Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Oktober , 2023 Lite höstjobb, drevet fick komma in i stugvärmen. Av någon oförklarlig anledning sparade jag på sköldens offeranod förra hösten. Det är den som är överst i bild. Den nedersta är årets. Det ser ut som om den är märkt med VP 008. Båda vet jag är anoder från VP. Något är fel, men vad? Den ringformade anoden runt propelleraxeln är ordentligt anfrätt, det var den förra året också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 179 Postad 28 Oktober , 2023 Hej, Jag är absolut ingen expert men har liknande symptom. Ringanoden är rejält sliten medans de på skölden mera kan beskrivas som missfärgade. Min högst personliga fundering är om det har med näheten till andra material att göra. Den runda har närmare till rostfritt (propelleraxeln) och även närmare propellern som skulle kunna vara "bättre" eller "sämre" aluminium än i underhuset. /Christian 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 28 Oktober , 2023 Rostfria proppar på 290 drev? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Oktober , 2023 29 minuter sedan skrev NW355: Rostfria proppar på 290 drev? Nej, det är av aluminium. Noga inspekterade, inga korrosionsskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 28 Oktober , 2023 Då läcker skutan ström kanske? Säkra problemet med extra anod på upphängnings bygeln, om du inte finner något problem med potentialen. Hade ett jäkla problem med framförallt propeller anoden innan ombyggnad av bryggor i hemmahamnen. det var knappt den höll en hel säsong 6 månader i vattnet vid södra territoriet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 140 Postad 29 Oktober , 2023 Ja det är mycket snack om galvanisk korrosion pga landström, tom från grannbåten! Det går säkert att mäta, om man har rätt utrustning... Jag ligger i Öresund (10-30ppm salt) och har haft zinkanoder de första 5 åren och bytte till aluminium för 2 år sedan. Problemet jag hade med zink var att det fick en gult/vit beläggning. Denna passiviserade ytan och inget mer nytta av den delen av zinken gavs. Jag kunde smärgla av den ytan och köra 2 år och ha mer än 50% kvar. Den gula/vitan ytan sägs vara från att man ibland ligger i sötvatten. Det kan stämma, vi har en åmynning 1 sjömil syd. Eftersom det sägs att VP säljer alla drev (?) med aluminium anoder, så använder jag nu det. Aluminiumet innehåller mycket mindre material pga av densitetet (2,7kg/l), jämfört med zink (7,4kg/l). Så det går åt fortare. Med aluminium försvinner 30-40% av mina anoder på en säsong (17 April-17 Oktober). Det skiljer tydligt mellan åren, men om det är vattnet eller offeranodens material som skiljer vet jag inte. Vad jag vet är att det är dyrt att framställa metaller som är kemiskt rena, oftast kommer det med 3-5% annat som kan förändra beteendet av offeranoden. Sedan jag börjat bry mig om detta, har jag börjat rengöra offeranoden med icke järn material när jag ändå är under och putsar på drevet med cyklop. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Oktober , 2023 (redigerade) Nej, jag tror inte att det beror på landströmsanläggningen, då den egentligen inte varit inkopplad annat än ettpar nätter nu under hösten. Jag misstänker nog mer att jag har fått fel offeranod. VP 008… Tack @NW355, då vet jag var dom anoderna skall sitta, men osäker på om jag sparade dom eller kastade bort dom… Jag fick nämligen med två sådana i något ”kit” som jag köpte för en del år sedan. Redigerad 29 Oktober , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 29 Oktober , 2023 Går att sätt dit båda om man behöver. Ligger i södra territoriet som sagt. Anoder av Zink ifrån "billig" pirattillverkare gick det som synes på bilden. VP:s och Orbitrade höll betydligt bättre. De gamla bryggorna med järnstativ var i sig försedda med egna offeranoder men jag misstänkte landströmmen för med minskat användande så höll anoden runt propellern bättre. Hade då lagt till en anod på drevbygeln. Nya flytbryggor och omdragen landström och båt utan rostfri proppar så händer håller anoden (DP-E). Georg glöm nu inte att byta styrgaffelbussningarna och tätning samt trimgivartätningarna i vinter. Se till att smörjnipplarna funkar och att kanalerna är rena ifrån gammalt fett. Smorde mina två styrgafflar idag för 2:a gången denna säsongen, renoverades i vintras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Oktober , 2023 12 minuter sedan skrev NW355: Går att sätt dit båda om man behöver. Ligger i södra territoriet som sagt. Anoder av Zink ifrån "billig" pirattillverkare gick det som synes på bilden. VP:s och Orbitrade höll betydligt bättre. De gamla bryggorna med järnstativ var i sig försedda med egna offeranoder men jag misstänkte landströmmen för med minskat användande så höll anoden runt propellern bättre. Hade då lagt till en anod på drevbygeln. Nya flytbryggor och omdragen landström och båt utan rostfri proppar så händer håller anoden (DP-E). Georg glöm nu inte att byta styrgaffelbussningarna och tätning samt trimgivartätningarna i vinter. Se till att smörjnipplarna funkar och att kanalerna är rena ifrån gammalt fett. Smorde mina två styrgafflar idag för 2:a gången denna säsongen, renoverades i vintras. Tja, jag skall kolla på dessa grejer. Nu var det ju så att inför semestern slutade det att läcka, sedan jag tryckt in mycket fett i lagret. Men jag skall kolla om jag får loss styraxeln öht. Om inte vet jag inte hur jag gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 30 Oktober , 2023 Har tipsat dig tidigare med samma bild. Gör inte samma misstag som andra som lever med glappet och ett lite inläckage av Kattegatt. Slutar med en ny styraxel o hjälm , då blir det som Bosse bildoktorn sa dyyyyrtdyrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 31 Oktober , 2023 2023-10-29 vid 21:04 skrev NW355: Anoder av Zink ifrån "billig" pirattillverkare gick det som synes på bilden. VP:s och Orbitrade höll betydligt bättre. Men nu är ju vitsen med en anod att den skall offra sig och försvinna, ju. Den offring som inte görs av anoden innebär att det äts (måhända utspritt) på andra ställen. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 252 Postad 31 Oktober , 2023 Det finns ju en anledning till användandet av offeranoder. Dock anser jag att något är fel i elektrolys balansen om propellerns ring försvinner under 6 månader . Satte dit bygelanoden p g a av oro för just bygelns avfrätning och drevets dito. Har lärt mig av propeller fixaren i Surte att rostfria proppar kan ställa till det för denna ring specifikt på DP-A, B, C med den rostfria trimcylinder bracketen . Efter omhubbning med metallhubbar minskade avfrätningen på propeller anoden något. Men Georg_Ohm har inte detta fenomenet, men jag delger vad jag lärt mig genom åren samt utdrag ur VP:s installationsanvisning(eng) för 31-300 maskiner med DP-drev. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 1 November , 2023 7 timmar sedan skrev NW355: Dock anser jag att något är fel i elektrolys balansen om propellerns ring försvinner under 6 månader Helt riktigt. Men felet skall då inte sökas i anoden, och det jag reagerade över var att det på något vis skulle vara anodens "fel" att den förbrukades tämligen snabbt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser