Kajka 1 Postad 26 Oktober , 2023 Tjenare! Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras. I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :) I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln? Typ denna: Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln? Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 26 Oktober , 2023 8 minuter sedan skrev Kajka: Tjenare! Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras. I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln? Typ denna: Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln? Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre? Några bilder på nuvarande installation skulle vara bra. Om motorn står på motorkuddar i dag har du nog inte en stumt monterad propelleraxel. Den är väl flexibelt upphängd i främre änden? Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajka 1 Postad 26 Oktober , 2023 Båten ifråga är en Aphrodite 33. Hittade dessa bilder, hoppas att de kan ge några svar. Nu när jag granskar bilderna, kan det vara en flexibel koppling som sitter där mellan backslaget och skruvflänsen till propelleraxeln? Spoiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 26 Oktober , 2023 Det ser ut att vara en stum koppling mellan propelleraxel o backslag. Innan du börjar komplettera för mycket så ska du nog börja med att kolla att motor o propelleraxel är linjerade. Om de inte sitter helt i linje så kan propelleraxeln slå mot axelhylsan och då blir det rätt mycket (onödigt) väsen. De flexibla motorkuddarna åldras och sjunker samman så det är inte ovanligt att linjeringen behöver ses över ibland. Sen blir det en del ljud från när propellern trycker vatten mot skrovet när den roterar och det kommer du aldrig att bli av med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 Oktober , 2023 Det blir säkert bättre med en flexibel koppling. Som sagt bör du rikta upp motorn innan du monterar kopplingen, och kanske passa på att byta axeltätningen. När du riktar upp motorn lossar du, och drar fram axeltätningen, och centrerar axeln i hylsröret med kilar. Sedan kanske du måste kapa axeln så att avståndet mellan axellager och propeller blir ca en halv axeldiameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 Oktober , 2023 7 timmar sedan skrev Kajka: Tjenare! Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras. I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln? Typ denna: Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln? Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre? Kopplingen på din bild ser ut som en elastisk koppling, som inte centrerar axeln mot backslagsflänsen. En sådan använder man om man har antingen stumt lagrad axel i framkant, och gummiupphängd motor, eller stumt monterad motor, och flexibel axeltätning. Du bör ha en flexibel koppling av typ R&D, som på min bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajka 1 Postad 27 Oktober , 2023 Tack för bra svar! Ja axeltätningen passar vi på att byta när vi ändå håller på. Har ingen aning om hur gammal den är och det droppar lite om den så det är bara dumt att inte byta. Kommer även linjera upp motorn på nytt när vi byter motorkuddar, det kanske man måste göra om efter något år när de nya har satt sig lite mer? Tack för tipset på R&D kopplingen, vi kör på den! Såg att de skriver att propelleraxeln då blir galvaniskt isolerad då, betyder det att vi inte kommer behöva någon anod på axeln i framtiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 143 Postad 29 Oktober , 2023 Hej, Utan att veta om propelleraxeln är lagrad omedelbart bakom axeltätningen går det inte att råda om det är lämpligt att komplettera installationen med någon form av flexibel koppling eller ej. Finns det inte ett lager som fixerar axeln är det olämpligt att ha en flexibel koppling, i alla fall en mjuk sådan. R&D kan dock inte kallas mjuk, och kan möjligen vara styv nog att se till att axeln håller sig linjerad i förhållande till motorn även om en främre axellagring saknas. Nyttan med den blir dock begränsad i denna applikation, och det skulle förvåna mig om det efter installationen blir en märkbar förbättring. Börja med att kontrollera om propelleraxeln (mot förmodan) har en främre lagring, det är steg ett. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser