Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vipera

Saildrive 130S

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en båt med Saildrive och undrar hur jag får loss propellernavet och distanshylsan? I manualen står ingenting om någon skruv eller dylikt som håller fast delarna. Är det bara att knacka delarna bakåt lite försiktigt?

Fråga två: Båten är utrustad med en Raymarine EV-100 rattpilot. På ringen på ratten finns ett handtag och en ställbar knopp men jag hittar ingenting i manualen om deras funktion. Någon vänlig själ som kan svara på det?

Saildrive.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I centrum av axeln sitter en M8 skruv som är låst med en vikbricka.Den har 13mm nyckelvidd. Innanför sitter en mutter med 24mm nyckelvidd.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret.

Jag har lossat skruven och muttern men propellernavet sitter hårt. Är det ingenting mer som håller fast det antar jag att jag kan knacka lite försiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Vipera:

Hej och tack för svaret.

Jag har lossat skruven och muttern men propellernavet sitter hårt. Är det ingenting mer som håller fast det antar jag att jag kan knacka lite försiktigt.

Låna en avdragare så du kan sätta propellernavet i spänn. Sen börjar du med att knacka. Hjälper inte det så kan du behöva komplettera med värme på navet och fortsatt knackande. Ibland kan det hjälpa att knacka inåt - dra utåt o knacka - knacka inåt o.s.v. Har du då tur så kan låsningen successivt släppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...