smirre10 3 Postad 10 November , 2023 Hej Ska försöka förklara mitt problem så får vi se om någon har en bra teori. Jag har 2st kad 44P-C från 2001. Problemet jag har är att när jag ska stänga av motorerna så slår snabb-säkringen ut på styrbords motor (dom 2 små svarta stiften på den svarta elektronikboxen) Det är den översta snabb-säkringen som slår ut. Om jag stänger av förbruknings-batterierna innan jag stänger av motorn så slår den inte ut, och man kan starta som vanligt nästa gång. Det är irriterande att behöva göra det varje gång och kanske inte så bra. Någon som har en ide om vad det kan vara ? Är sjukt dålig på el. Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 November , 2023 Hej! Direkt obra att slå av huvudbrytaren/batterifrånskiljaren under tiden motorn går, generatorn kan ta skada. Problemet har tidigare ventilerats här, och då pekade spekulationerna åt kompressorns magnetkoppling. Det är lätt att elektriskt koppla ur kompressorns magnetkoppling, det sitter ett kontaktdon på kabeln mellan svarta boxen och kopplingen. Prova och se om problemet kvarstår. Sedan kan det ju finnas flera anledningar till detta fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 13 November , 2023 2023-11-10 vid 14:15 skrev Georg_Ohm: Hej! Direkt obra att slå av huvudbrytaren/batterifrånskiljaren under tiden motorn går, generatorn kan ta skada. Problemet har tidigare ventilerats här, och då pekade spekulationerna åt kompressorns magnetkoppling. Det är lätt att elektriskt koppla ur kompressorns magnetkoppling, det sitter ett kontaktdon på kabeln mellan svarta boxen och kopplingen. Prova och se om problemet kvarstår. Sedan kan det ju finnas flera anledningar till detta fel. Hej Tack för svar. Jo att det inte är bra att slå ifrån batteriavskiljaren kan jag förstå. Jag upplever att mätarna på instrumentpanelen studsar fram å tillbaka när man kör också, får för mig att det är något jordfel nånstans. speciellt voltmätare och tempmätare Man får leta vidare helt enkelt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 November , 2023 1 timme sedan skrev smirre10: Hej Tack för svar. Jo att det inte är bra att slå ifrån batteriavskiljaren kan jag förstå. Jag upplever att mätarna på instrumentpanelen studsar fram å tillbaka när man kör också, får för mig att det är något jordfel nånstans. speciellt voltmätare och tempmätare Man får leta vidare helt enkelt. Högst upp på motorn finns det en svart box, i denna är kabelstammen till instrumenteringen ansluten, i en rund multikonkakt med en låsring. I denna multikontakt kan det lätt uppstå glappkontakt, och då kan man få olika konstiga elfel i panelen, som då att nålen på instrumenten hoppar eller pendlar, eller inte visar något öht. Även laddnings- eller oljetryckslarmet kan tjuta om det blir "okontakt" i kontaktstiften till oljetrycksgivaren, tempgivaren och till generatorn. Kolla den kontakten! Men det känns spontant inte som om glapp i multikontakten är orsaken till att automatsäkringen löser ut... men kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 19 November , 2023 Du har tre lika reläer i svarta boxen. Kontrollera om det hjälper att byta plats på stopp och jordnings reläerna. De två som ligger närmast automatsäkringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 20 November , 2023 17 timmar sedan skrev NW355: Du har tre lika reläer i svarta boxen. Kontrollera om det hjälper att byta plats på stopp och jordnings reläerna. De två som ligger närmast automatsäkringarna. Ok tack 🙂det ska jag prova 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser