Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
smirre10

Propeller J5 & B4

Rekommendera Poster

Hej 

Jag har upptäckt att jag har olika propellrar på mina drev.

På ena sidan är det J5 och andra sidan B4 alltså 3blad + 4blad på J5 och 3blad + 3blad på B4.

Har inte märkt nåt när man kör, går bra upp i plan och marschar 24-25 knop på 3200 varv

Det är kad 44 edc med 290dp-e drev. år 2001.

Vet någon om det skulle bli bättre om jag byter till J5 från B4 så man har likadant på båda dreven ?

Den med B4 går lite varmare men har svårt att se att det skulle bli bättre av att byta propellrar.

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rakt av så ersattes B4 av J5. Men kolla med en VP:verkstad alt en propellerfixare t ex i Surte för exakt vetenskap.

Jag har också dubbla KAD44/290 DP-E men använder B4 som dock ej rekommenderas av VP för motorer på mer än 240 hk!?

Man bör nog ha samma på båda maskinerna eftersom sync av motorerna ger samma utgående varvtal.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja J och B sägs ha lite olika karaktär så det är nog bäst att ha samma på båda sidor.

Sen finns det delade meningar om J-propellrarna. 
Jag blev rekommenderad att välja eftermarknads A-propellrar istället för J på grund av att de inte funkar på alla båt/ motorkombinationer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Makro:

Ja J och B sägs ha lite olika karaktär så det är nog bäst att ha samma på båda sidor.

Sen finns det delade meningar om J-propellrarna. 
Jag blev rekommenderad att välja eftermarknads A-propellrar istället för J på grund av att de inte funkar på alla båt/ motorkombinationer.

Tja, åsikter lika som med rumpan, den är ju också delad.

Jag blev rekommenderad att byta från B till J, och det har jag ju inte alls ångrat. Och då blev det originalpropellrar.
Båten kan gå några knop fortare, subjektivt bättre acceleration, och framförallt, nu går det att köra nästan rakt utan alltför mycket slingereffekt i fem knop. Det är den senare egenskapen som jag främst märkt av. Tidigare med B-propellrar blev det ganska mycket rattande där det var hastighetsbegränsning på fem knop.

 

Men det där med propellrar är komplicerat, det är ju många parametrar som spelar in, inte minst båtens bottenkonstruktion, vikt och säkerligen också om man har enkel eller dubbelinstallation. Om det är komplicerat med en enkelpropeller blir det väl antagligen dubbelt upp med duopropeller…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta säljer ju bara A och B styckvis som reservdel nu för tiden och ska du ha ett nytt par  ska man köpa J enligt dem och då är det billigare att köpa eftermarknads A och B och väljer man rätt tillverkare håller de lika hög kvalitet som Pentas egna (som antagligen görs av någon annan) Sen har ju Penta inget patent kvar på A och B men det har de på J så därav prisskillnaden kanske? Och att prova är ju det enda sättet att veta om det funkar.

Men rådfråga absolut en propellerverkstad först, det gjorde jag.

 

@Georg_Ohm intressant det där att båten slingrar sig mindre med J också.

Jag hade gärna provat men det är lite drygt att chansa med över 20000kr ☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Makro:

Penta säljer ju bara A och B styckvis som reservdel nu för tiden och ska du ha ett nytt par  ska man köpa J enligt dem och då är det billigare att köpa eftermarknads A och B och väljer man rätt tillverkare håller de lika hög kvalitet som Pentas egna (som antagligen görs av någon annan) Sen har ju Penta inget patent kvar på A och B men det har de på J så därav prisskillnaden kanske? Och att prova är ju det enda sättet att veta om det funkar.

Men rådfråga absolut en propellerverkstad först, det gjorde jag.

 

@Georg_Ohm intressant det där att båten slingrar sig mindre med J också.

Jag hade gärna provat men det är lite drygt att chansa med över 20000kr ☺️

20.000 låter ju väldans mycket, men klart du skall ju ha två uppsättningar, en uppsättning kostade i Torslanda ungefär 9800kr för tre år sedan.

 

Jo jag blev positivt överraskad första gången med dessa propellrar i nordgående i Albrektsunds kanal, visst slingrar sig båten litet, men inte alls lika mycket. Med de gamla propellrarna fick man öka till 6-6,5 knop ungefär för att slingrandet skulle sluta. Nu upphör det vid knappt 5,5 knop enligt GPS-mottagaren.

Jag vet inte hur man kan förklara detta. Men jag har aldrig lyckts få bort slingereffekten, det har tipsats om nedfällda trimplan och olika drevvinklar, men det har inte hjälp på min båt, förutom propellerbytet då som hjälpte en del, men inte helt.

 

Men kan det vara så att båtar rent generellt med dubbelinstallation slingrar sig mindre än de med bara en motor/ett drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så slingrar sig båtar med dubbelinstallation mycket mindre än om man har bara en motor med drev.

 

Intressant att du upplever en förbättring med J-propellrarna. Jag köpte nya propellrar i våras, var lite sugen på att testa med original men i slutänden fick plånboken styra. Det kanske man ska omvärdera, om man kunde få båten att slingra sig lite mindre så kan det vara värt att byta propellrar igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tristan_301:

Generellt så slingrar sig båtar med dubbelinstallation mycket mindre än om man har bara en motor med drev.

 

Intressant att du upplever en förbättring med J-propellrarna. Jag köpte nya propellrar i våras, var lite sugen på att testa med original men i slutänden fick plånboken styra. Det kanske man ska omvärdera, om man kunde få båten att slingra sig lite mindre så kan det vara värt att byta propellrar igen.

Den mindre J-propellern är ju fyrbladig, B-propellern har tre blad.

Om nu det har någon inverkan i detta avseende…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har A-propellrar, dvs en trebladig och en fyrbladig. Så om det är antalet blad som påverkar slingrigheten så skulle det sannolikt inte innebära någon skillnad för mig.

 

Man skulle hitta någon som bytt från A till J för att se hur de upplevde eventuell skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte upplevt att båten slingrar sig direkt även fast jag haft olika propellrar.

Dock väger min båt ca 8,5 ton och har dubbla maskiner.

Det enda jag kan märka är att den ena som har B4 uppsättning går varmare i temp men det tror jag inte har med det att göra.

Jag ska höra med propellertrim här i Stockholm och se vad dom säger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med Propellertrims tankar kring det :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit hos propellertrim i Stockholm och även ringt ner till propellerservice i Göteborg. (Surte)

Båda firmorna säger B4, inte J5 som jag har på ena drevet.

Kad är högvarviga motorer så därför säger dom B4, och kollar man volvos propellerguide stämmer det på kad 44.

Många beställer efter serienumret på propellern och får fram att den ersatts till J istället och det är fel enligt propellerservice.

Ska man beställa så måste man beställa en i taget i A & B-serien och då kostar dom runt 11.000:- för ett par. (volvo orginal)

Nu finns det ju kopior som är minst lika bra enligt dom och till och med volvo köper in dom själva, och kostnaden blir ca 6500:-/par.

Hos propellertrim i Stockholm kan man prova sig fram och byta om man inte blir nöjd så blir intressant till våren. 🙂

Kanonkille och prata med i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-12 vid 09:53 skrev NW355:

Rakt av så ersattes B4 av J5. Men kolla med en VP:verkstad alt en propellerfixare t ex i Surte för exakt vetenskap.

Jag har också dubbla KAD44/290 DP-E men använder B4 som dock ej rekommenderas av VP för motorer på mer än 240 hk!?

Man bör nog ha samma på båda maskinerna eftersom sync av motorerna ger samma utgående varvtal.

Konstigt att volvo penta inte rekommenderar B4 när det står i deras egna lista att kad 44 ska ha antingen B4 eller i vissa lägen B3 beroende på varvtal och maxfart. Kan ju vara så att dom vill sälja J serien för att dom inte har A & B längre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev smirre10:

Konstigt att volvo penta inte rekommenderar B4 när det står i deras egna lista att kad 44 ska ha antingen B4 eller i vissa lägen B3 beroende på varvtal och maxfart. Kan ju vara så att dom vill sälja J serien för att dom inte har A & B längre

Alla är ju egentligen "bensinmotorpropellrar" men man anser/ansåg att KAD-seriens varvtalsområde mer påminde om en bensinmotor än en dieselmotor. Att sedan dieselmotorn i allmänhet har mer kraft på låga varv, och i synnerhet KAD med kompressorn gör ju inte saken sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att jag ska välja C-proppar i framtiden...eller inte. Volvos propellerguide och deras installations instruktioner för 31-400 motorer med aquamatic. Lite tvivlande varför , se även på MarinExpress sida om VP:s proppar.

 

Propellrar.png

Porpeller Insyallationsbok aquamatic.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

välja eller inte..  eller ändå prova olika stora front/rear för bäst för aktuell båts prestanda

jag provade, på bravodrev med olik stigning front/rear. det gav mittimellan prestanda inget konstigt märkbart annars , vore intressant om fler har erfarenhet? som provat ngt liknande .B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Solas propellrar, började med A5 som är 19" stigning på båda men tappade fart jämfört med mina gamla propellrar. Så då gick jag upp till A6, dvs jag bytte ut den aktre propellern till en med 21" stigning. Farten kom tillbaka, men känslan är att det inte är lika harmoniskt. Det drar lite mer i ratten när man kör i planingsfart jämfört med tidigare. Sen om det beror på att det är propellrar med olika stigning eller något annat vet jag förstås inte. Tanken är att jag till våren skall se om motorn orkar med A7 propellrar, då blir det samma stigning på båda propellrarna och då får man se om det blir mer harmoniskt.

 

VP_props.jpg.3d4960a40278c2e134f2e55e06ddd46b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...