Ainars 10 Postad 4 November , 2023 Hej! Jag har en märklig fråga om glykolen där jag inte förstår hur har det gått till. Jag har VP inombordare. Satte på drevsäcken, hällde in 25 l etylenglykol (koncentrerad), därefter 18 l vatten. Startade motorn och lätt den gå ett tag. Sedan pumpade med manuell länspump glykolen från säcken till 2 dunkar å 20 l. Hemma kollade glykolen med en refraktometer för att se hur många minusgrader den kommer att tåla. Till min förvåning i ena dunken visar den -7 grader och i den andra dunken slår det över -50 grader. Tog vätskan mellan fingrarna och i den ena dunken är glykol definitivt tunnare än i den andra. Finns det någon förklaring om varför har det blivit så? Nu vet jag inte om motorn är redo för vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 4 November , 2023 Bara en gissning! Den enda rimliga förklaringen är väl att glykolen inte var blandad i drevsäcken utan skiktad, mera concentrerag glykolbkandning i botten gissningsvis och vatten eller svag glykolblandning ovanpå. Man kan tycka att det är konstigt att allt inte blandat sig, men konstigare saker har väl hänt i världen. Hur länge körde du motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 4 November , 2023 Ca 10 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 4 November , 2023 Misstänker att jag måste göra om det imorgon, eller hur? Annars är ju risk att motorn fryser sönder under vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 4 November , 2023 2 timmar sedan skrev Ainars: Hej! Jag har en märklig fråga om glykolen där jag inte förstår hur har det gått till. Jag har VP inombordare. Satte på drevsäcken, hällde in 25 l etylenglykol (koncentrerad), därefter 18 l vatten. Startade motorn och lätt den gå ett tag. Sedan pumpade med manuell länspump glykolen från säcken till 2 dunkar å 20 l. Hemma kollade glykolen med en refraktometer för att se hur många minusgrader den kommer att tåla. Till min förvåning i ena dunken visar den -7 grader och i den andra dunken slår det över -50 grader. Tog vätskan mellan fingrarna och i den ena dunken är glykol definitivt tunnare än i den andra. Finns det någon förklaring om varför har det blivit så? Nu vet jag inte om motorn är redo för vintern. Ren glykol fryser vid ungefär -10 grader. Koncentrerad vätska ska för bästa effekt och frysskydd blandas 50/50 med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 4 November , 2023 Svårt att nå -50 med etylenglykol och vid -7 då är det mycket lite glykol 1:9. Du har inte blandat etylen med propylen, då får refraktometrar problem. 10 minuters drift då borde glykolen vara väl blandad med vattnet. Har båten gått i saltvatten och om så är fallet, spolade du ur systemet innan glykolen kom i säcken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 5 November , 2023 (redigerade) Hällde båda dunkarna i en stor balja idag och blandade noga. Gjorde samma sak som igår, dvs drevsäck + glykol och startade motorn. Nu låg fryspunkten på -40. Konstigt dock att glykolen vid första försöket hade skiktat sig så pass. Tackar alla för era idéer/förslag! Redigerad 5 November , 2023 av Ainars 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 5 November , 2023 Inte alls konstigt. Allt frysskyd av denna typ skall blandas till emulsion innan det förs in i det system som det skall skydda. Brukar framgå av brukanvisningen. Många har gjort detta misstag med mycket dyra följder. Du kan ju tänka dig vad som vad som händer då driftpersonalen gör samma misstag med en markvärmekrets inne i city eller likande? (Tro mig..Jag vet 😉 Det är bara att blanda noga enligt fabrikantens anvisningar och sedan köra i det i motorn så kan du vara lugn. // Mats W 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 November , 2023 2023-11-05 vid 16:43 skrev Ainars: Hällde båda dunkarna i en stor balja idag och blandade noga. Gjorde samma sak som igår, dvs drevsäck + glykol och startade motorn. Nu låg fryspunkten på -40. Konstigt dock att glykolen vid första försöket hade skiktat sig så pass. Tackar alla för era idéer/förslag! Min refraktometer var omöjlig att läsa av. Hela skalan var blå, glykolfärg. Jag hade inte använt den till annat ändamål, men efter en avsköljning i vanligt kranvatten och sedan avtorkad visade den adekvata värden. Jag har inte lyckts lista ut hur dessa fungerar, men en avtvättning av prismat emellanåt är nog bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 7 November , 2023 Ljuset bryts olika i prismat beroende på "sockerhalten" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 November , 2023 2023-11-07 vid 22:28 skrev NW355: Ljuset bryts olika i prismat beroende på "sockerhalten" Det går tydligen att testa spolarvätska också… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 9 November , 2023 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det går tydligen att testa spolarvätska också… Då är det ett instrument med två skalor, har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 November , 2023 12 timmar sedan skrev Jorgen01: Då är det ett instrument med två skalor, har jag för mig. Jag har två skalor på mitt, nej förresten tre skalor, två för olika sorters glykol och en för spolarvätska. Inköpt på Biltema för några år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 10 November , 2023 Gott så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 11 November , 2023 inte att förglömma, kalibrering . waterline linje för rent vatten går att justera med lilla skruven under vårtan gör rent ytorna först B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser