Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
skippeer

Rädda ankare som fastnat tex under stenblock?

Rekommendera Poster

Idealet är att ankra på sandbotten med 6-8 meters djup men ibland har vi ”tvingats” ankra på okänd botten med vårt 25 kg Rocna Vulcan (8 mm kätting).

(Vid ett tillfälle med andelsbåt lyckades vi ankra i regnoväder vid en grekisk by och under natten snurrade vi runt av ändrad vind. Visade sig att vi lindat kättingen runt ett gammalt stockankare. Tog en dykare 1 timma att linda loss oss till priset av 200 euro och detta var för 15 år sedan.) 

YouTuber båten Fair Isle har en rund tung rf ring som har 2 funktioner; ”baklänges” dra loss ankare som fastnat tex under stenblock och som ankartyngd (fjädrande funktion tex när det är trångt).

Jättebra med Ultra Ring bortsett från priset, 8 kg ca 7-8 ksek.

 

Finns rf stålringar med låg vikt som påstås fungera som räddare av fastnade ankare.

 

Är det någon som har erfarenhet att rädda ankare som fastnat?

Hjälpmedel?

 

IMG_1406.jpeg

IMG_1407.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har backat loss ankare några gånger, det kan ju funka om man har ankarkätting, om man har ankarlina kan man ju dra av den. Risken är ju i båda fallen att få linan eller kättingen i propellern.

Sedan behövs det nog en del motorstyrka också.

 

En tysk familj med en 30-fots motorseglare hade fastnat inne i Malmöns fiskhamn (den innanför Kalven), vi hjälpte dom genom att koppla längsides och dra ordentligt, vad jag då inte visste var att dom hade hissat ner någon slags ring, som på bilden, och genom att dra hela båten lyftes ankaret baklänges upp. Det var sannolikt i en bojsten till de förhyrda platserna på kalvensidan som dom hade fastnat i då "haveristen" låg väldigt nära bojarna till dessa platser. Inne i den hamnen är det ju inte så himla mycket manöverutrymme att ge på men det gick bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också lyckats backa loss ankare några gånger men det som rekommenderas är ju att ha en säkerhetslina fäst i bakkant på ankaret. Med denna kan man då "backa" ankaret utan att vända "läggen" (själva ankarkroppen).

Det finns några ställen i skärgårdarna där "kronans män" dumpat diverse metallskrot. Där får man akta sig för att få in ankarets flyn under något stort och tungt och därför brukar det ofta stå skyltat att säkerhetslina rekommenderas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har också lyckats backa loss ankare några gånger men det som rekommenderas är ju att ha en säkerhetslina fäst i bakkant på ankaret. Med denna kan man då "backa" ankaret utan att vända "läggen" (själva ankarkroppen).

Det finns några ställen i skärgårdarna där "kronans män" dumpat diverse metallskrot. Där får man akta sig för att få in ankarets flyn under något stort och tungt och därför brukar det ofta stå skyltat att säkerhetslina rekommenderas.

I Bohuslän kan det ligga en massa järnskrot i föredetta yrkeshamnar, numera är det väl egentligen inget problem då man på de allra flesta platserna har lagt i bojar till gästande båtar.

 

På många av Bohusläns öar har varit ett eller flera stenbrott. Där kan det finnas bra stenkajer att lägga till vid, men stenkajerna är byggda av skrotsten, och det ligger även ofta dumpade stenblock en bit ut. Dannemarken/Ulvön är två sammanvuxna öar med sådana stenkajer så det kan vara varning där, men man ser rätt tydligt på ekolodet var det är stenblock och dy.

 

I Smögens hamn fastnade jag en gång i en blymantlad grövre kabel som kom med upp. Litet nervöst. Men det fanns såväl el, telefon samt internet där efter det att vi släppt tillbaka kabeln. Jag skulle tro att det var en gammal dumpad kabel.

 

Sedan är det ju det där problemet med att man kan få upp fler än sitt eget ankare, då man tror att man ankrat rakt bakom båten, och det kommer andra som fäller sitt ankare över en eller flera andra ankarlinor.  Men även det problemet blir mer sällsynt i gästhamnarna numera utrustas med bojar. Och för att då återknyta till kärnämnet i denna diskussion kan man ju fastna ordentligt i andra båtars ankare, linor, kättingar och vad de än må vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hjälpte en segelbåt som förmodligen ankrat under en kabel genom att fästa en tamp runt hans ankartamp med en stor ögla som sedan gled ner till ankaret när jag drog loss det ”baklänges” med min jolle. Det behövdes inga speciella prylar till detta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev peterseglare:

Jag hjälpte en segelbåt som förmodligen ankrat under en kabel genom att fästa en tamp runt hans ankartamp med en stor ögla som sedan gled ner till ankaret när jag drog loss det ”baklänges” med min jolle. Det behövdes inga speciella prylar till detta.

Ja så borde det vara, det är iallmänhet så ankare (bruce med fler) är konstruerade.

Men jag misstänker att en och annan kämpat och dragit framåt så att ankaret fastna ännu mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-14 vid 16:31 skrev peterseglare:

Jag hjälpte en segelbåt som förmodligen ankrat under en kabel genom att fästa en tamp runt hans ankartamp med en stor ögla som sedan gled ner till ankaret när jag drog loss det ”baklänges” med min jolle. Det behövdes inga speciella prylar till detta.

Grattis till kreativt lyckosamt räddande av ankare, principen är densamma som med de hjälpmedel jag bifogade som bilder. Skillnaden kan vara att en lös tamp fastnar på ankarschacklet medans en stålring kanske har lättare att glida ned till ankarets flyn.

 

Tripline är oxå en vanlig lösning bland längeseglare men det har inträffat att andra seglare har trott att flötet till tripline har varit en förtöjningslina/boj och lyckats lyfta så att ankaret har släppt.

I somras låg vi i tidvatten och där stod det på Navily att en del hade fastnat i sten och fått hjälp av dykare, fäste min triplina med en fender som flöte. Under kvällen och natten snorrade vi runt och jag var orolig för att triplinan skulle trassla in sig i roder/propeller. Det gick bra men det blev en ny erfarenhet.

 

Har börjat kika på YT videos från längeseglare som förtöjt i trånga ankarvikar där man får hänga ut fendrar för att skydda sin båt mot andra båtar som lagt sig nära.
En vikt ala Ultra Ring eller ett mindre ankare som vikt ned på kättingen gör att man en lugn natt inte svajar så långt.

Får fundera på plus och minus med olika metoder.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...