Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Osst

Varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej. Jag tänkte stoppa in en vvb på 40 liter i båten, i vinter. Har köpt en på Blocket, som suttit i en större Princess. Men jag noterade att när jag tömt allt tappvatten genom att öppna säkerhetsventilen, så är det vatten kvar i behållaren. Nivån på kopplingen från säkerhetsventilen är högre än botten på behållaren. Vvb:n är ju för fritidsbåt, men det känns lite vanskligt att lämna den vintertid inte helt tömd. Man tycker att något skulle kunna frysa sönder. 

Någon som har nån förklaring?

Med vänlig hälsning, Oscar IMG_7060.thumb.png.955908aca98de086df472f02dcac3969.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Kan det vara så att vv-beredaren är avsedd för en vertikal montering, med inloppet nedåt?

 

Jag har skrivit det även i en annan tråd, jag litar inte på dessa säkerhets- eller blandarventiler så jag blåser ur min beredare med tryckluft. Andra forumdeltagare berättade om att dom använde en sån där pump man driver med borrmaskinen och suger ut vattnet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte är fylld och vattnet kan expandera fritt uppåt lär den inte frostsprängas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte den ska vara monterad i motsatt håll mot vad din bild visar.Den röda ventilen är väl för att minska tempen på varmvattnet,och skall vara uppåt.Ren spekulation så jag kan ha fel.Ronnie

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Undrar om inte den ska vara monterad i motsatt håll mot vad din bild visar.Den röda ventilen är väl för att minska tempen på varmvattnet,och skall vara uppåt.Ren spekulation så jag kan ha fel.Ronnie

Det tror ju jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsventilen ska sitta neråt. Det är nog ganska tjock isolering i botten. Man bör också ha en backventil mellan slangaslutningen till inloppet och T-röret, för att hindra att varmvatten trycks ut i inloppsslangen mot pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är uppenbart att den skall vara monterad vertikalt, dvs upp-och-ner jämfört med din bild.

 

Då blir varmvattenutloppet högst upp och motorvärmeslingan rätt långt ner. Och säkerhetsventilen/kallvatteninloppet allra längst ner. Och vattenmängden som blir kvar efter urtappning via ventilen blir närmast obefintlig.

(Förutsätter att den svarta ratten är säkerhetsventilen)

 

Ett tips om du tänker använda/installera den: Gör om anslutningen av 230V-kabeln mot värmepatronen. Den skall vara dragavlastad och de interna ledarna skall inte vara exponerade utanför platskåpan. Om du inte gör detta innan montering kommer det sedan aldrig bli gjort, och risken är stor att det för eller senare blir något som lossnar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Tycker det är uppenbart att den skall vara monterad vertikalt, dvs upp-och-ner jämfört med din bild.

 

Då blir varmvattenutloppet högst upp och motorvärmeslingan rätt långt ner. Och säkerhetsventilen/kallvatteninloppet allra längst ner. Och vattenmängden som blir kvar efter urtappning via ventilen blir närmast obefintlig.

(Förutsätter att den svarta ratten är säkerhetsventilen)

 

Ett tips om du tänker använda/installera den: Gör om anslutningen av 230V-kabeln mot värmepatronen. Den skall vara dragavlastad och de interna ledarna skall inte vara exponerade utanför platskåpan. Om du inte gör detta innan montering kommer det sedan aldrig bli gjort, och risken är stor att det för eller senare blir något som lossnar.

Just det, så skall det även finnas en värmetålig, oftast metallomspunnen slang mellan inloppet och utloppet, det är meningen att man skall kunna blanda in x antal % kallvatten i det utgående uppvärmda vattnet,  det brukar kallas för ett skållningsskydd. Men du kanske ännu inte monterat den slangen. Jag tycker att ventilen den med en röd ratt, ser ut som en blandningsventil.

 

Angående elanslutningen så var för ett tag sedan en forumdeltagare som hade fått in fukt i elanslutningen, och då löste jordfelsbrytaren ut varje gång som värmepatronens termostat slog till...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips! Jag fick just kontakt med säljaren, som även är densamma som monterade ut den. 

Den ska vara monterad stående. Det lilla vatten som står kvar i behållaren försumbart, och ingen fara. Den nedre ventilen med röd hatt är säkerhetsventil, och den övre med svart hatt är blandningsventil. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Raol skriver, mer luft än vatten i beredaren så spränger inte isen beredaren. M a o vvb:n kan lämnas med några liter kvarså att inte glykolslingan från motor kan påverkas av isen.

Stål tål oftast lägre temp än 0 °C vid atmosfärstryck, det sprödspricker inte .

Röd hatt är en säkerhetsventil av märket Syr-mycket bra säv.

Som sagt monteras som den står med blandningsventilen på toppen på varmvatenuttaget.

På/ i blandningsventilen sitter troligen en backventil som hindrar varmvattnet ifrån att trycka kallvattnet bakåt, vid stopp av pump.

Läs gärna på Nibe, Termia, CTC dokumentation angående blandningsventil för vvb .

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...