Klod 0 Postad 24 Oktober , 2023 Hej Funderar på att byta ut den gamla tvåtaktaren på arbetsbåten nu, en 75hk Yamaha mot en begagnad 90hk, 2 eller 4 takt. Kollar lite på Suzuki DF, årsmodell 04-05 och evinrude e-tec runt -06. kom gärna med inspel, jag vill ha så driftsäker motor som möjligt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 24 Oktober , 2023 Det är den motorn du har redan :) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klod 0 Postad 24 Oktober , 2023 2 minuter sedan skrev Rolle85: Det är den motorn du har redan Jo man har ju hört att dessa Yamaha ska vara riktiga trotjänare. Men hade varit skönt med lite jämnare tomgångsfart, mindre förbrukning samt mindre oväsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 24 Oktober , 2023 Jag skulle välja bort E-tecen iaf. Finns en ganska ny tråd här på MG om dessa. Håller nästan med @Rollen. De gamla Yammorna håller bra med rätt skötsel. En 2-taktare låter mer på tomgång, drar lite mer i lägre hastigheter osv jämfört med en 4-taktare men i högre hastigheter är skillnaden mindre. 2-taktarna är också betydligt enklare att mecka med men någon gång kommer din Yamma att lämna in. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 25 Oktober , 2023 Etec'en är en fantastiskt fin maskin att köra. Tyst och stark. Jag har själv haft en 115hk i många år. Men den kostar massor att reparera när ngt gåt sönder. När det har gått 7-800h så brukar ECU ge upp och behöva bytas ut, därefter är det ofta dags för spridarna. Om du kan kolla ifall detta redan är gjort så har du säkert många fina år kvar på den. Jag bytte ut min etec när den gått ca 600h och skaffade en ny 4t Mercury. Jag sänkte förbrukningen med ca 25%. Suzukis mindre maskiner, under 150hk, är inte kända för sin styrka, men de är väldigt pålitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klod 0 Postad 25 Oktober , 2023 Tackar för info, jag lägger detta på minnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 27 Oktober , 2023 (redigerade) Yamaha tvåtakt, som du har är den driftsäkraste. Skulle nog säga att Suzukin är tystast bland ovan nämnda. Däremot har Evinrude bättre vridmoment. Förutom det som Alanningen sagt om Evinrude, så upplever jag att även Suzuki verkar också ha många elektroniska egenheter med olika sensorer och mycket funktioner som är gemensamt med bilsidan. Personligen så hade jag tittat på en begagnad Yamaha 4 takt i spannet 80-100hk, då dessa motorer är relativt väl dokumenterade på nätet och sannolikt lättare att felsöka själv. En till idé: Om du har möjlighet att hänga av och på motorn relativt enkelt, så kan köra med nya motor tills vidare och när den felar, så har du en reservmotor och på så vis så har du byggt upp ett driftsäkert system. Redigerad 27 Oktober , 2023 av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser