Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
smirre10

Kad44 P-C 2001

Rekommendera Poster

Hej 

Ska försöka förklara mitt problem så får vi se om någon har en bra teori.

Jag har 2st kad 44P-C från 2001.

Problemet jag har är att när jag ska stänga av motorerna så slår snabb-säkringen ut på styrbords motor (dom 2 små svarta stiften på den svarta elektronikboxen)

Det är den översta snabb-säkringen som slår ut.

Om jag stänger av förbruknings-batterierna innan jag stänger av motorn så slår den inte ut, och man kan starta som vanligt nästa gång.

Det är irriterande att behöva göra det varje gång och kanske inte så bra.

Någon som har en ide om vad det kan vara ? 

Är sjukt dålig på el.

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Direkt obra att slå av huvudbrytaren/batterifrånskiljaren under tiden motorn går, generatorn kan ta skada.

Problemet har tidigare ventilerats här, och då pekade spekulationerna åt kompressorns magnetkoppling. 

Det är lätt att elektriskt koppla ur kompressorns magnetkoppling, det sitter ett kontaktdon på kabeln mellan svarta boxen och kopplingen. Prova och se om problemet kvarstår. Sedan kan det ju finnas flera anledningar till detta fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-10 vid 14:15 skrev Georg_Ohm:

Hej!

Direkt obra att slå av huvudbrytaren/batterifrånskiljaren under tiden motorn går, generatorn kan ta skada.

Problemet har tidigare ventilerats här, och då pekade spekulationerna åt kompressorns magnetkoppling. 

Det är lätt att elektriskt koppla ur kompressorns magnetkoppling, det sitter ett kontaktdon på kabeln mellan svarta boxen och kopplingen. Prova och se om problemet kvarstår. Sedan kan det ju finnas flera anledningar till detta fel.

Hej 

Tack för svar.

Jo att det inte är bra att slå ifrån batteriavskiljaren kan jag förstå.

Jag upplever att mätarna på instrumentpanelen studsar fram å tillbaka när man kör också, får för mig att det är något jordfel nånstans. speciellt voltmätare och tempmätare

Man får leta vidare helt enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev smirre10:

Hej 

Tack för svar.

Jo att det inte är bra att slå ifrån batteriavskiljaren kan jag förstå.

Jag upplever att mätarna på instrumentpanelen studsar fram å tillbaka när man kör också, får för mig att det är något jordfel nånstans. speciellt voltmätare och tempmätare

Man får leta vidare helt enkelt.

Högst upp på motorn finns det en svart box, i denna är kabelstammen till instrumenteringen ansluten, i en rund multikonkakt med en låsring. I denna multikontakt kan det lätt uppstå glappkontakt, och då kan man få olika konstiga elfel i panelen,  som då att nålen på instrumenten hoppar eller pendlar, eller inte visar något öht. Även laddnings- eller oljetryckslarmet kan tjuta om det blir "okontakt" i kontaktstiften till oljetrycksgivaren, tempgivaren och till generatorn. Kolla den kontakten!

Men det känns spontant inte som om glapp i multikontakten är orsaken till att automatsäkringen löser ut... men kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tre lika reläer i svarta boxen. Kontrollera om det hjälper att byta plats på stopp och jordnings reläerna.

De två som ligger närmast automatsäkringarna.

Reläbox.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev NW355:

Du har tre lika reläer i svarta boxen. Kontrollera om det hjälper att byta plats på stopp och jordnings reläerna.

De två som ligger närmast automatsäkringarna.

Reläbox.png

Ok tack 🙂det ska jag prova

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...