Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
skippeer

Optimal tätning av rak propelleraxel?

Rekommendera Poster

Varvet som skall göra lite motorjobb på Penta motorn (i en 38 fots segelbåt) frågade när Black Jacken byttes senast. Det var kanske 2014 (kan vara ännu äldre) så de rekommenderade ett byte.

Volvo Penta Black Jack bör bytas efter 4 år (eller 500 timmar om det kommer först). Har läst att några båtägare bytt efter lång tid typ 16 år men jag saknar datum på när vår BJ installerades så ett byte känns rätt, speciellt som vi de kommande 7-10 åren kommer att vara på platser med små lokala varv…så för tryggheten vill jag passa på och byta i vinter på ett stort varv.

Jag funderar på om det finns anledning att byta till någon annan modell?

PSS tätning ser ju smart ut men jag har ingen erfarenhet hur den är jämfört med VP Black Jack, kanske kravet på vattenflödet från cutless/stäv-lagret skiljer dem åt.

Om axeln är sliten kan PSS vara rätt tätning pga av dess konstruktion.

Rent praktiskt kräver BJ en klick fett varje säsong eller efter 200 timmars motorgång samt luftning efter båten varit torrsatt.

PSS verkar inte kräva något utöver byte av flera delar listade på tillverkarens hemsida

https://www.shaftseal.com/pss-installation-instructions.html

Olika tidsintervall beroende på PSS modell, typ A 6 år eller typ Pro 8-10 år.

https://www.shaftseal.com/pss-maintenance-kits.html

.

IMG_1383.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PSS är ju mycket dyrare så jämförelsen haltar kanske lite, men den är väldigt mycket bättre. Inget läckage och okritisk.

Serviceintervallet på PSS beror på hur sliten/hård gummibälgen blir (den fungerar också som "fjäder") och när jag bytte den på förra båten efter 10 år i samband med motorbyte så var den fortfarande i nästan nyskick. Hade säkert funkat 10 år till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en båt som är byggd 1983. Jag är inne på min tredje Black Jack inte för att den varit sliten utan för att propelleraxeln varit loss från motorn av olika anledningar. Den första byttes efter 9 år den andra efter 18 år och den som sitter där nu är på sitt 13 år. Ingen av dessa har läckt en enda droppe. Black Jack är så pass billig så har man loss propelleraxeln och Black Jack inte är relativt ny så har jag tyckt det är bra att byta. 

Hälsningar Ove

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erfarenheterna.

Sedan vi köpte båten 2017 har motorn gått 1100 timmar utan att läcka så BJ gör sitt jobb.

Lutar åt att jag ber varvet byta till en ny Black Jack.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte ny motor på rodahl marin,köpte jag även deras BJ.Den är lite annorlunda det sitter en nippel för slanganslutning ovanpå,den slangen är dragen ovanför vattenlinjen,vilket innebär att Bj luftas med automatik när jag sjösätter.Behöver aldrig tänka på att få ut luften ur BJ.Ronnie

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 
men fråga brukar ni föra in nytt fett i BJ varje säsong eller är det inget man behöver göra ? Tack på förhand ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nytt fett varje säsong, pressa in fett i ett större sugrör, platta till ändan och stick in röret i BJ samt pressa ut fettet. Lufta efter sjösättning.

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Nytt fett varje säsong, pressa in fett i ett större sugrör, platta till ändan och stick in röret i BJ samt pressa ut fettet. Lufta efter sjösättning.

Hälsningar Ove

Hej

Hur långt sticker man in röret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, vilket fett skall jag använda mig utav ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sök här på MG efter en annan tråd med en snygg bild av BJ i genomskärning så ökar förståelsen.
Det gjorde det för mig😉

Jag har använt blått propellerfett.
Penta säljer annars små prtionsförpackningar (gjorde förr i alla fall) till ett något högre kg pris.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nackdel med Volvos och en del andra Black Jack, är att man skall klämma på dem för att släppa ut luften efter varje sjösättning. Ofta sitter de illa till och då fuskar de flesta vilket kan slita på tätningen. 
Välj i stället en variant där man kan ansluta en liten slang till upp över vattenlinjen där luften kan komma ut. 
https://www.rodahl.se/axelsystem/propelleraxeltatningar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Skoter:

Hej

Hur långt sticker man in röret?

Det skall inte långt in, tätningarna sitter i ändan.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I vinter har varvet bytt till en ny BJ, vågade inte ”krångla”, hade andra uppdrag för dem som var udda. 

Nu sitter jag med den gamla BJ framför mig art 828524, numret står på flänsen akterut. Ny BJ kit har art nr 828526, samma art nr ingjutet på BJ som den gamla.

Mätt från främsta kanten till gummitätningarna

• främre tätning för blått vattenfett 17 mm (outer seal)
  • aktre tätning för fettet 27 mm (inner seal)

Med bild och mm mått vet jag nu exakt djupet för ”sugröret” med fett.

Med en trasa runt BJ som skydd och en polygrip kan även kontorsslav med klena armar lufta BJ.

Trodde jag skulle fått det gula verktyget men inte då

IMG_1831.jpeg

IMG_1832.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...