FALUN83 0 Postad 31 Oktober , 2023 (redigerade) Ok ska försöka reda ut det här nu men behöver hjälp. Jag har en vän jag ska hjälpa att felsöka elfel. Han har haft ett fullt fungerande elsystem på en båt gjort av en firma. Han byter motor och får rök från motorrummet samt att inte alla instrument startar. Han har monterat en volvo penta TMD22. Jag tittar i elschemat nu innan jag ska dit och hjälpa honom. Det är ett 1,5 pols system med jordningsrelä till motorblocket. Men jag kan inte förstå elshemat. Det ska dra ifrån ledare 8 som kommer från kontrollpanelen. Men på elschemat som gäller för hans mätare ledare 8 i från Reverse gear oil pressure gauge, kopplat på G. Hur ska relät kunna dra och jorda blocket då? Har jag fel elshema eller kan någon förklara om jag missat något? Vad står G för, är det plus på den fast den heter G? Redigerad 31 Oktober , 2023 av FALUN83 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 31 Oktober , 2023 G torde vara gauge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FALUN83 0 Postad 31 Oktober , 2023 (redigerade) Känner mig korkad nu men vad menas med gauge, är det bara själva mätare? Och den ger ut plus på den kopplingspunkten? Redigerad 31 Oktober , 2023 av FALUN83 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 31 Oktober , 2023 Kabelanslutning 8 och 9 i kontaktstycket CPC-16 är till extra tryck-mätare(Pa) för oljetryck-backslag samt turbotryck. Finns dom mätarna i manöverpanelen? G är i detta fall signal ifrån givare, turbotrycksgivare och oljetrycksgivare. Rätt panel till motorn? Vad satt där innan TMD22? Samma typ av maskin? Brann något vid inkopplingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 1 November , 2023 (redigerade) 9 timmar sedan skrev FALUN83: Känner mig korkad nu men vad menas med gauge, är det bara själva mätare? Och den ger ut plus på den kopplingspunkten? Ja, gauge är mätare/instrument. Redigerad 1 November , 2023 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FALUN83 0 Postad 1 November , 2023 (redigerade) Tack, jag blir dock inte klokare. Jag vet inte nu vilken motor som satt där innan men jag ska ta reda på det. Han sa att det var en likadan men jag kan inte garantera då det kan ha rörts ihop av honom av misstag. Men jag fattar då ändå inte vilken panel som kan få jordningsrelät att dra i från fillen med elscheman jag hänvisar till. Finns ju ingen panel då som kan dra jordningsrelät. Någon som har någon idé? Är det korrekta elschemat inte ens med i filen jag hänvisar till trots att det står det ska gälla den motorn? TAMD22-wiringdiagram.pdf Redigerad 1 November , 2023 av FALUN83 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser