Triobatar 49 Postad 16 November , 2023 (redigerade) Är detta rimligt? Renoverade för två säsonger sedan nedre delen av segeldrevet (Yanmar SD-20) efter vatten i oljan. Jag skruvade själv ner propelleraxel/vinkeldrev och lämnade in på auktoriserad Yanmarverkstad. Propelleraxel, tätningar, oringar, lager osv. byttes. Jag återmonterade efter konstens alla regler. Efter förra säsongen misstänkte jag att det kanske var fukt i oljan igen men efter jämfört och funderat slog jag det ifrån mig. Efter oljebyte nu är jag mer övertygad om att vatten kommit in.Jag har en gång tidigare för några år sedan gjort ett försök att fixa detta själv och såg då att propelleraxeln var spårig vid radialtärningarna och den fixades med speedisleves, tyvärr höll inte reparationen mer än två säsonger den gången heller sedan var det vatten igen. Därför byttes ”allt” den här gången ink.axel för 11papp. Kan inte finna några skador typ fiskelina, oringen på oljeskruven sitter perfekt och byts varje år. Tittar man på yttre tätningen ligger fortfarande färskt fett mellan axel och tätning. Har inte koll på exakt drifttid men vi tillhör kategorin ”seglare” så motorn går inte oftare än nödvändigt. Är det rimligt med vatten igen efter bara två somrar? Kan det piskats in luft i oljan som får den att se oklar ut eller något annat fenomen? Har ny propeller sedan några somrar så ingen glappig skit som vibrerar mer än normalt. Motorn är 3gm30 som går mjukt och fint. Olja Mobil 80w90 HD GL5. Hälsningar Mikael Redigerad 16 November , 2023 av Triobatar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 18 November , 2023 nej verkar inte rimligt, vatten i oljan borde separera efter en tid,i tex en glasburk. luft i oljan separerar inte alltid. någon tipsade om att värma med låga ett oljeprov i en sked . om det fräser är det vatten i oljan? kan vara en tvistad oring som läcker,har det gjorts (lågt) tryck/vacuumtest på enheten? B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 19 November , 2023 (redigerade) 16 timmar sedan skrev bemek: nej verkar inte rimligt, vatten i oljan borde separera efter en tid,i tex en glasburk. luft i oljan separerar inte alltid. någon tipsade om att värma med låga ett oljeprov i en sked . om det fräser är det vatten i oljan? kan vara en tvistad oring som läcker,har det gjorts (lågt) tryck/vacuumtest på enheten? B Tackar för svar, provtryckning är inte gjord eftersom jag pulat själv och på offert skulle verkstaden ha dubbelt för framkörning mot tid/material dessutom hutlöst när jag frågade första gången.De har nu kursat så möjligen frågade jag på fel ställe. Bestämde mig då för att meka själv. Hittade metoden att renovera axeln med SKF Speedisleewes på nätet och testade. Tyvärr skadades SKF hylsan och det kom vatten in andra säsongen dock hade jag det året ett mindre haveri där skruvar i centrumnavet på min nya propeller inte varit korrekt låsta från fabrik utan vandrade ut och gick emot drevets axelhus där tätningarna sitter. Vilket som gav vad vet jag inte men bestämde mig för att som jag tidigare skrev fixa meket på verkstan (annan än första tillfrågade) och montera själv. Det är låga tryck det handlar om så jag tänkte att är allt nytt och fräscht så läcker det inte ! Möjligen nu när man är tveksam om läckage kanske det kunde ge något. Oljan tappar jag alltid ur i en genomskinlig plastflaska för inspektion. Jag sparade med mig den hem nu när det blev så här och ställde den i garaget i värmen för att se om den förändras. Den är fortfarande homogen, inte missfärgad. Mest grumligt oklar som att det är luft i den. Tycker att den förändrats åt det klarare hållet sedan i fredags men den är inte klar. Ingen skiktning finns alls. Fick tipset tidigare att värma/koka oljan i en sked men har inte hunnit prova än. Är det troligt att luft som piskats i vid körning inte går ur på lång tid? Klart oljan är sirapstjock och har stått kallt sedan upptagning så fina små luftbubblor kanske mer emulgeras och inte går ur i första taget. Kan naturligtvis klämt en oring (dubbla mellan drev och axelhus monterade med fettsmorning och permatex utanför) eller så har verkstan misslyckats med tätningarna men jag tar det för mindre troligt. /m Redigerad 19 November , 2023 av Triobatar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser