Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Jonas113

Lämplig lack på Teakdurk

Rekommendera Poster

Jag ska fixa mina durkar i en 25 år gammal Aquador 22.  
Det är bra kvalitet på Plywooden , så ingen risk att gå igenom.  
Men vad tycker ni erfarna att jag ska använda för lack.  Jag blir så osäker av alla olika fabrikat och blank/ halvmatt osv. Som finns.  
Det är ju ett stort jobb att slipa , så jag vill inte snubbla på tröskeln med ett minde lämpligt lack. 
Tackar på förhand 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade av all gammal lack och la på Internationals Woodskin, det har stått sig bra i tre säsonger nu och blir inte hal om det blir blött, som vid bad t.ex, så jag kommer att lägga det på fler ställen. 
Woodskin är något gulpigmenterad så durk med vit nåt blir lite gulaktig då förstås.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lackat durkar och trappan hemma i huset med Le Tonkinios, det blev väldigt bra och slitstarkt. Trappan som används flera gånger om dagen står sig bra ännu och det är nog 20 år sedan jag lackade den. Durken låg i förra båten, den hade jag i 21 säsonger, så det var väl kanske litet kort tid att utvärdera detta på, men lacken höll bra.

Jag har även använt Internationals Golspar, sidenmatt, till durkar och till en slipat golv bestående av råspont.

Det blev ju också bra, men jag ser nu att lacken är ordentligt sliten under skrivbordsstolen.

En sektion av durken i nuvarande båt är lackad med Goldspar för några år sedan och tja, den ser fortfarande snygg ut.

Men det är nog minst 25 år sedan jag lackade golv och trappan i huset.

Le Tonikios blir väldigt hård och tål nog slitage bättre. Masterna på Götheborg är lackade med Le Tonikios, enligt tillförlitlig källa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är Le Tonikios när den blir blöt, tänker om ytan blir hal jämfört med Goldspar?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Makro:

Hur är Le Tonikios när den blir blöt, tänker om ytan blir hal jämfört med Goldspar?

Ingen skillnad ur den synpunkten tycker jag.

Men nu lackade jag med sidenmatt Goldspar, jag vet inte hur hal den blanka varianten är.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med @Makro. Woodskin är lite segare och håller bättre. Lackfernissor som epifanes mm "spacklar" ut ytan som tjejernas foundation och ger ett mer polerat intryck – men slits fort och blir så klart såphalt! Woodskin sugs liksom in och ger en mer träaktig yta. Bättre fäste, och konstigt nog, mer slitstarkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...