Jonte76 0 Postad 17 November , 2023 Har en vad jag tror e en hemmabyggd fritidsfiskebåt utan typskylt som försäkringsbolagen inte vill försäkra. var fixar jag en typskylt och så tacksam för hjälp här! IMG_0160.heic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 November , 2023 För att klara det nålsögat måste ju båten genomgå en massa tester med exempevis vara vattenfylld och ändå inte sjunka, klara en viss motorstyrka med ex antal passagerare ombord. Många saker är det som man inte bara kan kringgå genom att stansa dit en hemmasnickrad plåtbricka. Sådana här tuffa prov gör ju fabrikanten för att kunna sälja båten på marknaden, alltså en typskylt som visar båtens begränsningar och i vilka vatten den är godkänd för. CE- märkning är de europeiska kraven man ställer på fritidsbåtar som säljs till privatkunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 18 November , 2023 Vilka bolag har du kollat med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte76 0 Postad 18 November , 2023 Skandia Svenska sjö och atlantica plus ett par till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte76 0 Postad 18 November , 2023 Dem kunde ge mig en försäkring typ trafik som gäller om jag orsakar skador på annans båt eller så men jag vill ha en mer omfattande försäkring än så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 18 November , 2023 Är båten 100% hemmabygge? Ser ut som man monterat en hytt på en seriebyggd båt; då borde du kunna försäkra den som vad det nu var från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 18 November , 2023 Googlade och hittade den här tråden om att försäkra ombyggd båt för fiske, https://www.fiskesnack.com/forum/fiskebåtar-och-fiskekajaker/allmänt-om-fiskebåtar-och-fiskekajaker/142156-båtförsäkring-vilket-är-det-bästa-bolag-för-en-modifierad-båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 18 November , 2023 (redigerade) En sak som är viktig om du skaffar en försäkring är ju också att du får någon ersättning om du drabbas av en skada. Risken finns att du får teckna en försäkring, men när du väl behöver använda försäkringen så framgår det av villkoren att du inte har rätt till ersättning av den ena eller andra orsaken. Det är alltså en dålig idé att försöka lura till sig en försäkring om du inte vill lura dig själv. Redigerad 18 November , 2023 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 18 November , 2023 Jag vet inte om detta fungerar på en båt,jag har bilar som är mellan classic och veteran.Dom är nästan omöjliga att värdera,pga att dom inte är i toppskick.När jag föreslog försäkringsbolaget ett max pris,typ 100000:-,då var det inte något problem.Bilarna blev helförsäkrade,det kan vara värt att prova.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte76 0 Postad 19 November , 2023 2023-11-18 vid 12:46 skrev Peter_K: Är båten 100% hemmabygge? Ser ut som man monterat en hytt på en seriebyggd båt; då borde du kunna försäkra den som vad det nu var från början. Ja 100% hemmabygge plastad plywood och nej inte en seriebyggd båt.vilken båt ser det ut som tycker du alltså fabrikat och modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte76 0 Postad 19 November , 2023 20 timmar sedan skrev Mackey: En sak som är viktig om du skaffar en försäkring är ju också att du får någon ersättning om du drabbas av en skada. Risken finns att du får teckna en försäkring, men när du väl behöver använda försäkringen så framgår det av villkoren att du inte har rätt till ersättning av den ena eller andra orsaken. Det är alltså en dålig idé att försöka lura till sig en försäkring om du inte vill lura dig själv. Vem har sagt att jag vill lura till mig en försäkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 November , 2023 39 minuter sedan skrev Jonte76: Ja 100% hemmabygge plastad plywood och nej inte en seriebyggd båt.vilken båt ser det ut som tycker du alltså fabrikat och modell? Försäkra en plastad plywoodbåt? Ja lycka till med den du.😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 19 November , 2023 2023-11-18 vid 10:43 skrev Jonte76: Dem kunde ge mig en försäkring typ trafik som gäller om jag orsakar skador på annans båt eller så men jag vill ha en mer omfattande försäkring än så Behöver du det verkligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 19 November , 2023 3 timmar sedan skrev Jonte76: Ja 100% hemmabygge plastad plywood och nej inte en seriebyggd båt.vilken båt ser det ut som tycker du alltså fabrikat och modell? Aha, OK. Jag tyckte att skrovet såg lite för harmoniskt ut med alla vinklar mm för att vara hemmabygge, men jag kan ha fel. Korvkiosken är helt klart ett hemmabygge dock. Som någon har påtalat - plastade plywoodbåtar brukar inte vara jättelätta att försäkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 19 November , 2023 2023-11-18 vid 10:43 skrev Jonte76: Dem kunde ge mig en försäkring typ trafik som gäller om jag orsakar skador på annans båt eller så men jag vill ha en mer omfattande försäkring än så 4 timmar sedan skrev Kane: Behöver du det verkligen? För båtar brukar det kallas ansvarsförsäkring. Det är en av de viktigaste delarna i en båtförsäkring. Den skyddar mot skador som båtägaren förorsakar mot andra båtar/båtägare/passagerare. Det kan bli oerhört kostsamt att förorsaka en olyckshändelse mot en annan båt eller dess besättning. Vi pratar om i värsta fall skadestånd på 10-tals miljoner.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 20 November , 2023 2023-11-19 vid 19:41 skrev Lintott: För båtar brukar det kallas ansvarsförsäkring. Det är en av de viktigaste delarna i en båtförsäkring. Den skyddar mot skador som båtägaren förorsakar mot andra båtar/båtägare/passagerare. Det kan bli oerhört kostsamt att förorsaka en olyckshändelse mot en annan båt eller dess besättning. Vi pratar om i värsta fall skadestånd på 10-tals miljoner.... Du fattade nog inte vad jag svarade på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 20 November , 2023 2023-11-19 vid 19:41 skrev Lintott: För båtar brukar det kallas ansvarsförsäkring. Det är en av de viktigaste delarna i en båtförsäkring. Den skyddar mot skador som båtägaren förorsakar mot andra båtar/båtägare/passagerare. Det kan bli oerhört kostsamt att förorsaka en olyckshändelse mot en annan båt eller dess besättning. Vi pratar om i värsta fall skadestånd på 10-tals miljoner.... 59 minuter sedan skrev Kane: Du fattade nog inte vad jag svarade på. Det är möjligt, men jag tänker inte starta en semantisk debatt om syftningar (det förstärks ju med markeringar..). Vi verkar vara överens om att ansvarsförsäkringen nog är den värdefullaste delen av en båtförsäkring och då hoppas jag att det budskapet gått fram till TS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 25 November , 2023 2023-11-19 vid 13:55 skrev Jonte76: Vem har sagt att jag vill lura till mig en försäkring? Ursäkta, det var inte illa menat, men lite inspirerad av att du undrade var man fixar en typskylt var jag nog. Det jag vill trycka på är att det kan gå att ordna så att man får försäkra båten, men när man vill ha ersättning så sätter försäkringsvillkoren trossar i propellern (käppar i hjulet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser