havet innan terroristerna började bekämpa fraktfartygen. Efter Antwerpen och tullklarering till EU så fick jag trackingnummer för DPD som transporterade vidare och överlämnade till Postnord.

- - -

Direkt från tillverkaren Thundersky/Winston.

 

Jag begärde en offert via deras hemsida info@skypowerintl.com  och fick svar från "Julia Yu" som skötte allt mailande. Hon var snabb med responsen på mina frågor och dessutom väldigt trevlig att kommunicera med. En nöjd kompis har beställt från Thundersky tidigare och jag gick på den rekommendationen, vilket jag inte ångrar.

 

Jag beställde både cellerna och kopplingsbleck från dem. Hon hade två betalningsalternativ, ett kinesiskt som jag inte känner till och PayPal som jag vet sköter eventuella leverantörsproblem. PayPal kostade några kronor mer men det tyckte jag det var värt (sen var det aldrig några problem men det vet man inte vid första beställning).

 

Cellerna kom i två kartonger och var väldigt väl madrasserade, det var nästan en dm med halvstyva skumskivor runt cellerna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev anuba:

Jag har bara positiva erfarenheter. Det var inga problem att köpa av dem som företag eller att ändra på ordern efter beställning.
Det enda negativa är den långa leveranstiden men den håller de utan extra förseningar.

Ibland är sidan lite svårhittad men de har en del andra bra grejor som BMser och Victron-prylar och foam att sätta mellan cellerna. Tyvärr hade de inte Victron Orion XS 50. 

Priset har gått ner på denna cell sedan jag beställde i oktober.

Vad bra, då är de absolut ett framtida alternativ! Victron Orion XS 50 lär komma med tiden, den är ju väldigt ny just nu. :)
 

 

20 timmar sedan skrev Lintott:

 

Direkt från tillverkaren Thundersky/Winston.

 

Jag begärde en offert via deras hemsida info@skypowerintl.com  och fick svar från "Julia Yu" som skötte allt mailande. Hon var snabb med responsen på mina frågor och dessutom väldigt trevlig att kommunicera med. En nöjd kompis har beställt från Thundersky tidigare och jag gick på den rekommendationen, vilket jag inte ångrar.

 

Jag beställde både cellerna och kopplingsbleck från dem. Hon hade två betalningsalternativ, ett kinesiskt som jag inte känner till och PayPal som jag vet sköter eventuella leverantörsproblem. PayPal kostade några kronor mer men det tyckte jag det var värt (sen var det aldrig några problem men det vet man inte vid första beställning).

 

Cellerna kom i två kartonger och var väldigt väl madrasserade, det var nästan en dm med halvstyva skumskivor runt cellerna.

 

Spännande, får se om det blir Winston. har funkat bra med "vanliga" celler än så länge men om valet landar på Winston är det väldigt bra att kunna beställa helt utan mellanhänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Draco_2000_DC_GT:

Vad bra, då är de absolut ett framtida alternativ! Victron Orion XS 50 lär komma med tiden, den är ju väldigt ny just nu. :)

- - -

Den finns redan i handeln, vi är ett par skribenter här på MG som redan fått tag på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ihop ett batteri på EVE cellerna. Den blev inte vackar när jag klämde in den tjockaste kabeln men den kommer nog att funka. Jag kör både en Victron Battery Smart Sense och en JK B2A8S20P.

Nu skall den in i båten.

IMG_8838.thumb.jpeg.bbef44c2047f371f0a48a1a36499d407.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyft in LFP-packarna i batterifacket!    Installation pågår.

 

Mitt batterifack är rätt trångt och lågt. Ovanför polskruvarna är det bara ett par cm tillgodo under locket till facket. Dessutom lite kilformad bottenyta att ställa batterierna på. Efter mycket mätande så konstaterade jag att jag var tvungen att dela LFP-packen i två delar för att få plats i längd o bredd. Att montera BMS ovanpå fanns det inte plats till så det fick bli en sidomontering. När jag måttade för BMS och balanseraren på gaveln till ena packen så fick jag även plats med en säkringshållare (300A T-säkring) bredvid BMS. Det var bra för nu är den osäkrade delen av minuskabeln knappt en dm (jo, jag vet att det är plus som ska säkras så det blir en likadan säkring även där - hängslen o livrem så försäkringsbolaget inte kan vägra ersättning om det uppstår brand ombord av någon anledning...).

 

Jag har valt att behålla ett blybatteri längst bort (tillsvidare ett av mina AGM 100Ah som får stå kvar ett tag) som startbatteri och "lastdumpning" från generatorn när/om LFP-balanseraren bryter laddningen så inte regulatorns dioder havererar.

Sedan står ena LFP-packen (2P2S) med BMS på gaveln.

Därefter nästa LFP-packe (2P2S).

De två packarna kommer att kopplas samman så hela paketet blir ett konventionellt 2P4S-batteri. LFP-cellerna är åtta st 100Ah Winston/Thundersky som vid test visat sig prestera 125Ah/cell så tillsammans 250Ah. Lastmässigt klarar cellerna 3C konstant och kortvarigt 6C. För de parallellkopplade cellerna innebär det 600A konstant o 1200A momentant, det kommer jag aldrig att vara i närheten av...

 

Det återstår omstrukturering i batteriboxen (just nu är det många lösa sladdar) med delning av start/förbrukarkretsar (har tidigare haft enbankslösning), dragning av kablar som kontakteras med rörkabelskor, anslutning av laddningskällor, ansluta färdigt BMS-balanseringskablar (de är kontakterade o testade) mm. Sen ska det även skruvas dit en Victron 50A DC/DC för att reglera laddningen från generatorn så den inte blir överhettad. Pluskabeln från startbatteriet kommer att gå i en kabelslang över LFP-packarna (den passerar polskruvarna på LFP så jag vill ha lite extra skavskydd innan kabeln ansluts till säkringen).

 

Mitt gamla AGM-batteripack var helt utan säkringar. Det kommer att rättas till nu. Inte heller DC-laddare eller generatorladdningen var avsäkrade, vilket kommer att rättas till.

 

Jag tror inte jag saknar några komponenter så en dag med "inomhusväder" kommer jobbet med anslutningarna att slutföras.

 

Sedan har jag 250Ah förbrukarström (jag kan utnyttja alla dessa 250 mellan övre o undre spänningsgräns), en BMS som klarar 250A och är överspänningsskydd, underspänningsskydd samt balanserare mellan cellerna. BMS innehåller kraftelektronik så det finns inga externa reläer för att bryta strömmen, vilket är skönt så slipper jag den extra kabeldragningen.

 

20240329_LFP_inlyfta.thumb.jpg.aaf3eb98732837fdfe77443c9c51c6de.jpg

 

20240329_BMS.thumb.jpg.53397a0bd6eaeafa9fe09248b8a3d2d4.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Nu har jag lyft in LFP-packarna i batterifacket!    Installation pågår.

 

Mitt batterifack är rätt trångt och lågt. Ovanför polskruvarna är det bara ett par cm tillgodo under locket till facket. Dessutom lite kilformad bottenyta att ställa batterierna på. Efter mycket mätande så konstaterade jag att jag var tvungen att dela LFP-packen i två delar för att få plats i längd o bredd. Att montera BMS ovanpå fanns det inte plats till så det fick bli en sidomontering. När jag måttade för BMS och balanseraren på gaveln till ena packen så fick jag även plats med en säkringshållare (300A T-säkring) bredvid BMS. Det var bra för nu är den osäkrade delen av minuskabeln knappt en dm (jo, jag vet att det är plus som ska säkras så det blir en likadan säkring även där - hängslen o livrem så försäkringsbolaget inte kan vägra ersättning om det uppstår brand ombord av någon anledning...).

Ser bra ut. Där ser man hur mycket mer komplext det kan se ut med ett DIY-batteri blir jämfört med hela 12-batterier. Många kablar och jumpers blir det. Men som du skriver så kan man ju bygga in dem på ett effektivt sätt i båten. 
Mitt fall hade jag tidigare plats för två stora blysyra batterier så det blev rätt rymmligt i batterilådan. 

Jag satsade på att kunna plocka ut batteriet för "service" då jag inte längre litar på något stoppar in i båten. Fick tag på ett par fina rostfria handtag som inte syns på bilden 
Om jag bygger ett batteri igen kommar jag nog satsa ett färdigt boxkit som tex EEL,
https://www.eelbattery.com/Lifepo4-Battery-Pack-Set-For-230280310Ah-Cells-p4038002.html

IMG_0188.jpeg.721f40eb03414901a3d31760e7aa4862.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

en dag med "inomhusväder" kommer jobbet med anslutningarna att slutföras.

Ser snyggt ut! Återstår väl lite klamring/buntning av kablar också.

Ska bli kul att höra dina erfarenheter när du kört att tag. Tror du har valt helt rätt efter dina förutsättningar och behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter den på plats bredvid mina två startbatterier. Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. 
Jag kör också med två parallella 60Ah AGM-batterier som start. Det ger hög CCA till ett lågt pris. 
IMG_8843.thumb.jpeg.f138d2bf50e37f63b40d3acb9fabe9bc.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

- - -

Med en fransk båt har elsystemet mer att önska. Många kablar direkt på polerna. Jag skall försöka följa Victrons rekommendationer med buss bars och massa säkringar. 
- - -

Jag hittade den här säkringshållaren (Victron Energy CIP050060000) för Megasäkringar. Jag tycker den är prisvärd och så blir det en smidig installation med många säkringar i en hållare.

Fuseholder6-wayforMEGA-fuse.thumb.jpg.d5e0fbfbc6b774501b3563660127d190.jpg

 

Jag kommer att använda den för att säkra av lite olika laddkällor till både start och förbrukningsbatterierna. Jag har delat bus-baren så det blir två säkringsgrupper.

 

Sen har jag köpt separata säkringshållare för T-säkringar att sätta på batterikablarna så nära batterierna det går. En enskild sådan säkringshållare kostar mer än sexsäkringshållaren ovan...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Lintott:

Jag hittade den här säkringshållaren (Victron Energy CIP050060000) för Megasäkringar. Jag tycker den är prisvärd och så blir det en smidig installation med många säkringar i en hållare.

Den såg bra ut. Megasäkringarna funkar bra under 100A. Jag har tyvärr redan köpt två Skyllermark-plintar utan säkringshållare, för dubbla priset. 
Jag hänger nog in några automatsäkringar från Biltema på 70A. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sensommaruppföljning av min LFP-installation.

 

Jag började redan tidigt i vintras med att returnera den första Victron Orion dc-dc 50/50A. Det sitter en remotekontakt på enheten som var dåligt lödad o limmad så den hade släppt. Jag fick en ny ORION-enhet som jag inte heller fick att fungera. Efter kontakt med leverantören så skickades den ner o han fick den att fungera när han flyttade ström mellan ett par batterier. Då trodde vi båda att det var min anslutning via min gamla Sterling som spökade. Efter lite omkopplingar o testkörningar så fick även jag den att fungera i båten. Jag började testa hur många ampere generatorn klarade utan att bli för varm. 40A var rätt ok men skulle kanske gå att trimma lite mer på.

 

Den fungerade två veckor... Efter att jag snyggat till kablar mm i batterilådan så slutade den att fungera. Jag testade många omkopplingar och lade ett antal timmar på den innan jag gav upp, skruvade loss den och tog hem den. Nu var det semestertider och den fick ligga kvar hemma. Sommaren hanterades genom att mäta temperatur på generatorn (fjärravläsning med en IR-termometer). När tempen kom upp i 90 grader så stängdes laddningen av med hjälp av BMS. Generatorn ska klara 100-110 grader men jag ville ha lite marginal. Å så fick generatorn kyla ner sig lite innan den kopplades in o fick ladda igen. Min generator anges till 80A i motorspecen och den laddade med ca 63A när den öste på för fullt och då tog det inte lång tid innan den började närma sig min gräns på 90 grader.

 

Väl hemma igen så kopplade jag upp ORION till ett par batterier och försökte skicka ström mellan dem utan framgång. Jag kontaktade återigen leverantören som var mycket förstående och erbjöd sig att skicka ny returfraktsedel och kom med lite frågor. En fråga var om remotekontakten var ordentligt ansluten. Jag provade att dra ur kontakten och sätta in den igen. Då gick laddningen tillfälligt igång. Genom att hålla kontakten lite i press så fungerade enheten. Det var alltså återigen en dålig lödning på min utbytesenhet. Jag hade troligen kommit åt kontakten när jag börjat snygga upp i batteriboxen o drog buntband mm för att hålla installationen på plats.

 

Dialogen med leverantören fortsätter. Jag hoppas få en ny enhet från en senare tillverkningsserie. Två enheter med dålig lödning ur en tidig tillverkningsserie ger ju lite oro. Är det fler komponenter som är dåligt lödade och kommer att lossna efter en tids användning???

 

I övrigt så fungerar BMS o batterier bra. Jag har haft den externa balanseraren ( 5A ) urkopplad o bara kört med en interna inne i BMS. Den interna är på 150mA och har hållit cellerna på en spänningsskillnad av 0,002V vilket är mer än tillräckligt. Vid laddning har obalansen varit uppe i ca 0,012V när jag tittat i BMS-appen men har raskt gått tillbaka till 0,002 efter avslutad laddning.

 

Det var lite meckigt att få kontakt med den rekommenderade appen men efter lite mailande med hr Müeller i Australien så installerade jag en app från "Overkill Solar" och den har fungerat bra att konfigurera och övervaka BMS med. Sen ingår även en display där man kan göra viss hantering av BMS (t.ex. slå av/på laddning/förbrukning, kolla balansering av celler mm) men det går inte att konfigurera några inställningar i displayen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Lintott:

Dialogen med leverantören fortsätter. Jag hoppas få en ny enhet från en senare tillverkningsserie. Två enheter med dålig lödning ur en tidig tillverkningsserie ger ju lite oro. Är det fler komponenter som är dåligt lödade och kommer att lossna efter en tids användning???

Vilket otur du har haft med Orion XP. Det får mitt problem med VHF-störningar att inte var så allvarligt. Tog du all reklamation genom återförsäljaren eller gick du direkt mot Victron?
Jag kommer att reklamera min när jag har lagt upp båten på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev anuba:

Vilket otur du har haft med Orion XP. Det får mitt problem med VHF-störningar att inte var så allvarligt. Tog du all reklamation genom återförsäljaren eller gick du direkt mot Victron?
Jag kommer att reklamera min när jag har lagt upp båten på land.

Dialog med återförsäljaren pågår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sen version av XS inköpt i juni i år (fick vänta länge på leverans) och den ger också kraftiga störningar på kanal 16. Frågan är om det är meningsfullt att få en ny version redan efter sommaren eller om man ska tro att dom fixar det i tid till nästa säsong?

Vore intressant att få veta om det finns planer på att  fixa det eller om det är ferriter som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

Vore intressant att få veta om det finns planer på att  fixa det eller om det är ferriter som gäller.

Ferriter utanpå är lite som konstgjord andning och inget man som kund skall acceptera. EMC-problem skall tillverkaren lösa, inte kunden.

 

EMC-kraven på utrustning som denna är stränga, och uppfyller inte produkten kravet är det rent definitionsmässigt fel på den. Och inte heller ok rent juridiskt för Victron att sälja om kraven inte efterlevs.

 

Tror det viktigaste är att reklamera och göra Victron uppmärksamma på problemet, då det egentligen är ganska enkelt (om man vet vad man gör) att åtgärda detta inne i designen. Och min erfarenhet av Victron är att de knappast vill ha dåliga produkter på marknaden som solkar ner deras namn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Jag har en sen version av XS inköpt i juni i år (fick vänta länge på leverans) och den ger också kraftiga störningar på kanal 16. Frågan är om det är meningsfullt att få en ny version redan efter sommaren eller om man ska tro att dom fixar det i tid till nästa säsong?

Vore intressant att få veta om det finns planer på att  fixa det eller om det är ferriter som gäller.

Jag ju löst det tillfälligt genom att montera två ferriter på varje kabel. Det skall naturligtvis inte vara nödvändigt. Jag vet ju inte heller hur mycket det stör på andra icke hörbara frekvens. Jag tycker mig se att AIS-positionerna från andra båtar laggar lite mer en tidigare. När jag passerar en båt med AIS-sänder kan jag ibland se på plottern  att båten står still en bit från sin riktiga position. Men jag har dock inte lagt någon tid på att hitta bevis för det problemet.

 

Min plan är att spela in en liten video hur VHFen låter före och efter ferriter. Sedan väntar jag tills jag har tagit upp båten innan jag kan skruva ur den och skickar den till leverantören.
Om Victron inte går med på att det är ett problem kan man alltid anmäla produkten till PTS,

https://pts.se/radio/radiostorningar/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite av ett säkerhetsproblem att man inte kan höra anrop på kanal 16 när man går för motor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Jag har en sen version av XS inköpt i juni i år (fick vänta länge på leverans) och den ger också kraftiga störningar på kanal 16. Frågan är om det är meningsfullt att få en ny version redan efter sommaren eller om man ska tro att dom fixar det i tid till nästa säsong?

Vore intressant att få veta om det finns planer på att  fixa det eller om det är ferriter som gäller.

Fick en version med den extra E4-symbolen? Det har tydligen sett olika ut mellan versionerna enligt vad jag såg här,

https://www.maringuiden.se/forum/topic/108137-lifepo4-batteri-med-dubbelmontage/?do=findComment&comment=842248

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev anuba:

Fick en version med den extra E4-symbolen? Det har tydligen sett olika ut mellan versionerna enligt vad jag såg här,

https://www.maringuiden.se/forum/topic/108137-lifepo4-batteri-med-dubbelmontage/?do=findComment&comment=842248

Min som jag precis reklamationsreturnerat var av den tidiga serien och hade ingen E4-symbol. Hoppas jag får en ny ur senare serie som fungerar i alla avseenden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-21 vid 14:40 skrev Lintott:

Min som jag precis reklamationsreturnerat var av den tidiga serien och hade ingen E4-symbol. Hoppas jag får en ny ur senare serie som fungerar i alla avseenden.

Min har en E4-symbol så det verkar inte ha förbättrats. Så att få en ny redan idag är nog inte någon större idé. Tyvärr.

 

image.thumb.png.d06d4f078f51a1669f5e3c4e02054aff.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ABC:

Min har en E4-symbol så det verkar inte ha förbättrats. Så att få en ny redan idag är nog inte någon större idé. Tyvärr.

 

image.thumb.png.d06d4f078f51a1669f5e3c4e02054aff.png

 

Vad har du för problem med din?

 

(Min hade en dåligt lödad remotekontakt så fungerade bara om man höll på kontakten...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan, den stör ut VHF kanal 16  😞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar vara ett känt problem sedan april i år enligt inlägg i Victron Community:
2024-04-10 Orion XS safe VHF antenna distance?
2024-08-06 Servere RF noise on VHF band from Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger

 

Att montera ferritblock 12 mm från kjell.com verkar ha löst problemet för en drabbad. Är det tre eller fem stycken som behövs?

Kan detta fungera även för er som har problem?

Men problemet att störa ut kanal 16 borde Victron åtgärda och byta ut felaktiga enheter vilket kanske är samtliga som Victron har levererat. 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är en ny Victron Orion installerad i båten och fungerar som jag förväntade mig när jag beställde den i slutet av 2023.

 

Efter en sommar utan strömbegränsare så kontaktade jag återigen återförsäljaren (jag hade själv lagt problemet i väntläge under sommarens seglingar). Det visade sig att det var det återkommande problemet med dålig anslutning för remoteanslutningen som var felet även med mitt andra exemplar av Orion. Om det fanns andra problem med exemplar två vet jag inte, återförsäljaren skickade den till Holland för kontroll (båda mina exemplar lär ha kommit tillbaka i reparerat skick) och jag fick återigen ett nytt ex. Detta ex har även uppdaterats med E4-märkningen för störningsgodkännande (om den trots godkännandet stör kanal 16 har inte kollats ännu).

 

Efter provkörning på arbetsbänken med flytt av ström mellan två batterier så gjordes installation i båten. Redan vid provkörningen så kom en tvingande uppdatering av programvaran.

 

Min Orion är installerad med matning via förbrukarutgången på Sterling AltB där även ett AGM startbatteri är anslutet på "motorbatteriutgången". Installationsanvisningen anger att Orion ska anslutas på startbatteriet men det fungerade lika bra att ansluta på separat laddutgång. Att jag gick via Sterling beror på att det var den uppkopplingen jag använt under sommaren för att kunna styra laddspänning till LFP-batteriet, så det var minst jobb nu att använda befintligt kablage.  Framtiden får utvisa om jag kopplar om till att ansluta direkt på utgången från generatorn. Att låta LFP-strömmen gå via Sterling tillför troligen onödig värmeutveckling i batteriboxen.

 

Jag har bara hunnit provbelasta generatorn en kortare period med lasten från Orion. Jag började med 40A laddning men ökade efter en stund till 50A. Under min korta test så gick generatortemperaturen upp till 85 grader vilket ger god marginal mot överhettning. Utan Orion fick jag temperaturmäta frekvent och styra effektuttaget genom att slå av/på laddningen med BMS-funktionen för att inte riskera överhettning av generatorn.

 

Just nu är jag väldigt nöjd med min installation. De ingående komponenterna fungerar enligt plan och jag känner mig trygg med att jag snart kan "glömma bort" elförsörjningen ombord.

 

En liten reflexion om balansering. Min BMS levererades med en intern balanserare på 150mA och en extern på 5A. Jag har bara kört med den externa urkopplad. Spänningsskillnaden mellan de fyra cellerna har vid laddat batteri legat på under 0,005V och vid hög laddning har de ibland legat på upp till 0,015V. Slutsatsen är att det behövs inte så hög effekt på en balanserare. Jag kommer tillsvidare att låta externa balanseraren var urkopplad.

 

Sen görs det ibland misstag. Vid ett tillfälle glömde jag att aktivera laddningen via BMS när vi lämnade båten. Vi har alltid kylboxen igång även när båten ligger i hemmahamnen. Dagtid fick kompressorn tillskott via solpanelerna men nattetid förbrukades det från LFP-batteriet, utan möjlighet att återladdas dagtid. När vi kom tillbaka efter ca 10 dygn så hade jag fortfarande ca 50Ah av mina totala 250Ah kvar i batteriet. LFP tålighet mot djupa urladdningar innebar att jag  inte behövde oroa mig utan såg bara incidenten som en bra test av kapaciteten i installationen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppdateringen. Skönt att Victron sköter sina garanti-åtgärder som de borde (efter ett tag!).

 

En fråga: När du skriver att du glömt aktivera laddningen via BMSen så gissar jag att du har kopplat ifrån den manuellt pga risken för överhettning och att du i normalläget inte behöver aktivera/deaktivera. Korrekt?

 

En kommentar: Om man låter den externa balanseraren vara urkopplad så bör man väl hålla stenkoll på balansen i cellerna kontinuerligt, antar jag? Så som du hittills har gjort iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Tack för uppdateringen. Skönt att Victron sköter sina garanti-åtgärder som de borde (efter ett tag!).

 

En fråga: När du skriver att du glömt aktivera laddningen via BMSen så gissar jag att du har kopplat ifrån den manuellt pga risken för överhettning och att du i normalläget inte behöver aktivera/deaktivera. Korrekt?

 

En kommentar: Om man låter den externa balanseraren vara urkopplad så bör man väl hålla stenkoll på balansen i cellerna kontinuerligt, antar jag? Så som du hittills har gjort iaf.

Det är återförsäljaren som skött reklamationen och skickade den senare versionen av Orion. Jag tror inte att han hade fått svar från Victron när han skickade den nya enheten till mig.

Återförsäljaren har skött sig på ett exemplariskt sätt. Vi har mailat, SMS-at, skickat skämdumpar och talats vid i telefon för att utesluta felaktig installation. Det är ju inte hans fel att Victron levererat ut defekta enheter, så jag kan nämna firman "Offgridlagret" med säte i Ystad.

 

Ja, jag hade kopplat bort laddningen manuellt med hjälp av mobilappen för att inte överhetta generatorn, å sen glömdes det bort när vi lämnade båten....

 

För att testa prestandan i interna balanseraren så kopplade jag ur externa balanseraren i samband med installationen i båten (den sitter fysiskt monterad bredvid BMS med urkopplad kontakt) och har hela tiden sett de värden jag redovisade. Med min setup så finns det för närvarande ingen oro för att spänningsskillnaden ska skena iväg. Sen kan det så klart finnas andra driftfall som ger andra resultat och där man vill ha både interna och externa balanseraren i drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har bara hunnit provbelasta generatorn en kortare period med lasten från Orion. Jag började med 40A laddning men ökade efter en stund till 50A. Under min korta test så gick generatortemperaturen upp till 85 grader vilket ger god marginal mot överhettning. Utan Orion fick jag temperaturmäta frekvent och styra effektuttaget genom att slå av/på laddningen med BMS-funktionen för att inte riskera överhettning av generatorn.

Vad är egentligen en lämplig maxtemperatur för generatorn? Hur långt bör man låta belasta den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ABC:

Vad är egentligen en lämplig maxtemperatur för generatorn? Hur långt bör man låta belasta den?

En Yanmarsäljare angav max 110 men att man bör hålla sig under 100. Jag ville ha lite marginal och stängde ner laddningen när temperaturen nådde 90.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Återförsäljaren har skött sig på ett exemplariskt sätt. Vi har mailat, SMS-at, skickat skämdumpar och talats vid i telefon för att utesluta felaktig installation. Det är ju inte hans fel att Victron levererat ut defekta enheter, så jag kan nämna firman "Offgridlagret" med säte i Ystad.

Ja, Christian på Offgridlagret har jag också handlat hos och har förtroende för. Ofta bra priser också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...