Georg_Ohm 4 833 Postad 9 November , 2023 Spoiler Vissa plaster kan vara svåra att limma. Superlim alltså cyanakrylatlim fäster inte på alla plaster. Men har har testat detta knepet. Jag fyllde igen skruvhål som hade blivit för stora i mina interceptorer. Sådana här mirakelgrejer dunkar ju inte alltid, men denna metoden lyckades. Om länken inte fungerar: Sedan vet jag att man kan blanda cyanakrylatlim med bakpulver, det ger ett slags spackel som limmar och fyller ut, men det bildas även en kemisk reaktion vars ångor irriterar ögonens slemhinnor. Man kan tydligen limma med bomull som utfyllnad också, den metoden har jag inte testat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 589 Postad 9 November , 2023 Ja det där ser ju ut som ett lovande trix. Gäller bara att man kommer ihåg det när man behöver det😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 10 November , 2023 Vi som håller på med modellbygge använder ibland detta lim m salt. Bra knep för att fylla då en skarv inte blivit perfekt. // Mats W 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 10 November , 2023 13 minuter sedan skrev Wergis: Vi som håller på med modellbygge använder ibland detta lim m salt. Bra knep för att fylla då en skarv inte blivit perfekt. // Mats W Vad bra, som jag tidigare skrev blandade vi med bikarbonat, bakpulver, också ett salt. Då blev det en himla kemisk reaktion. Det var framförallt till en del vitmetallbyggsatser till fr.a. olika lok som hade en del mer att önska när det gällde passformen. Jag vet att jag fyllt ut elektriskt isolerade skenskarvar med denna metod, och det blev bra. Men... jag såg då på "tuben" att man kan fylla fula skruvhål i trä eller i betongväggar med bomull och cyanakrylatlim, det första kan ju vara användbart ombord, betongbåtar förekommer ju men är ju inte så vanliga... Under DDR-tiden lagade man tydligen karosskador på Trabanter med en öststatsvariant av P-P och bomull, kanske går att applicera på plastskador ombord?? Iofs var ju Trabanternas karosser baserade på någon slags bomullsprodukt, duroplast, bomull eller fårull mixat med fenolharts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 425 Postad 13 November , 2023 2023-11-09 vid 18:13 skrev Georg_Ohm: Visa dolt innehåll Vissa plaster kan vara svåra att limma. Superlim alltså cyanakrylatlim fäster inte på alla plaster. Men har har testat detta knepet. Jag fyllde igen skruvhål som hade blivit för stora i mina interceptorer. Sådana här mirakelgrejer dunkar ju inte alltid, men denna metoden lyckades. Om länken inte fungerar: Det låter som en spännande metod att använda under vattenlinjen. CA brukar bli rätt hårt. Spricker det inte när du drar i en plåtskruv? Du har inte funderat på att använda glasfiberspackel i hålet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 November , 2023 1 timme sedan skrev anuba: Det låter som en spännande metod att använda under vattenlinjen. CA brukar bli rätt hårt. Spricker det inte när du drar i en plåtskruv? Du har inte funderat på att använda glasfiberspackel i hålet? Det hade nog spruckit om jag inte förborrat. Glasfiberspackel hade säkert fungerat det också. Ju limmet blir väldigt hårt! efter andra limningen hade jag en klick med kolpulverblandat lim ytterst på bladet på min schweiziska marinkniv (dessa är inte röda utan blå) som inte gick att få bort utan att hamra en stund på limklicken, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 65 Postad 13 November , 2023 4 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det hade nog spruckit om jag inte förborrat. Glasfiberspackel hade säkert fungerat det också. Ju limmet blir väldigt hårt! efter andra limningen hade jag en klick med kolpulverblandat lim ytterst på bladet på min schweiziska marinkniv (dessa är inte röda utan blå) som inte gick att få bort utan att hamra en stund på limklicken, Just det! Den schweiziska marinen, de är ju världsberömda. Fullt i klass med den Österrikiska marinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 13 November , 2023 2 minuter sedan skrev Stan: Just det! Den schweiziska marinen, de är ju världsberömda. Fullt i klass med den Österrikiska marinen. Dom har patrullbåtar på Bodensjön och Genèvesjön om jag nu minns rätt. Jag vet dock inte hur dom är organiserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser