Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Kajka

Flexibel axelkoppling?

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras.

I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :)

 

I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. 

Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln?

Typ denna: 

Axelkoppling2.jpg.4c467091ac936d7a5cd9ba373afa5ed8.jpg

Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln?

Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kajka:

Tjenare!

 

Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras.

I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :)

 

I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. 

Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln?

Typ denna: 

Axelkoppling2.jpg.4c467091ac936d7a5cd9ba373afa5ed8.jpg

Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln?

Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre?

 

 

Några bilder på nuvarande installation skulle vara bra.

Om motorn står på motorkuddar i dag har du nog inte en stumt monterad propelleraxel. Den är väl flexibelt upphängd i främre änden? Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ifråga är en Aphrodite 33.

Hittade dessa bilder, hoppas att de kan ge några svar.

 

Nu när jag granskar bilderna, kan det vara en flexibel koppling som sitter där mellan backslaget och skruvflänsen till propelleraxeln?

 

Spoiler

 

 

1684973467_Axelmedttningochsjvattenintagmotor.jpg.4c6e781be5e602c13d9f83fa23c43405.jpg2055741660_Motorvidgngbakifrn.jpg.74c6c4d748755bbffd9aba8b47136e7d.jpg595415898_Propeller.jpg.45e4f178c2e1205535b07b7cbe5a9ae9.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara en stum koppling mellan propelleraxel o backslag.

Innan du börjar komplettera för mycket så ska du nog börja med att kolla att motor o propelleraxel är linjerade. Om de inte sitter helt i linje så kan propelleraxeln slå mot axelhylsan och då blir det rätt mycket (onödigt) väsen. De flexibla motorkuddarna åldras och sjunker samman så det är inte ovanligt att linjeringen behöver ses över ibland.

 

Sen blir det en del ljud från när propellern trycker vatten mot skrovet när den roterar och det kommer du aldrig att bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir säkert bättre med en flexibel koppling. Som sagt bör du rikta upp motorn innan du monterar kopplingen, och kanske passa på att byta axeltätningen. När du riktar upp motorn lossar du, och drar fram axeltätningen, och centrerar axeln i hylsröret med kilar. Sedan kanske du måste kapa axeln så att avståndet mellan axellager och propeller blir ca en halv axeldiameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kajka:

Tjenare!

 

Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras.

I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :)

 

I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. 

Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln?

Typ denna: 

Axelkoppling2.jpg.4c467091ac936d7a5cd9ba373afa5ed8.jpg

Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln?

Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre?

 

 

Kopplingen på din bild ser ut som en elastisk koppling, som inte centrerar axeln mot backslagsflänsen. En sådan använder man om man har antingen stumt lagrad axel i framkant, och gummiupphängd motor, eller stumt monterad motor, och flexibel axeltätning. Du bör ha en flexibel koppling av typ R&D, som på min bild.

R&D koppling.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

Ja axeltätningen passar vi på att byta när vi ändå håller på. Har ingen aning om hur gammal den är och det droppar lite om den så det är bara dumt att inte byta.

Kommer även linjera upp motorn på nytt när vi byter motorkuddar, det kanske man måste göra om efter något år när de nya har satt sig lite mer?

 

Tack för tipset på R&D kopplingen, vi kör på den!

Såg att de skriver att propelleraxeln då blir galvaniskt isolerad då, betyder det att vi inte kommer behöva någon anod på axeln i framtiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Utan att veta om propelleraxeln är lagrad omedelbart bakom axeltätningen går det inte att råda om det är lämpligt att komplettera installationen med någon form av flexibel koppling eller ej.

Finns det inte ett lager som fixerar axeln är det olämpligt att ha en flexibel koppling, i alla fall en mjuk sådan. R&D kan dock inte kallas mjuk, och kan möjligen vara styv nog att se till att axeln håller sig linjerad i förhållande till motorn även om en främre axellagring saknas. Nyttan med den blir dock begränsad i denna applikation, och det skulle förvåna mig om det efter installationen blir en märkbar förbättring.

Börja med att kontrollera om propelleraxeln (mot förmodan) har en främre lagring, det är steg ett.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...