Snickiss 3 Postad 26 Oktober , 2023 (redigerade) Hej! Köpte en billig plastbåt för ett par år sedan till insjöfisket, Och den har tjänat mig väl under 3år i min ägo. Men den börjar bli lite sliten och har nu börjat läcka. Första året frös båten fast i sjön innan jag hann få upp den vilket resulterade i en liten läcka 2a året som jag löste med en länspump som tömde den när det behövdes. Tog upp den till vintern och lagade hålen lite snabbt bara så den blev tät. men denna vinter vill jag göra det ordentligt och även bygga om en hel del samt måla om båten. Och jag har lite funderingar. Båten går att sära på vid relingen där den är popnitad. Och jag undrar egentligen vart skrovet får sin stabilitet ifrån? Tofterna sitter liksom ihop med ”ovandelen” som går att lyfta av och det är just där jag vill göra modifieringar. Kölen är också väldigt djup och jag skulle vilja bygga om det till plant golv. Bifogar bilder där jag förklarar lite mer. (Båten ovandel) det sträckade områder vill jag gärna lägga igen, tänker mig någon typ av skiva, som sedan plastas? lite grovt illustrerat, vill kapa bort rödmarkerat, och bygga ungefär som grönmarkerat. Kastdäcket skall även göras om helt. Är just nu gjort i trall och är tungt som satan haha. Kommer något utav detta påverka stabiliteten? den ser just nu ut såhär men hittade en bild på idag på en i princip likadan båt som gett mig lite inspiration. i slutändan vill jag ha något ungefär i denna stilen, fast med en egen touch. Men grund designen fastnade jag för. Ber om ursäkt om det upplevs rörigt men den enda erfarenheten jag har utav båtar är i princip förra årets lagning, som faktiskt blev bra och hållt tätt hela sommaren. Bomba gärna med tips och vad som är viktigt att tänka på! Även intresserad på ideér angående förvaringar och dyligt, har en lite dröm om utrymme bak för batteri och sedan kablar som går undangömt inne i båten till ”terminaler” fram för elmotorn. (Båten blir väldigt framtung med 140ah batteri, kastdäck och mig ståendes där fram Redigerad 26 Oktober , 2023 av Snickiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 26 Oktober , 2023 Tofterna är det som håller samman skrovsidorna. Utan dem, eller någon annan ersättning, så kommer skrovet att bli väldigt sladdrigt. Om jag börjar nerifrån... Att lägga en durk i botten av båten är ju ett måste för att få en plan yta (hur har du stått ut utan durk dessa år?). Du kan göra den av valfritt material men det måste vara vattentåligt. Du ska inte "försegla" utrymmet under durken. Hur väl du än försöker täta så kommer det att komma in fukt/kondens/läckage dit så gör ett länshål i form av en lucka någonstans. Om du gör lite tvärsförstärkningar så kan du ha tunnare (lättare) material i durken och ändå få det stadigt. Se bara till att det finns hål genom förstärkningarna så att det inte blir stående vatten mellan dem. Om nuvarande kastdäck är tungt att hantera, varför gör inte bara ett i lättare material? På samma sätt som med durken så går det att använda tunnare material om du har förstärkningar undertill. Behåll så många av tofterna som möjligt, det är de som gör båten stabil i friborden. Om du tar bort någon så måste du göra kraftiga fästen mellan kastdäcket och skrovsidorna som kan ersätta den förlorade stabiliteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 26 Oktober , 2023 3 minuter sedan skrev Lintott: Tofterna är det som håller samman skrovsidorna. Utan dem, eller någon annan ersättning, så kommer skrovet att bli väldigt sladdrigt. Om jag börjar nerifrån... Att lägga en durk i botten av båten är ju ett måste för att få en plan yta (hur har du stått ut utan durk dessa år?). Du kan göra den av valfritt material men det måste vara vattentåligt. Du ska inte "försegla" utrymmet under durken. Hur väl du än försöker täta så kommer det att komma in fukt/kondens/läckage dit så gör ett länshål i form av en lucka någonstans. Om du gör lite tvärsförstärkningar så kan du ha tunnare (lättare) material i durken och ändå få det stadigt. Se bara till att det finns hål genom förstärkningarna så att det inte blir stående vatten mellan dem. Om nuvarande kastdäck är tungt att hantera, varför gör inte bara ett i lättare material? På samma sätt som med durken så går det att använda tunnare material om du har förstärkningar undertill. Behåll så många av tofterna som möjligt, det är de som gör båten stabil i friborden. Om du tar bort någon så måste du göra kraftiga fästen mellan kastdäcket och skrovsidorna som kan ersätta den förlorade stabiliteten. Tack för svar! jag har haft brädor jag sågat till som legat som durk, men eftersom att båten ligger i sjön hela sommaren vid egen plats så fylls båten lite vid regn, vilket gör att brädorna flyter iväg och löv och skit hamnar under som täpper igen länspumpen som jag kopplar på när jag ska ut och fiska. Vill ha någonting mer permanent som blir en ”del” utav själva båten. har haft tankarna på en tunn skiva med förstärkningar som jag plastar med en öppningsbar lucka för enkel ösning utan risk för att löv letar sig ner. Kastdäcket är stumt monterat och är inget jag lyfter av. Med vikten menar jag mest att det är onödig dövikt, när jag är ute själv är båten väldigt framtung. Vill göra om allt ifrån scratch med förvaring vilket jag helt saknar nu. tanken med tofterna är att behålla alla utom just den precis utanför kastdäcket för att få mer utrymme att röra sig där. Där bak vill jag bygga ut lite på sidorna för att få en smart plats för batteriet. I nuläget kör jag enbart Frontmonterad elmotor då sjön jag har den i inte tillåter förbränningsmotorer. men jag vill bygga om och förbereda för en 4-6hästare. som du ser på denna bild så är mittentoften bortsågad. Och jag undrar vilken typ av förstärkning som är lämplig om jag gör likadant. märket på båten är Saga Båtsman och ser i grund och botten ut såhär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 26 Oktober , 2023 54 minuter sedan skrev Snickiss: - - - tanken med tofterna är att behålla alla utom just den precis utanför kastdäcket för att få mer utrymme att röra sig där. Där bak vill jag bygga ut lite på sidorna för att få en smart plats för batteriet. I nuläget kör jag enbart Frontmonterad elmotor då sjön jag har den i inte tillåter förbränningsmotorer. men jag vill bygga om och förbereda för en 4-6hästare. som du ser på denna bild så är mittentoften bortsågad. Och jag undrar vilken typ av förstärkning som är lämplig om jag gör likadant. märket på båten är Saga Båtsman och ser i grund och botten ut såhär. Det kräver en titt under kastdäcket för att veta hur eventuell förstärkning är monterad på båten du har bild på (om det finns någon förstärkning). Angreppssättet är i alla fall något som monteras så högt upp som möjligt för att göra största möjliga nytta. Ordentligt förankrat till skrovsidorna. Det ska tåla både sjö och uppläggningshantering. Hur förankringen görs kan variera. Antingen plastas kastdäcket fast mot en stor anläggningsyta i skrovsidorna (slipa bort gelcoat/topcoat och rugga upp ytan före plastningen så det blir ordentlig vidhäftning) eller så kan du montera en eller två reglar på tvärs som bultas med vinkelbeslag som skruvas med genomgående skruv rätt igenom skrovsidan (t.ex. vagnsbult med kullrig skalle och mutter på insidan). Ett par reglar kan ju även vara ett bra underlag för kastdäcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 26 Oktober , 2023 57 minuter sedan skrev Lintott: Det kräver en titt under kastdäcket för att veta hur eventuell förstärkning är monterad på båten du har bild på (om det finns någon förstärkning). Angreppssättet är i alla fall något som monteras så högt upp som möjligt för att göra största möjliga nytta. Ordentligt förankrat till skrovsidorna. Det ska tåla både sjö och uppläggningshantering. Hur förankringen görs kan variera. Antingen plastas kastdäcket fast mot en stor anläggningsyta i skrovsidorna (slipa bort gelcoat/topcoat och rugga upp ytan före plastningen så det blir ordentlig vidhäftning) eller så kan du montera en eller två reglar på tvärs som bultas med vinkelbeslag som skruvas med genomgående skruv rätt igenom skrovsidan (t.ex. vagnsbult med kullrig skalle och mutter på insidan). Ett par reglar kan ju även vara ett bra underlag för kastdäcket. Jag suger åt mig allt som en svamp vill bara förtydliga att jag är händig och så när det gäller det praktiska. Dock är jag heelt ny inom det tekniska hur skrovet fungerar och vad som ger stadga. Så all information är välkommen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 23 November , 2023 Halloj! liten uppdatering, Båten åker in i varmgarage den 10e Dec. Då kommer bygget dra igång, har massor med ideér och ska försöka dela med mig utav bilder under byggets gång :) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 13 December , 2023 Nu börjar det hända grejer! har delat på båten och börjat gå igenom vad som ska lagas, Även börjat kika på hur jag ska bygga om inredningen för att slippa den fula gröna ovandelen. kapade ur durken där skrovet var dubbelt med en luftspalt emellan inför byggandet utav plant golv. Och hittade en gammal spinnare, Man kan bara spekulera hur den hamnat där haha 😆 Hade gamla plyfaskivor liggandes och gjorde en liten mall hur jag vill göra i aktern. Ska dock plastas dit en ny akterspegel bakom och har börjat slipa fram lite ren glasfiber. (Jobbigt) tänkte göra ett typ av kastdäck över stommen, men lämna det öppet längst bak som en typ utav ”motorbrunn” som ska vara helt avskilt ifrån resten utav båten. nya durken tänker jag mig helt plan ifrån ytterkanterna utav remsorna jag kapat upp in mot mitten. Nån lösning med regling i mitten utav kölsvinnet. (jätteful skiss på hur jag tänker mig nya durken) Några funderingar jag har hittills är 1. När jag byggt nya durken, är det en bra ide att göra en inspektionslucka i mitten ner i kölsvinnet? Det är ju ganska så djup köl på denna båt. Tänker så man kan lufta ur när man vinterförvarar. 2. Kanske en dum idé jag vet inte, MEN lekte med tanken om en längsgående ”regel” nere i kölen som jag plastar in, styvar det upp nåt alls om man tänker längsgående? Eller är det bara onödig dödvikt? Sitter ett plattjärn på utsidan utav kölen som satt bultat igenom med muttrar på insidan, gillar inte det riktigt. Man kanske skulle kunna skruva plattjärnet i brädan, och täta ordentligt i skruvhålen. en liten skiss på hur jag tänker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 13 December , 2023 Innan du plastar fast för mycket skivor så ska du provsitta hur du gör när du ska köra med båten. Dina uppställda skivor får mig att undra hur ergonomin kommer att fungera. Se dessutom till att stuvfacken passar till bensintank o kanske även reservdunk. Var lägger du öskar, tampar, fendrar mm när du åker med båten. Det kommer att vara irriterande om de ligger o driver runt i båten. Kanske även lite förvaring till fiskeutrustningen. Om du ska ha ett ankare någonstans så se till att stuvfacket är tillräckligt stort för att inte behöva "krångla ner det", och så plats till ankartampen med dränering i botten. Gärna även ventilation så tampen torkar mellan fisketurerna, den blir sunkig annars. Sittplatsen behöver inte vara symmetrisk i aktern, det beror mer på vilken sida du vill sitta på när du styr. Du behöver definitivt stöd tvärs båten för din breda durk. Lägg upp skivan på ett par stöd o kliv upp så ser du vad som kommer att hända annars. Genom att få skivan ordentligt fastplastad så styvar du även upp båten. Detta kommer att vara ännu viktigare med kastdäcket som ska ersätta de bortsågade tofterna. Absolut en länslucka i durken. Du ser ju redan nu hur spinnarna kan gömma sig... å en massa annat bös också. Se till att inte skapa höga skott tvärs båten utan att det finns rejäla hål genom skotten och under förstärkningarna så du inte behöver svabba ur alla facken. Det är enklast om det finns en lågpunkt dit allt vatten kan rinna. Jag garanterar att du så småningom kommer att vilja installera en länspump i den gropen. Fundera på var elkablarna ska gå. Det går utmärkt att remsa fast lite elkabelrör/slang så kabeln inte behöver ligga lös och utsatt. Om du inte tänker till om den dragningen innan så kan det bli nästan omöjligt att dra en kabel under durken efter fastplastningen. Om du vänder båten uppåner under vinterförvaring så ska kvarvarande vatten kunna rinna ut, annars frostspränger det. Står den på kölen så ska vattnet rinna ner dit du kan få bort allt innan båten täcks. Allra bäst är en dyvika (köp inte plastskräpet utan satsa på en i mässing) som kan skruvas ur under vinterförvaringen. Dyvikan kan monteras på sidan av den nedbyggda kölen där lågpunkten kommer att vara när båten står på land. Du ska undvika träreglar till uppstagningen. De kommer att ruttna. Det går aldrig att få det hermetiskt tätt. Det kryper alltid in fukt som sugs in i träet. Det är bättre med dött material till förstyvning. Även om det kommer in fukt så kommer det inte att ruttna. Du ska ha en bra mall i plast att lägga glasfiber och polyester mot (eller epoxy om du väljer den metoden). Mallen är bara till för att forma förstärkningen men ska sitta kvar så den kan plastas in fullkomligt. Dimensionen på mallen är inte kritisk, det är plastningen som kommer att ge styrkan. Remsorna ska gå en bra bit utanför mallen för att få bra vidhäftning. Rugga upp skrovet ordentligt där du ska plasta förstärkningarna. Avsluta gärna med topcoat så blir det snyggt på slutet och lätt att få rent där du kommer åt. Som mall kan du använda halverade avloppsrör som ger lagom höjd under durken efter plastning. Om höjden inte blir helt exakt så är det bara att bygga på med glasfiberspackel för att få rätt höjd. När locket lagts på kommer ingen att se hur det ser ut... Men det måste sitta fast för du kommer inte åt det utan att kapa bort durken igen. Järnskenan under kölen ger ingen förstyvning. Den finns där som ett slitskydd när (inte om) du drar upp båten på en strand. Att flytta in den inne i båten är helt fel tanke. Jag hade försökt återanvända eller hitta en ersättare och återmonterat under kölen. Glappiga skruvhål går alltid att plasta igen och borra upp till passande dimension för ny fastskruvning. Längsgående förstärkning nere i kölen gör ingen nytta. Kölen är tillräckligt nedbyggd för att ge tillräcklig styvhet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 13 December , 2023 (redigerade) Kanonbra svar! Japp plastning utav skivor ligger en bit framåt i tiden, hade spillbitar plywood över och satte bara ihop det lite snabbt på ett ungefär hur jag vill ha det. Själva konstruktionen sedan kommer att vara väl genomtänkt. detta var som sagt bara mina ideér på papper som blev till visuellt. för att förtydliga hur jag tänker med aktern så vill jag ha ”plattformar” likt så jag ritat på bilden som plastas ihop med skrovet på sidorna kommer att bygga förvaringar i aktersektionen samt i kastdäcket aktersektionen är tänkt att gå en liten bit innan där första toften satt, och kastdäcket ska börja ungefär där andra toften satt. Det känns som att det borde styva upp i sidled ungefär likvärdigt som ”orginalet” när durken nu blir större. Men detta är också sånt som skall tänkas igenom noga innan jag börjar plasta. japp jag har tänkt att lämna ett glapp längst ner i botten utav kölen mellan skotten så att inte vattnet fastnar mellan dem, Och kommer definitivt planera all kabeldragning, vart batteri ska sitta osv innan jag börjar bygga en massa. bra tips om det med dyvikan på sidan utav kölen, det har jag inte tänkt på. Kölen är nämligen som djupast i fören och inte i aktern. Detta med träreglar, hur funkar det om man ”impregnerar” dem med polyester tills dem blir mättade och sedan ser till att kunna lufta ur ordentligt under durken vid förvaring, Är det något som fungerar, är inte ute efter att bygga 100%, Jo visst det ska hålla ett par år framåt tills ekonomin tillåter en rejälare båt. Men det behöver inte vara fabriksstandard på bygget. jag kanske formulerade mig lite tokigt angående skenan, Jag vet om att den inte påverkar styvheten alls. Min tanke var med någonting på insidan att skruva in i istället för skruv igenom skena-köl och sedan muttrar på insidan. Skenan är fortfarande i bra skick och går absolut att använda igen, Har skruvat loss den för att kunna se hur kölen ser ut/mår under den. Tanken är att den ska tillbaka där den hör hemma sen. Nu när du nämner det så ja båten är rejält styv längsgående, kölen är rätt rejäl på denna båtmodell, har en bild på vad jag menar. ungefär såhär var min tanke. Fast en längre bit i ett stycke hela kölens längd. Men det är nog som du säger en onödig tanke och ställer nog till med problem i framtiden. Redigerad 13 December , 2023 av Snickiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 14 December , 2023 (redigerade) Arbetet fortsatte en stund idag. Spenderat 3 timmar beväpnad med en kofot och brutit loss en enligt mig total onödig plastning som dessutom inte var plastad på rent laminat. Detta hade inte varit någon höjdare att plasta ny durk på. dessa 3 områden gick jag lös med kofoten och bände bort laminat som satt så dåligt att jag kunde bryta loss det med pekfingret. Ett par ställen satt lite bättre att det krävdes handkraft 🙄 hur många lager 450g matta bör jag gå över med där jag rensat? Innan jag bröt bort det så var dem områdena märkbart högre än resten insida skrov så det känns som om man laminerat tjockare än båten var när den var ny. vad tycker ni? Slipa ordentligt och lägga på ett-ett par lager? Redigerad 14 December , 2023 av Snickiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 14 December , 2023 Före kofoten Och Efter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 18 December , 2023 (redigerade) Uppdatering! Slipade ner hela aktern och lagade ett hål. tvättade bort mina linjer jag ritat när jag planerade akterspegel, Och plastade 2st lager 450g Matta. Ny akterspegel på plats som ersätter akterspegeln ifrån den gröna Toppdelen, gjorde så att jag efter jag plastat aktern skyndade mig medans det ännu var vått, Smetade på polyester 2ggr på baksidan utav skivan tills den blev mättad. och klämde fast akterspegeln med tvinnar och genomgående skruv i nederkant till träklossar på utsidan för att få skivan att ligga tight emot Redigerad 18 December , 2023 av Snickiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 18 December , 2023 (redigerade) En notering när jag ser dina bilder och framförallt förstorar upp dem: Var noga med att rengöra och i synnerhet slipa ner till rent laminat hela vägen där du kommer plasta på nytt, ända ut till kanterna. Jag använder ofta en raspskiva på vinkelslipen. Dammar rejält, men ger en lagom "ful" yta som både blir rensad och bra att laminera vidare på. Nu ser det ut som att i alla fall sista ytterbiten av matta o.s.v. lagts ovanpå gammal gelcoat och i vissa fall är det nog inte helt ren t där heller. Det blir en risk för fläkning och att det börjar släppa där. Redigerad 18 December , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 18 December , 2023 (redigerade) Snyggt noterat bakom skivan är rent laminat samt cirka 2cm utanför runt om! Nästa steg tänkte jag slipa bort all matta som hamnat utanför slipningen och sedan slipa ner gelcoaten så som jag ritat i bilden nedan, för att sedan plasta fast skivan på framsidan runt kanterna en bit ut i skrovet i aktern. Sedan en större bit över hela nya akterspegeln. Har jag tänkt rätt då? hann inte slipa hela vägen ut från början som det var tänkt, dä hade jag inte hunnit plasta klart den dagen. Dem svarta linjerna var mall för hela slipningen Redigerad 18 December , 2023 av Snickiss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 18 December , 2023 2 minuter sedan skrev Snickiss: ....bakom skivan är rent laminat samt cirka 2cm utanför runt om! Fast det ser inte så "rent" ut på en av dina tidigare bilder bakom skivan heller. Och 2 cm är lite, minst 5 cm runt om bör du nog "rensa". Enklast är att göra detta innan man börjar någon form av uppbyggnad, inte ta "bit för bit". Men det kanske inte var senaste bilderna du lade upp 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 18 December , 2023 Du har rätt hehe det har hänt lite efter bilden togs, där du zoomat in är det slipat mer men jag tar till mig inför nästa plastning! Att överdriva slipningen än för lite 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 18 December , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Fast det ser inte så "rent" ut på en av dina tidigare bilder bakom skivan heller. Och 2 cm är lite, minst 5 cm runt om bör du nog "rensa". Enklast är att göra detta innan man börjar någon form av uppbyggnad, inte ta "bit för bit". Men det kanske inte var senaste bilderna du lade upp 😉 Nu förstod jag vad du menade 😅 första bilden! Nej det stämmer när bilden togs var det inte färdigt, svarta strecken och ovankant där det var små områden med gelcoat kvar har slipats bort innan skivan sattes dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 18 December , 2023 3 timmar sedan skrev Snickiss: Snyggt noterat bakom skivan är rent laminat samt cirka 2cm utanför runt om! Nästa steg tänkte jag slipa bort all matta som hamnat utanför slipningen och sedan slipa ner gelcoaten så som jag ritat i bilden nedan, för att sedan plasta fast skivan på framsidan runt kanterna en bit ut i skrovet i aktern. Sedan en större bit över hela nya akterspegeln. Har jag tänkt rätt då? hann inte slipa hela vägen ut från början som det var tänkt, dä hade jag inte hunnit plasta klart den dagen. Dem svarta linjerna var mall för hela slipningen När du ska fortsätta med plastningen runt plywoodskivan så är det enklare att få plastningen jämn om du fyller ut runt kanten så du får en fin rundning (hålkäl kallas det på fackspråk). Ett sätt att åstadkomma det är att blanda fyllnadsmedel i polyestern så den blir som spackel. Det finns lite olika material att blanda i (glasballonger eller talk). Jag vet inte vilket som är bäst/enklast att använda. Du borde nog ha lagt på sådant spackel även bakom plywoodskivan för att få en ordentlig utfyllnad. Spacklet kan ju blandas i lämplig tjocklek så det går att pressa ut. För att få press över en större skiva så går det att borra hål rakt igenom och spänna samman med skruv o mutter. När polyestern har härdat är det bara att ta bort skruvarna och plasta igen hålen så det inte kommer in fukt i skivan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 18 December , 2023 3 timmar sedan skrev Lintott: När du ska fortsätta med plastningen runt plywoodskivan så är det enklare att få plastningen jämn om du fyller ut runt kanten så du får en fin rundning (hålkäl kallas det på fackspråk). Ett sätt att åstadkomma det är att blanda fyllnadsmedel i polyestern så den blir som spackel. Det finns lite olika material att blanda i (glasballonger eller talk). Jag vet inte vilket som är bäst/enklast att använda. Du borde nog ha lagt på sådant spackel även bakom plywoodskivan för att få en ordentlig utfyllnad. Spacklet kan ju blandas i lämplig tjocklek så det går att pressa ut. För att få press över en större skiva så går det att borra hål rakt igenom och spänna samman med skruv o mutter. När polyestern har härdat är det bara att ta bort skruvarna och plasta igen hålen så det inte kommer in fukt i skivan. Japp har köpt microglasballonger som jag tänkte lägga runt kanterna så det inte blir sån skarp kant. Slipade även skivan lite rundad runtom så att ingen skarp kant finns där. Nu i efterhand borde jag gjort likadant på baksida skiva, Men körde noga över akterspegeln och baksida skiva med excenterslip innan jag plastade fast den får hoppas det räcker 😳 Skruvade igenom träskruv i nederkant ungefär som tvinnarna sitter in i träklossar på utsida båten. Får hoppas det räckte men det pressades ut polyester runtom skivan iallafall 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 19 December , 2023 Hej, Tänkte ge mig på relingen på torsdag-fredag. Hur gör jag det så korrekt som möjligt? Är ju massor utav popnits-hål runt om efter ovandelen när jag särade på båten. funkar det att göra Glasballonger i hålen vänta tills det stelnar och sedan slipa jämnt samt slipa ner en bit på insidan, för att sen lägga 1-2 lager matta? All gelcoat ska så klart slipas ner Funkar det att göra som jag ritat? Eller gör man på något speciellt sätt när det gäller relingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 19 December , 2023 1 timme sedan skrev Snickiss: Hej, Tänkte ge mig på relingen på torsdag-fredag. Hur gör jag det så korrekt som möjligt? Är ju massor utav popnits-hål runt om efter ovandelen när jag särade på båten. funkar det att göra Glasballonger i hålen vänta tills det stelnar och sedan slipa jämnt samt slipa ner en bit på insidan, för att sen lägga 1-2 lager matta? All gelcoat ska så klart slipas ner Funkar det att göra som jag ritat? Eller gör man på något speciellt sätt när det gäller relingen? Spackla o plasta kommer att bli ok. Är relingen hel eller är den knäckt på något ställe? Är den knäckt så kan det behövas förstyvning, enbart ett par lager glasfibermatta kommer nog inte att räcka. Däcket gav ju förstyvning men det är borta... Hur är utsidan? ska du behålla finischen där eller är det inte så noga. Om det inte är så noga så kan du lägga en förstärkning i vecket på utsidan relingen och plasta helt runt så blir relingen styv. förstärkningen kan vara ett plaströr eller en trälist som du först skruvar fast genom relingen. Du ska ju plasta över så de hålen kommer att bli täckta. Använd försänkt trä/plåtskruv så blir det jämnt att plasta över, gärna rostfri, kort trallskruv kan fungera (vet itne om det finns så korta). Vill du ha det rejält stadigt så lägg spackel av glasballonger innanför listen innan du skruvar uppifrån o från sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snickiss 3 Postad 20 December , 2023 17 timmar sedan skrev Lintott: Spackla o plasta kommer att bli ok. Är relingen hel eller är den knäckt på något ställe? Är den knäckt så kan det behövas förstyvning, enbart ett par lager glasfibermatta kommer nog inte att räcka. Däcket gav ju förstyvning men det är borta... Hur är utsidan? ska du behålla finischen där eller är det inte så noga. Om det inte är så noga så kan du lägga en förstärkning i vecket på utsidan relingen och plasta helt runt så blir relingen styv. förstärkningen kan vara ett plaströr eller en trälist som du först skruvar fast genom relingen. Du ska ju plasta över så de hålen kommer att bli täckta. Använd försänkt trä/plåtskruv så blir det jämnt att plasta över, gärna rostfri, kort trallskruv kan fungera (vet itne om det finns så korta). Vill du ha det rejält stadigt så lägg spackel av glasballonger innanför listen innan du skruvar uppifrån o från sidan. Utsidan är i princip fräschaste stället på båten, finns ett par skavmärken som måste fixas som nött in i laminatet lite. sen har gamla bottenfärgen börjat släppa på ett par ställen. Så utsidan ska fixas till litegrann. finns ett ställe där relingen är lite sprucken och det är längst fram i fören där den igår ihop till ett V om man tänker rakt ovanför stävöglan fram. ska ta lite bilder imorrn och lägga upp men där måste jag göra någon slags lagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser