Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
speljakt

Hävertpump?

Rekommendera Poster

Jag behöver tömma min dieseltank på ca 40 liter, ska flyttas över till tomma dunkar för förvaring medan jag felsöker bränslesystemet.

Biltema har den här mekaniska hävertpumpen, som egentligen är avsedd för oljefat. Någon som har använt denna eller liknande för att tömma via däcksbeslaget?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-21-lmin-2000041999

Fungerade den bra eller dåligt?

 

Tack på förhand !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev speljakt:

Jag behöver tömma min dieseltank på ca 40 liter, ska flyttas över till tomma dunkar för förvaring medan jag felsöker bränslesystemet.

Biltema har den här mekaniska hävertpumpen, som egentligen är avsedd för oljefat.

- - -

Sugröret är bara 85 cm så det får inte vara djupt från däck till botten av tanken.

Sen behöver du få ner dunken till under nivån i bränsletanken om du inte vill pumpa upp alla 40 literna med den lilla pumpblåsan (den är tillräcklig för att få igång flödet om du sen kan använda dig av häverteffekten, men jobbig om du ska pumpa upp alla 40 literna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt sugröret är kanske lite kort på den modellen, men det går ju att förlänga med en bit slang.

 

Det finns ju också denna variant som man skakar för att få igång flödet, men den kanske är lite knepig att använda när man ska ner genom et påfyllningsrör:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/dieselpumpar/havertslang-008181

 

Annars kan man ju även tillverka sin egen hävertpump med en vanlig pumpblåsa som används till utombordare plus två slangstumpar. 

 

Men den kanske mest driftsäkra varianten är ju den där man själv suger i slangen, och om du använder genomskinlig slang så ser du lätt när dieseln kommer, så du inte klunkar i dig altihopa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ja, lite längre sugrör behövs, en dryg meter gissar jag. Får försöka förlänga.

Dunken kan enkelt placeras lägre än tanken (båten står på land).

Intressant tanke att tillverka en hävert med hjälp av slangar och en pumpblåsa – jag frågar mig bara om hävertverkan blir tillräckligt kraftig för att övervinna motståndet av den eller de backventiler som sitter i blåsan.

Att slippa risken att få diesel i munnen kan vara värt några hundralappar, tycker jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev speljakt:

- - -

Att slippa risken att få diesel i munnen kan vara värt några hundralappar, tycker jag....

Om du tar en tillräckligt lång slang så behöver du inte riskera diesel i munnen.

Stoppa ner slangen i tanken - böj ner den i båten så den går i en bukt ner under dieselnivån och upp en bit igen så änden hamnar över dieselnivån. Sen suger du tills bukten är full men nivån inte når upp till munnen. Stoppar ner änden i dunken och böjer ner slangen tills dieseln "rinner över böjen" och börjar strila ner i dunken. När dunken är full så lyfter du upp änden tillräckligt för att det ska sluta rinna men inte så långt att det inte står kvar diesel upp i slangen o över däck. Prova med en hink vatten först så kommer du på tekniken.

 

Jag brukar tömma vår hembrygda glögg ur en hink o direkt ner i flaskor på det viset. Då är det lite trevligare om det missas ibland.... (hick..)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Det finns ju också denna variant som man skakar för att få igång flödet, men den kanske är lite knepig att använda när man ska ner genom et påfyllningsrör:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/dieselpumpar/havertslang-008181

Denna variant har jag, men då fyller jag från dunk till båt. Funkar bra.

Slangen har faktiskt fördel om man ska ner genom påfyllnadsrör. MEN just denna slag har en tendens att bli platt i böjar och då funkar inte häverten såklart inte. Hade den haft typ  spiralarmerad slang eller lite tjockare väggar så hade den nog varit perfekt för ändamålet att tömma tank via påfyllningsröret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem kan vara lyfthöjden om dunken ska stå utanför båten. Om du mäter höjden från dieselns yta till den högsta punkt slangen måste passera så kan du testa med slangen i en vattenhink om du klarar att suga upp så högt

Betänk också att om du råkar bryta hävertverkan när du skiftar dunk kommer nivån att vara lägre och lyfthöjde högre när du ska få igång den igen

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej pumpen kan funka om du får ner sugledningen, men svårt att skarva på egna slangar till hävertpumpen. enklast bara ta en tunn plastslang 810mm)den kan eventuellt dras ut genom dyvikan för att minska lyfthöjden,

spill inte , ställ dunken i ett spilltråg . B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en slang som når ner i hela tanken genom påfyllningsröret, ta sen en kort slang som du också trär ner i samma hål en liten bit täta till i röret med en tygtrasa eller något annat så det blir tätt mellan slangarna och påfyllnadsröret. Blås i den korta slangen så det blir ett övertryck i tanken så börjar dieseln rinna i den långa slangen som du har i en dunk. behöver du ta ett nytt andetag eller vill kolla så se till att sätt tummen för blås slangen så inte luften du blåst i läcker ut.

 

finns en del på youtub: https://youtu.be/ScgCxJaX9f4?si=qkXbTg5e9askjMZN

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Elegancej said:

en slang som når ner i hela tanken genom påfyllningsröret, ta sen en kort slang som du också trär ner i samma hål en liten bit täta till i röret med en tygtrasa eller något annat så det blir tätt mellan slangarna och påfyllnadsröret. Blås i den korta slangen så det blir ett övertryck i tanken så börjar dieseln rinna i den långa slangen som du har i en dunk.

Det fungerar nog bra om man ska tömma från en dunk till en annan eller från dunk till ordinarie bränsletank. I mitt fall skulle det inte bildas något övertryck i bränsletanken på grund av tankavluftningen (eller den skulle först behöva pluggas).

 

Avrapportering: Av oklar anledning köpte jag inte den Biltema-hävert som jag länkade till i mitt första inlägg, utan fastnade istället för den här varianten:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-25-3-lmin-2000042978

Ett misstag, visade det sig. Den fungerade inte bra för mitt ändamål, helt omöjligt att få till självrinning enligt hävertprincipen. Däremot fungerade den som pump. Men det tog en bra stund att handpumpa över närmare 40 liter till dunkarna.

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...