Magnus60 0 Postad 3 November , 2023 Bottenpluggen för drevoljan sitter fast ordentligt och lite erjat runt omkring?, Har aldrig haft det problemet tidigare(vad göra)?. Drevet byttes ut för två år sen till nytt, (Utbytesdrev från Värmdö motorteknik.) Ser även att jag har småskador på skeddan. Är säker på att jag inte haft grundkänning?. Kan det bero på galvaniska strömmar, ligger ofta på landström. Bytte inte anoder förra säsongen för dom såg okej ut. Några råd ?. Mvh.olov . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 November , 2023 Småskador,jag tycker skeddan ser avhyvlad ut. Fila till den och låt den vara som den är. Om spåret till skruven är helt kass så kan du försöka knacka i ena kanten av det med ett dorn. Rör skruven sig inte då så får du borra lite försiktigt. Du kommer säkert att få flera och bättre tips innan kvällen.😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus60 0 Postad 3 November , 2023 1 timme sedan skrev Jorgen01: Småskador,jag tycker skeddan ser avhyvlad ut. Fila till den och låt den vara som den är. Om spåret till skruven är helt kass så kan du försöka knacka i ena kanten av det med ett dorn. Rör skruven sig inte då så får du borra lite försiktigt. Du kommer säkert att få flera och bättre tips innan kvällen.😀 Tack för svar, spåret i skruven är ganska bra. Men behöver ha rätt verktyg( större spårmejsel) , ska försöka värma lite runt skruven också. 🤪 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 3 November , 2023 6 timmar sedan skrev Magnus60: Tack för svar, spåret i skruven är ganska bra. Men behöver ha rätt verktyg( större spårmejsel) , ska försöka värma lite runt skruven också. 🤪 Biltemas slagskruvmejsel är perfekt för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 4 November , 2023 23 timmar sedan skrev Magnus60: Bottenpluggen för drevoljan sitter fast ordentligt och lite erjat runt omkring?, Har aldrig haft det problemet tidigare(vad göra)?. Drevet byttes ut för två år sen till nytt, (Utbytesdrev från Värmdö motorteknik.) Ser även att jag har småskador på skeddan. Är säker på att jag inte haft grundkänning?. Kan det bero på galvaniska strömmar, ligger ofta på landström. Bytte inte anoder förra säsongen för dom såg okej ut. Några råd ?. Mvh.olov . Hmm, det där drevet har haft bottenkänning.. När jag kollar nära på godset kring propellern så ser det ut på det är ordentlig korroderat. Inte vad vad skulle vänta mig på ett 2 år gammalt drev. Det kan såklart också vara smuts som lurar ögat.. Det där med att skruven sitter fast så hårt har jag inte varit med om. Jag brukar använda en rejäl spårmejsel och en polygrip kring skaftet för att få lite mer vridstyrka. Skruven borde inte erja med tanke på att det skall vara olja på insidan. Är det säker på att igen bytt ut ditt nya drev med ett äldre..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus60 0 Postad 4 November , 2023 1 timme sedan skrev johan_sjobjorn: Hmm, det där drevet har haft bottenkänning.. När jag kollar nära på godset kring propellern så ser det ut på det är ordentlig korroderat. Inte vad vad skulle vänta mig på ett 2 år gammalt drev. Det kan såklart också vara smuts som lurar ögat.. Det där med att skruven sitter fast så hårt har jag inte varit med om. Jag brukar använda en rejäl spårmejsel och en polygrip kring skaftet för att få lite mer vridstyrka. Skruven borde inte erja med tanke på att det skall vara olja på insidan. Är det säker på att igen bytt ut ditt nya drev med ett äldre..? Det är ju ett utbytesdrev, så det ju vara som du säger att det är renoverat och att det visar sig efter två säsonger?.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 4 November , 2023 3 timmar sedan skrev Magnus60: Det är ju ett utbytesdrev, så det ju vara som du säger att det är renoverat och att det visar sig efter två säsonger?.... Ah, missade det där att det var ett utbytesdrev. Det förklarar saken, det kan vara så att skeddan var ”ful lagad” med spackel och färg som nu släppt. Som tidigare nämnts kan du snygga till det och sen måla över det hela. När det gäller korrosion på godset kring propellern skulle jag vara mer uppmärksam kring detta. Speciellt kring där propelleraxeln kommer ut. Byt anoder och försäkra dig om att den elektriska anoden fungerar. Den skall kopplas direkt på batteriet via en säkring så att den inte stänger av när du bryter strömmen till motorn. Detta kan ibland vara felkopplat från fabrik, jag hade det så på en tidigare båt vilket innebar att det elektriska anoden bara var verksam när huvudströmbrytaren var tillslagen vilket den normalt inte är 99% av tiden som båten ligger i vattnet. Nackdelen är att batteriet laddar ut med tiden så man bör antigen använda båten ofta eller ha en fast solcell som ser till att batteriet hålls uppladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus60 0 Postad 6 November , 2023 2023-11-04 vid 13:56 skrev johan_sjobjorn: Ah, missade det där att det var ett utbytesdrev. Det förklarar saken, det kan vara så att skeddan var ”ful lagad” med spackel och färg som nu släppt. Som tidigare nämnts kan du snygga till det och sen måla över det hela. När det gäller korrosion på godset kring propellern skulle jag vara mer uppmärksam kring detta. Speciellt kring där propelleraxeln kommer ut. Byt anoder och försäkra dig om att den elektriska anoden fungerar. Den skall kopplas direkt på batteriet via en säkring så att den inte stänger av när du bryter strömmen till motorn. Detta kan ibland vara felkopplat från fabrik, jag hade det så på en tidigare båt vilket innebar att det elektriska anoden bara var verksam när huvudströmbrytaren var tillslagen vilket den normalt inte är 99% av tiden som båten ligger i vattnet. Nackdelen är att batteriet laddar ut med tiden så man bör antigen använda båten ofta eller ha en fast solcell som ser till att batteriet hålls uppladdat. Tack för info.😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser