Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
donaldduc

Kad 44 sjövattensystem beter sig olika mellan motorerna

Rekommendera Poster

Har två kad44 och jag har haft problem med konservering av den ena motorn.  Jag trodde det var en dålig impeller så jag bytte den i år men det gjorde ingen skillnad.  Den en motorn suger i sig glykol direkt när man startar motorn , medan den andra tar det säkert 30 sekunder innan den börjar suga.  Är det så att det finns någon koppling som reglerar impellern eller finns det någon annat jag borde känna till? jag får en känsla att den ena motorns impeller har en fördröjd start medan den andra börjar jobba direkt.  För er information så  brukar jag  lossa slangen på impellerhuset och sätta dit en tillfällig slang som jag låter suga  direkt in i en hink. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på min KAD42...

Det finns ingen koppling och inga ventiler, men det är en väldigt enkel pump.

Jag antar att sjövattenfiltret läcker in luft, vilket innebär att vattennivån i sugsidan av pumpen sjunker ned. Pumpen har sedan svårt att pumpa luft, för att den inte är helt tät mellan sug- och trycksida. Härav tar det ett tag för pumpen att evakuera ut luften på sugsidan och komma åt vattnet, i vilken den bättre greppar.

 

Bilden visar pump utan impeller. Impellern roterar moturs och förträngningen till vänster minskar volymen mellan två passerande impellervingar på vänstersidan. Pumpen suger upp vattnet nedifrån och skickar upp det i sjövvattenfiltret som sittare ovanpå (för drevinstallation).

 

Prova att stryka vaselin (eller glycerin, som följer med den nya Impellern) på sjövattenfilterinsatsens gummitätning, både under- och över-sida. Det blir lite bättre för mig.

 

Men i mitt fall måste jag nästan alltid (utom när båten ligger i vatten) öppna sjövattenfiltret och hälla i vatten (alternativs glykolblandning) där till sjövattenpumpen får dragit i sig vatten.

 

Jag märker stor skillnad på detta mellan motorindivider, och det har inte med ålder att göra. Vissa motorer (sjövattenpumpar) suger problemlöst upp vatten från marknivå när båten är på land och vissa vill inte (eller behöver 30 sekunder) för att suga i sig vatten när båtern ligger i sjön (då är vattennivån typ 10 cm under sjövattenpumpen).

 

Kanske nån vet hur man fixar detta?

Jag renoverade min sjövattenpump, det hjälpte inte.

IMG_2399.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev donaldduc:

Har två kad44 och jag har haft problem med konservering av den ena motorn.  Jag trodde det var en dålig impeller så jag bytte den i år men det gjorde ingen skillnad.  Den en motorn suger i sig glykol direkt när man startar motorn , medan den andra tar det säkert 30 sekunder innan den börjar suga.  Är det så att det finns någon koppling som reglerar impellern eller finns det någon annat jag borde känna till? jag får en känsla att den ena motorns impeller har en fördröjd start medan den andra börjar jobba direkt.  För er information så  brukar jag  lossa slangen på impellerhuset och sätta dit en tillfällig slang som jag låter suga  direkt in i en hink. 

 


Impellern drivs ju direkt av motorn, går motorn så roterar impellern samtidigt. Ingen fördröjning där!

Jag skulle nog våga gissa på att det läcker in luft någonstans innan pumpen, så kolla anslutningar och eventuella torrsprickor i slangen.

 

På andra VP motorer, exempelvis TAMD-serien är sjövattensilen kopplad innan pumpen, och då suger det luft om man inte fått på silens inre eller yttre lock ordentligt.

KAD-serien har ju silen monterad efter pumpen, och om locket sitter dåligt på där pissar det ut en massa vatten.

 

@ThomasVikhog hann före… 😉

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Jag märker stor skillnad på detta mellan motorindivider, och det har inte med ålder att göra. Vissa motorer (sjövattenpumpar) suger problemlöst upp vatten från marknivå när båten är på land och vissa vill inte (eller behöver 30 sekunder) för att suga i sig vatten när båtern ligger i sjön (då är vattennivån typ 10 cm under sjövattenpumpen).

 

Kanske nån vet hur man fixar detta?

Jag renoverade min sjövattenpump, det hjälpte inte.

 

Det beror det kanske inte så mycket på motorindividen, utan på pumpens kondition samt på installationen samt hur det ser ut där vattnet sugs in, alltså bordsgenomföringen eller i framkant på drevets underhus.
Om det nu inte finns ett hinder någonstans, i oljekylen exempelvis.

 

Måhända har jag alltid haft tur med mina motorindivider, och med deras pumpar, då jag alltid upplevt att dom suger väldigt bra, om nu silens båda lock (det inre är en akilleshäl) sitter på ordentligt.

KAD 44 boede ju ha den nyare pumpen, den som har en O-ring i ett spår innanför locket, där kan det vara litet känsligt, äldre pumpar hade en packning som man lätt gjorde sönder när man hanterade den.

 

Nu vet vi inte hur @donaldducbär sig åt vid konserveringen, men då båten ligger i vattnet kan det ju fastna en massa saker i eller vid intaget till kylvattnet, jag brukar ha rätt mycket havstulpaner där, och på båtar med rak axel och bordsgenomföring har jag rensat inloppet och silen på gamla plastpåsar, snäckskal, inbland även maneter, eller delar av maneter. Sådant påverkar ju naturligtvis flödet.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två KAD 44 där det funkar att suga direkt med kopplad slang på sugsidan av pumpen.

Har du bytt impellrarna samtidigt? Är det VP:s eller  Orbitrades ?

Är locket och gavel helt på impellerhuset, inga pittings gropar? 

Mät höjden på den fasta klacken i båda impellerhusen.

Du kan ha ett litet stopp i intercoolern eller oljekylaren eller värmeväxlaren, i den ordningen. Bild på oljekylare på min SB motor som flödade dåligt.

Ta av impellrarna och lägg dom bredvid varandra och se att vingarna rätar ut sig, ska inte se ut som på bilden.

 

 

 

OK BB inlopp delflöde.png

Impeller defekt.png

Pittings i impellerhuset.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, NW355 said:

Det är VP original.  Jag monterade precis en ny på motorn som inte sög så bra, men det gjorde ingen skillnad.  Det vekar vara de nya modellen av pump med den lilla o-ringen som sitter monterad. Jag får riva i vår och se vad jag hittar. Tack för alla tips 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...