Comfort4 82 Postad 1 November , 2023 Hej ute efter lite info om just el toaletter, tanken är att montera in en i den aktre toan, just där är slangen ca 2.5 meter till septik tanken med en höjd skillnad på ca 1 meter Vilka erfaren heter har ni av dessa ? vill gärna den skall gå tyst samt ha en bra backventil osv mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 1 November , 2023 (redigerade) Att ha tanken långt bort är i allmänhet inga problem, bara man kanske spolar lite extra efter att "holken" s.a.s. blivit tom. Hade 3m till tanken i min förra båt och har nästan 5m i den nuvarande utan några problem. Bara man ser till att spola såpass att inget nr2 och papper står kvar i slangen när man lämnar båten för längre tid. Och båda tankarna i båtarna jag har erfarenhet av låg/ligger lite högre än toan. Aldrig haft några problem med tillbakarinning. Men tyst är ingen eltoa, alldeles oavsett vad reklam och annat vill påstå om vissa modeller. Skall du sätta in en eltoa så skulle jag heller inte köpa de minsta/enklaste utan satsa på en med stor skål och separat spolvattenpump. De påstås i alla fall vara liiiite tystare (märkte själv dock ingen stor skillnad), samt att då också finns möjligheten att på ett betydligt enklare sätt skilja på "pumpa ut" och "fylla med spolvatten" vilket kan vara bra ibland när man faktiskt inte vill spola i och pumpa ut samtidigt. Och med det som brukar kallas "stor skål" är det en sits som är snarlik hemtoan i storlek och man slipper känna att man sitter och försöker pricka ner i en konservburk. Redigerad 1 November , 2023 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 1 November , 2023 59 minuter sedan skrev IngemarE: Att ha tanken långt bort är i allmänhet inga problem, bara man kanske spolar lite extra efter att "holken" s.a.s. blivit tom. Hade 3m till tanken i min förra båt och har nästan 5m i den nuvarande utan några problem. Bara man ser till att spola såpass att inget nr2 och papper står kvar i slangen när man lämnar båten för längre tid. Och båda tankarna i båtarna jag har erfarenhet av låg/ligger lite högre än toan. Aldrig haft några problem med tillbakarinning. Men tyst är ingen eltoa, alldeles oavsett vad reklam och annat vill påstå om vissa modeller. Skall du sätta in en eltoa så skulle jag heller inte köpa de minsta/enklaste utan satsa på en med stor skål och separat spolvattenpump. De påstås i alla fall vara liiiite tystare (märkte själv dock ingen stor skillnad), samt att då också finns möjligheten att på ett betydligt enklare sätt skilja på "pumpa ut" och "fylla med spolvatten" vilket kan vara bra ibland när man faktiskt inte vill spola i och pumpa ut samtidigt. Och med det som brukar kallas "stor skål" är det en sits som är snarlik hemtoan i storlek och man slipper känna att man sitter och försöker pricka ner i en konservburk. Ja just det , stor sits får det bli, problemet är mest när man har med sig oerfarna båt åkare, de har problem med spolning o dylikt då den aktre toan funkar som gäst toa så vore det bra med just el där. just den frågeställningen jag tänkte på med extern spolpump eller inte. Kollar lite på dometic masterflush 7160 alternativt 8120, som kanske blir onödigt dyr?? ingen av dessa verkade ha separat pump ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 1 November , 2023 13 minuter sedan skrev Comfort4: Ja just det , stor sits får det bli, problemet är mest när man har med sig oerfarna båt åkare, de har problem med spolning o dylikt då den aktre toan funkar som gäst toa så vore det bra med just el där. just den frågeställningen jag tänkte på med extern spolpump eller inte. Kollar lite på dometic masterflush 7160 alternativt 8120, som kanske blir onödigt dyr?? ingen av dessa verkade ha separat pump ? Dessa, åtminstone 7160, är gjorda för att kopplas till ett befintligt tryckvattensystem. Man kan ju koppla ett relä och en dedikerad toaspolpump på styrventilen för spolvatten så har man i och för sig löst det. Annars har jag själv rätt bra erfarenhet av Jabsco, https://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-jabsco-12v-quiet-flush-stor-skal De flesta spolar så länge man håller inne knappen. Om man har problem med "ovana toabesökare" kan man (som jag gjort) märka upp de ofta kryptiska knapparna med "Before use" för bara vatten och "Flush" för vatten+kvarn/utpumpning (har en del engelsktalande kollegor och vänner, därav den osvenska texten). Sedan vet jag flera med systerbåtar till min som satt ett tidrelä på spolknappen så man alltid får en extraspolning på ett par sekunder efter att man släpper knappen så inget står kvar i slangen ens om "ovana" spolar i toan. Nackdelen är en aning mer vattenåtgång, men hellre det..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 498 Postad 1 November , 2023 Jag har en Dometic 7160 sedan 5 säsonger tillbaka och är supernöjd. En av fördelarna med den är att det går att rotera skålen fritt i förhållande till pumphuset/sockeln. En annan är att den är väldigt tyst. Högst ljud för tryckvattenpumpen. En tredje är att spolning och tömning sker med två olika knappar. Spola först och töm sedan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 1 November , 2023 35 minuter sedan skrev excel319: En av fördelarna med den är att det går att rotera skålen fritt i förhållande till pumphuset/sockeln. En annan är att den är väldigt tyst. Högst ljud för tryckvattenpumpen. En tredje är att spolning och tömning sker med två olika knappar. Spola först och töm sedan. Precis som Jabscon 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 498 Postad 1 November , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Precis som Jabscon 😉 Ok. Den modellen har jag missat. De jag sett går bara att vrida i fyra olika positioner genom att överdelen är skruvad i underdelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 1 November , 2023 1 timme sedan skrev excel319: De jag sett går bara att vrida i fyra olika positioner genom att överdelen är skruvad i underdelen Ja, det är den "begränsningen" på Jabscon. Många går ju dock inte vrida på alls, men nu förstår jag att du syftade på den "steglösa" vridningsmöjligheten på Dometic. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 1 November , 2023 Handpump är tystast och man kan gå på toan även efter en vecka med mulet väder (dåligt med el). Hälsningar! Herr motvals. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 1 November , 2023 Jag var i Spanien en sväng i somras, där hade de ”el toalett” i de flesta badrum. Dock ingen eltoalett vad jag kunde se. Hälsningar herr Peter Rättstavningspetimeter. 2 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 1 November , 2023 16 minuter sedan skrev Mackey: Handpump är tystast och man kan gå på toan även efter en vecka med mulet väder (dåligt med el). Hälsningar! Herr motvals. Du har ju en poäng, men den ena toan är manuell, o ström finns det gott om 😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 November , 2023 (redigerade) Jag bytte ut en manuellt pumpad toalett med stor skål till en elektrisk med liten skål. Mitt toalettutrymme är inte så stort, så det bara var trångt med den större toaletten. Men om du har gott om plats så köper du en med stor skål. Jag valde en toalett från Johnson, den har bara en pump, en pump med två kammare, en för att spolvattnet och en kammare för att tömma toan med. Det fungerar bra. Tja, den låter en del, men jag upplever mer att det blir en resonans i det ihåliga utrymmet toan är fastskruvad i. Sedan skall du tänka på att ha en ordentligt dimensionerad slang och bordsgenomföring för tankens avluftning. När jag hade bytt till 25 mm slang till avluftningen blev det lättare att spola ned A och U, och det går ju väldigt snabbt att sugtömma den 108 liters septiktanken jag satte in istället för den lilla 60 liters som fanns från början. Två personer ombord fyller en 60 liters septiktank på nolltid, på två dagar eller så. Alla slangar i toalettinstallationen skall vara gastäta, dom skall inte släppa ut dålig lukt. Redigerad 1 November , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 498 Postad 2 November , 2023 11 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Två personer ombord fyller en 60 liters septiktank på nolltid, på två dagar eller så. Kanske dags att se över kosthållningen ombord? Vi har en 60l tank och den fyller vi inte på 4 dagar, vilket är det längsta vi provat utan tömning. Beroende på omständigheter kan ju företrädesvis herrn i båten gör 1:an i land men det kanske är svårare på V-kusten där det är mycket folk och "bara" klippor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 2 November , 2023 1 timme sedan skrev excel319: Kanske dags att se över kosthållningen ombord? Vi har en 60l tank och den fyller vi inte på 4 dagar, vilket är det längsta vi provat utan tömning. Beroende på omständigheter kan ju företrädesvis herrn i båten gör 1:an i land men det kanske är svårare på V-kusten där det är mycket folk och "bara" klippor. Det mesta är spolvatten, men klart beroende på inkomster och utgifter. Inga eliminationsbehov i den fria naturen eller närliggande miljöer företages, om det finns en fräsch gästhamnstoalett i land använd den för det eliminationsbehovet som annars orsakar störst tankfyllning.🤪 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 3 November , 2023 Jag har en Sanimarin SN31 med automatpanel som jag är mycket nöjd med. Inga knappar med kryptisk text eller konstiga symboler som förvirrar gäster ombord. Min är kopplad till en 3 meter lång 25mm slang och med lyfthöjd ca 0,8m. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 November , 2023 2023-11-02 vid 09:51 skrev excel319: 2023-11-01 vid 22:26 skrev Georg_Ohm: Två personer ombord fyller en 60 liters septiktank på nolltid, på två dagar eller så. Kanske dags att se över kosthållningen ombord? Vi har en 60l tank och den fyller vi inte på 4 dagar, vilket är det längsta vi provat utan tömning. Beroende på omständigheter kan ju företrädesvis herrn i båten gör 1:an i land men det kanske är svårare på V-kusten där det är mycket folk och "bara" klippor. Vi har en 40 litters tank som vi tömmer var 10:e dag eller så när vi är två ombord och då är det inget fusk med att pinka över bord eller besöka Skärgårdsstiftelsens toor i land. Det är märkligt att det är så stora skillnader på hur ofta man måste tömma toatanken tycker jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpetersson 4 Postad 6 November , 2023 2023-11-03 vid 18:27 skrev Gripen72: Jag har en Sanimarin SN31 med automatpanel som jag är mycket nöjd med. Inga knappar med kryptisk text eller konstiga symboler som förvirrar gäster ombord. Min är kopplad till en 3 meter lång 25mm slang och med lyfthöjd ca 0,8m. Japp, bara att hålla med. Kör samma konfiguration fast med lite lägre lyfthöjd. Tröttnade på att byta jokerventil varje säsong på den gamla Jabsco Twist'n'Lock-toaletten med havsvatten. Uppgraderade till Sanimarin SN31 med tryckvattenspolning och har inte ångrat mig en sekund. Som bonus kan även yngre gäster manövrera "flygplanstoaletten" via ett enkelt knapptryck. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 November , 2023 Jo, det var rätt svårspolat till skillnad hur det är nu. Det kan tyckas motsägelsefullt, men det gick åt mer spolvatten då när den gamla tanken fanns med i under durken. När jag sedan bytte till en större tank, så byttes alla slangar och drogs om, och avluftningen blev i en kraftigare dimension. Sedan kan det ju även vara så att det finns eltoalettstolar som är mer snålspolande än vad min är? Kanske är dom som har dubbla pumpar bättre på det området, än den som jag har, med en kombipump som hela tiden pumpar in lika mycket vatten oavsett hur mycket som pumpats ut..? Dessvärre är det en liten uppförsbacke mellan toan och tanken, jag har inte mätt så ordentligt, men har syftat, och tankens botten ligger omkring 5-10 cm ovanför toapumpen, sedan skall slangen upp i en böj för att ansluta till locket på tanken. Jag upptäckte det häromdagen då jag hade lyft på durkarna av en annan anledning. Då, när denna eltoa köptes vill jag minnas att den kostade omkring 1500 kr, och en med dubbla pumpar kostade omkring 3000 kr, så det kanske var snålheten som bedrog visheten… Men jag har egentligen aldrig haft problem med den, visst har det fastnat sjögräs i intaget och utloppslangen har blivit förkalkad, men har ju inte med själva toan att göra. Iofs, i förra båten så stod toan i princip ovanpå tanken, man kunde ju självfallet tycka att det skulle vara just ett självfall, men så enkelt var det inte, det fick spolas en del där också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser