HerrDunder 17 Postad 7 November , 2023 (redigerade) Hej! Den maximala oturen har varit framme, och framrutan till min Bavaria 28 Sport har gått sönder. Är det någon som har några tips & rekommendationer på hur jag kan ersätta denna? Jag försöker givetvis i första hand få tag i en original ifrån Bavaria, än så länge i kontakt med Bavaria Sverige, men fungerar inte det ska jag försöka komma kontakt direkt med varvet i Tyskland. (Om någon har ingångar, eller tips här, tas allt emot). Paralellt med detta tänker jag titta på alternativa lösningar. De 2 glasmästeri jag har varit i kontakt med säger att de inte kan tillverka en sådan här ruta. Den stora svårigheten här är att rutan är välvd och går från sida till sida, runt hela cockpiten. Förkrossad ägare söker all hjälp han kan få. mvh Redigerad 7 November , 2023 av HerrDunder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 November , 2023 Hej! ja det är ju knappast ett stenskott... Det finns firmor som kan fixa glas med komplicerade former till olika veteranbilar, en del amerikanska 50- och 60-talare hade ju rutor jämförbara med din, eller ännu mer böjda och dubbelkrökta former... Ett exempel på ett sådant glasmästeri i länken, men det finns några fler sådana firmor. Det kan ju förstås tänkas att dom tillverkas efter mallar specifikt till en speciell bilmodell, men du kan ju alltid fråga. Här kan du läsa mer, det låter ju inte som om det var omöjligt att få hjälp av den firman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 7 November , 2023 Dessa lär vara rätt duktiga. Trots namnet (Hönö Båtrutor AB) ligger de i Härryda, inte ute på Hönö. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 November , 2023 Man tycker ju att när det gäller så pass ny båt (Vad det nu är för årsmodell?)och en så pass stor tillverkare så borde det väl gå att få fram en y vindruta från tillverkaren? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 November , 2023 12 minuter sedan skrev No_jah: Man tycker ju att när det gäller så pass ny båt (Vad det nu är för årsmodell?)och en så pass stor tillverkare så borde det väl gå att få fram en y vindruta från tillverkaren? Ja, men sedan kan man ju fråga sig vad som är mest ekonomiskt, men det kanske rör sig om ett försäkringsärende? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 November , 2023 6 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ja, men sedan kan man ju fråga sig vad som är mest ekonomiskt, men det kanske rör sig om ett försäkringsärende? Ja absolut. Men jag tänker att Bavaria har dessa rutor på hyllan, och det borde ju bli billigare att köpa därifrån än att låta någon utomstående tillverka en ny ruta med mätningar och allt vad det innebär. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 November , 2023 2 timmar sedan skrev No_jah: Ja absolut. Men jag tänker att Bavaria har dessa rutor på hyllan, och det borde ju bli billigare att köpa därifrån än att låta någon utomstående tillverka en ny ruta med mätningar och allt vad det innebär. Alltid bäst med originaldelar, men bra med en second opinion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 8 November , 2023 Den här rutan som siter på en Bavaria från tidigt 2000-tal blev krossad av något som föll eller kastades från en bro. Bavaria hade ingen ruta i lager, men kunde låta tillverka en för 160.000:-. Det slutade med att man demonterade hela rutramen och körde den till Estland tror jag det var, och monterade en polykarbonatruta istället. Det blev väl rätt bra, men det går inte att ha någon vindrutetorkare. Då blir nog rutan förstörd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 8 November , 2023 (redigerade) 5 minuter sedan skrev Rollen: Den här rutan som siter på en Bavaria från tidigt 2000-tal blev krossad av något som föll eller kastades från en bro. Bavaria hade ingen ruta i lager, men kunde låta tillverka en för 160.000:-. Det slutade med att man demonterade hela rutramen och körde den till Estland tror jag det var, och monterade en polykarbonatruta istället. Det blev väl rätt bra, men det går inte att ha någon vindrutetorkare. Då blir nog rutan förstörd. 160.000 för vindrutan!?! Ingick båten som rutan satt på för det priset? 😜 Redigerad 8 November , 2023 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 November , 2023 Är inte båten försäkrad för sådana skador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 8 November , 2023 Hej allesammans, Stort tack för alla svar, tankar & inputs. Lite updates: Jag har varit i kontakt med Bavaria Sverige, som i kontakt med Bavaria i Tyskland, meddelat att de inte har några rutor på lager och inte har möjlighet att tillverka någon ny ruta. Jag har parallella trådar ute via kontakter i Tyskland direkt mot Bavaria, och återkommer givetvis med rapport om detta går vägen. En Bavaria-kran kan säkert vara nyttigt för hela forumet! Jag har även blivit tipsad om, samt kommit i kontakt med, Ellen Yachting som uppges ha möjlighetet att ordna fram en ny originalruta. Jag hoppas givetvis det kan lösa sig den vägen och håller forumet uppdaterat. @Georg_Ohm / @No_jah - Ja, detta är ett försäkringsärende. Båten har årsmodell 2010, och enligt mitt försäkringsbolag (Pantaenius, som hittills varit mycket tillmötesgående - rekommenderar starkt) - är tillverkaren skyldig att tillhandahålla reservdelar 10 år efter produktionens upphörande. Då denna båt tillverkades 2010 - 2012 så kan man väl konstatera att jag har maximal oflyt även här. @IngemarE - Stort tack för tips. Jag skall kontakta dem omgående. @Rollen Stort tack för input! Skedde denna process via Bavaria, eller hanterade du den direkt med tillverkare? Det kan ju absolut bli aktuellt med en liknande lösning för min del. Är dock något oroad över 2 saker. 1) Jag skulle endast behöva byta 1/4 av rutan (Den skall enligt uppgift gå att ta i sär). Det är den större främre delen på styrbord sida som behöver bytas. Kommer det inte att se väldigt märkligt ut med delvis olika material på rutan? 2) Värdeminskning på båten rent generellt ifall hela eller delar utav rutan är i "plast" och inte glas. Arbetet fortgår... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 8 November , 2023 1 minut sedan skrev pseudonym: Är inte båten försäkrad för sådana skador? Jo, båten är försäkrad. Det hjälper dock föga än så länge när det inte går att få tag i ersättningsprodukt och jag än så länge inte hittat någon som kan tillverka en ny ruta. Men har ju blivit tipsad om ett par bra kontakter ovan i tråden som jag skall ta kontakt med, så förhoppningsvis löser det sig. Tar gärna emot fler tips, allt är välkommet i dagsläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 8 November , 2023 26 minuter sedan skrev HerrDunder: tillverkaren skyldig att tillhandahålla reservdelar 10 år efter produktionens upphörande Någon sådan skyldighet finns ej. Googla på exempelvis "skyldighet att tillhandahålla reservdelar". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 9 November , 2023 @Volvo_Penta Tack för tydliggörande, jag missförstod försäkringsbolaget, det är Bavaria som själva garanterar reservdelar i 10 år efter tillverkningsprocessens slut. https://www.bavariayachts.com/conditions-of-purchase/ 8. Availability of spare parts The supplier guarantees Bavaria that spare parts will be available for at least 10 years after the last delivery of the relevant contractual object, whereby functional comparable or compatible solutions shall also be accepted. If the supplier discontinues the supply of spare parts prior to expiration of the aforementioned period (min. 10 years) or discontinues the supply of the contractual object during this period, Bavaria shall be granted the opportunity to make last orders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 12 November , 2023 Har varit i kontakt med diverse specialist-glasmästerier, däribland Hönö Båttutor som rekommenderades ovan. De rekommenderade mig vidare till Ertec (https://www.ertec.no/ ) som skall vara ledande på just detta i Norden/Europa. Tyvärr är svaret samma överallt; härdat glas går inte att tillverka välvt, utan en gjuten form att tillverka den i. Att beställa form + glas kostar över halvmiljonen. Min sista chans är om originaltillverkaren - som jag fått fram är Parema Nautica i Italien - har kvar formar. https://www.parema.it/ De är ju Italienare och tenderar att ha en lite mer ”avslappnad” approach till kommunikation, så har givetvisvis inte fått något svar där ännu. Jag återkommer… 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 12 November , 2023 Det känns som att det kommer behöva bli någon form av plast/plexi lösning. Är det någon som har bra tips på vem/vilka som är bäst på detta område? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 12 November , 2023 3 minuter sedan skrev HerrDunder: Tyvärr är svaret samma överallt; härdat glas går inte att tillverka välvt, utan en gjuten form att tillverka den i. Att beställa form + glas kostar över halvmiljonen. Varför härdat? Jag antar att du inte frågat om lamellglas..? Bilden på din trasiga ruta visar snarare ett sådant glas då det håller samman trots skadan, ett härdat glas brukar explodera. 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 13 November , 2023 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Peter_K: Varför härdat? Jag antar att du inte frågat om lamellglas..? Bilden på din trasiga ruta visar snarare ett sådant glas då det håller samman trots skadan, ett härdat glas brukar explodera. 🙂 Precis, det du har idag ser ut att vara lamellglas (=samma som sitter i framrutan på en bil). Lamellglas spricker ju som vanligt glas men håller ihop tack vare plastfilmen i mitten och ger inga lösa/vassa skärvor. Härdat glas går, som @Peter_K skriver, i en miljon (men inte så vassa) småbitar vid minsta spricka då det har en inbyggd spänning som gör det formstarkare än vanligt glas. 9 timmar sedan skrev HerrDunder: Det känns som att det kommer behöva bli någon form av plast/plexi lösning. Är det någon som har bra tips på vem/vilka som är bäst på detta område? Nämnda Hönö t ex ? (Har f.ö. Ertec på både den nuvarande och den förra norska båten, och ja, de är nog ledande inom härdat glas och glasluckor i olika former på båt i denna del av världen i alla fall. Men nu har du ju inte haft härdat glas på din nuvarande ruta och skall nog inte sikta på det heller.....) Edit: @HerrDunder, var i landet håller du till (står inte i din profil) ? Har en bekant som fick en ruta pangad på sin Ryds. Lade ut en fråga i en tråd här på MG, och det var då tipset kom om Hönö. Men jag tror han slutligen faktiskt fick tag på en lokal glasmästare som gjorde en välvd ersättningsruta i plastmaterial. Riktigt snyggt blev det. Jag tror därför många lokala glasmästare skulle kunna hjälpa dig om de bara får klart för sig att det kan vara ok med plexi/plastruta och kan få dit båten så de kan malla. Redigerad 13 November , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 13 November , 2023 (redigerade) @Peter_K / @IngemarE EDIT: Jag är i Stockholmsområdet! - Jag blev osäker nu när ni skrev detta, och kollade korrespondens. Till Hönö skrev jag ingenting om härdat glas, utan skickade endast bilder. Det var de själva som skrev "härdat glas" och hänvisade till Ertec. Jag bifogar mer bilder på skadan för att ni skall kunna bilda er en bättre uppfattning. Jag själv är högst novis på området och uppskattar all input. Det står Parema (Tillverkare) och "Temperato" på rutan, vilket ju betyder "Tempered" (= Härdat). Eller är jag snett på det? Kan det vara så att själva välvningen utav glaset gör att framdelen (Som jag tillhandahöll bild på i första posten) endast fick "större" sprickor medans kortsidan (Bild nedan) beter sig mer som traditionellt härdat glas? Skadan skedde på kortsidan. Att det inte skulle vara vasst får mig dock att bli tveksam, har skurit upp flera fingrar i denna processen redan. Redigerad 13 November , 2023 av HerrDunder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 13 November , 2023 Den sista bilden ser mycket riktigt mer ut som härdat glas - ja - men inte den första du visade. Det kan ju vara så att rutan från början inte härdats riktigt ordentligt/jämnt... Oavsett, så får du väl ställa en ny fråga till olika företag utifrån de nya förutsättningarna och önskemålen (plexi/plast). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 13 November , 2023 @IngemarE Okej, tack igen. Det får jag göra. Positiva nyheter är att jag är i kontakt direkt med originaltillverkaren som iaf än så länge inte har gett några negativa besked utan endast bett om mer information, så i det här läget väljer jag att se det som ett stort framsteg. To be continued 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 November , 2023 För mig som har stor erfarenhet av den amerikanska marknaden så har jag sett mängder av liknande exempel sluta med att båten löses in av försäkringsbolaget för att sen säljas som "salvage". Dock jobbar amerikanska försäkringsbolag lite annorlunda än svenska Hur som helst så är det otroligt dyrt att låta tillverka en riktig ruta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 28 November , 2023 Hej hopp! Mycket positiva updates i frågan - jag har lyckats få tag i ersättningsruta original ifrån fabriken i Italien. Leverans om ett par veckor, monteras av https://www.strigin.se till våren när temperaturen är lite bättre. Än är rutan inte på plats, men känns otroligt mycket mer lovande än det gjorde för ett par veckor sedan Jag återkommer med bilder etc senare i vår (Ifall någon bryr sig!) 10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 28 November , 2023 Fy fasiken vad skönt att det löste sig. Har följt tråden och tänkt som många andra vad som inträffar när någon saboterat eller om man haft otur med en så svår del som en specialdesignad svängd ruta. Starkt jobbat med all research som lagts ner ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser