Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Stormfocken

Montera av grabbräcken

Rekommendera Poster

Tänkte jobba med trädelarna i vinter på min Albin 78 (från 1980) och var nere i båten idag för att plocka hem det som gick enkelt att ta bort för att skrapa, slipa, olja och lacka hemmavid istället för i kylan. Men när jag står och tittar på grabbräckena som jag tänker skulle vara enkla att skruva av kom jag att tänka att de kanske sitter med mutter på insidan men att muttern döljs av innertaket? För i så fall måste innertaket bort först (och det sitter så fint och jag vill inte riskera att klåpa sönder något som redan är bra). Eller är de bara att skruva bort från utsidan?

Är det någon som vet?

Och brukar det gå bra att sätta tillbaka dem? De är lite rundade och kanske sitter i spänn. Jag ser att förre ägaren lackat dem utan att ta bort dem men nu behöver det göras om ordentligt med många lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla: Mickes Båt, SVT Play

Screenshot_2023-10-26-16-08-19-402_se.svt.android.svtplay.jpg

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tänkte jobba med trädelarna i vinter på min Albin 78 (från 1980) och var nere i båten idag för att plocka hem det som gick enkelt att ta bort för att skrapa, slipa, olja och lacka hemmavid istället för i kylan. Men när jag står och tittar på grabbräckena som jag tänker skulle vara enkla att skruva av kom jag att tänka att de kanske sitter med mutter på insidan men att muttern döljs av innertaket? För i så fall måste innertaket bort först (och det sitter så fint och jag vill inte riskera att klåpa sönder något som redan är bra). Eller är de bara att skruva bort från utsidan?

Är det någon som vet?

Och brukar det gå bra att sätta tillbaka dem? De är lite rundade och kanske sitter i spänn. Jag ser att förre ägaren lackat dem utan att ta bort dem men nu behöver det göras om ordentligt med många lager.

Exakt hur Albin 78 är ihopmonterad vet jag inte men...

Grabbräcken kan vara skruvade med trä/plåt-skruv genom grabbräcket och mer i rufftaket. Skruven täcks alltid med en träplugg. Om du drar ur pluggarna så kommer du åt skruvarna. Pluggarna lossas enklast genom att dra ner en skruv i pluggen så kommer den att åka upp ur plugghålet. Sen får du skaffa nya pluggar vid återmonteringen.

Ibland sitter grabbräckena med maskingängad skruv o mutter genom rufftaket men även då sitter det en plugg över skruvhålet i grabbräcket.

Att grabbräcket är lite krökt behöver du nog inte oroa dig för. De har suttit så länge att de kommer att behålla den krökningen så du kan återmontera utan bekymmer. Men var noga med att markera vilket som sitter till bb respektive sb så du får hålen korrekt vid återmonteringen.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Lintott:

Exakt hur Albin 78 är ihopmonterad vet jag inte men...

Grabbräcken kan vara skruvade med trä/plåt-skruv genom grabbräcket och mer i rufftaket. Skruven täcks alltid med en träplugg. Om du drar ur pluggarna så kommer du åt skruvarna. Pluggarna lossas enklast genom att dra ner en skruv i pluggen så kommer den att åka upp ur plugghålet. Sen får du skaffa nya pluggar vid återmonteringen.

Ibland sitter grabbräckena med maskingängad skruv o mutter genom rufftaket men även då sitter det en plugg över skruvhålet i grabbräcket.

Att grabbräcket är lite krökt behöver du nog inte oroa dig för. De har suttit så länge att de kommer att behålla den krökningen så du kan återmontera utan bekymmer. Men var noga med att markera vilket som sitter till bb respektive sb så du får hålen korrekt vid återmonteringen.

Vad jag kommer ihåg var inte grabbräckens skruv pluggade. Det sitter en fs eller kfs spårskruv men jag kommer inte ihåg om det var träskruv eller genomgående maskinskruv. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar! 

Just på min båt och kanske alla Albin 78 ser man skruvhuvudet så plugg saknas.

Spontant tänker jag att det är maskinskruv med mutter och en stor ring (där mutter och ring sitter under innertaket). Det är i alla fall så jag skulle byggt om jag skulle sätta fast något som folk ska dra i och lägga tyngd bakom. Hållbarare än en skruv i plast, helt enkelt. Men väntar lite med att skruva av innertaket tills det är absolut dags att arbeta med grabbräckena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Stormfocken:

Är det någon som vet?

Grabbräckena sitter inte i spänn. Känn på skruvarna så märker du om det är träskruv eller om det sitter en mutter på insidan. Jag gissar på träskruv. Om inte så är innertaket enkelt att plocka ned och enkelt att sätta upp om man är ett par personer. Jag gjorde det själv men det är bättre att vara två.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Albin 78. Det är några år sedan jag tog ner innertaket,  men är ganska säker på att det är genomgående skruv + mutter och bricka. Inga större problem att ta ned och sätta upp innertaket igen.

Göran A

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...