Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
patrikflink

Vevhusfilter Tamd41.

Rekommendera Poster

Köpte alla filter och olja idag.

Vart förvånad över just vevhusfiltret som kostade guld och diamanter.

 

Stoppade ner huvudet bara framför motorerna för att ta reda på vilka förfilter jag har till dieseln, såg dom inte då i alla fall.

Googlade lite och ser att dom sitter vid luftfiltret, men inget jag reflekterat till live.

 

Har alla dessa filter?

20580_vevhusfilter_2020-500x500.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min TAMD31A finns det i allafall.

Tror jag gav 2600:- för komplett filterkit från Penta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2600:- låter väl dyrt.

Förfilter är ju racor och finfilter på diesel.

Ja vevhusfiltret är dyrt, instämmer, men i och med att  jag har högt tryck i motorn är jag nöjd med vevhusfiltret och ventilationen i ventilkåpan, vilket jag inte hade i början efter ombyggnad från a till b motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte alla filter orginal VP gånger 2 (har ju 2 motorer) utom extra förfilter för diesel, vart Bosch.

 

Fick bra rabatt på allt inklusive oljan.

Tror att bara vevhusfilter kostade 900kr/st utan rabatt.

 

Påpekade att jag köper kopior då allt VP orginal är svindyrt, butiken började räkna och jämföra på dom internetsidor jag visade vad kopiorna kostade, helt plötsligt så fick jag köpa allt till mycket reducerat pris och 10% rabatt på ej nedsatta varor i fortsättningen.

 

Vill gynna svenska handel, men tänker knappast betala dubbla och tredubbla priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senare P versionerna saknar filter och har istället en slang från bakre ventilkåpan till luftfiltret ( kan vara efter någon viss årsmodell också?) Och en del köper en sats och bygger om till lösningen utan filter men det brukar kosta ett pat tusen.

 Jag byggde ett eget kit av ett avsågat filter lite slang och ett oljepåfyllningslock från en Volvo B20 motor för under en 100 lapp. Oljelocket är nog det samma som MD21 och andra motorer har också.

IMG_1390.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrikflink:

Köpte alla filter och olja idag.

Vart förvånad över just vevhusfiltret som kostade guld och diamanter.

 

Stoppade ner huvudet bara framför motorerna för att ta reda på vilka förfilter jag har till dieseln, såg dom inte då i alla fall.

Googlade lite och ser att dom sitter vid luftfiltret, men inget jag reflekterat till live.

 

Har alla dessa filter?

20580_vevhusfilter_2020-500x500.jpg

Kolla med Olsson i Ellös de har filter till din motor har för mig de tar halva priset på vevhusfiltret

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

Kolla med Olsson i Ellös de har filter till din motor har för mig de tar halva priset på vevhusfiltret

Allt är köpt redan och ska bytas idag, men tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

De senare P versionerna saknar filter och har istället en slang från bakre ventilkåpan till luftfiltret ( kan vara efter någon viss årsmodell också?) Och en del köper en sats och bygger om till lösningen utan filter men det brukar kosta ett pat tusen.

 Jag byggde ett eget kit av ett avsågat filter lite slang och ett oljepåfyllningslock från en Volvo B20 motor för under en 100 lapp. Oljelocket är nog det samma som MD21 och andra motorer har också.

IMG_1390.jpeg

Aha, då kanske jag har modellen P. 

Ska byta allt idag, återkommer om jag har eller inte just detta filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kom 41:orna utan filter redan på D-versionen (1993?) som det verkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Makro:

Då kom 41:orna utan filter redan på D-versionen (1993?) som det verkar?

Får någon annan svara på. Blir att lämna tillbaka vevhusfilterna iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AD41P är modellen som kom med oljedemister i bakre ventilkåpan, vad jag minns.

VP rekommenderade ombyggnad så som jag genomförde på vår förra båt med AD41B, likt AD41D:n på tidigare bild. Innan så fick jag för mig att överströmningsventilen för vevhusgaserna lättade vid kraftigt pådrag. Samt att vevhusfiltret spydde ut lätt giftiga gaser i maskinrummet.

Köpte nytt inspektionslock och demistor samt ventilkåpa och bytte luftfiltert först till "volvo:s plastfilter" med det blev sedermera ett koniskt K&N filter. Tog en 21 mm slang  med T stycke och anslöt ena änden i luftfiltret och drog andra till en canister för uppsamling av ev olja. Kostade nog 3000:- år 2017. Blev rent i maskinrummet och ingen sot på akterspegeln när man gick i 8 knop.

 

 

 

vevhus ventil.png

insp lock.png

Filter och ventilkåpa.png

KN och vevhusvent.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...