Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Dyknicke

Bränslefilter sitter som själva f*n

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Har bytt bränslefiltret på båten varje år och varenda gång när det skall av så slutar det med en massa svordomar.. En gång fick jag tom skruva av hållaren tillsammans med filtret och lösa det med våld utanför båten. I år slog jag till slut i en grov skruvmejsel och fick till slut bort skiten mha en rejäl hävstång.

 

Jag smörjer gummiringen och spänner inte så hårt när jag drar dit det. Antar att det är i gängorna det kärvar. Några tips att dela med er av innan jag skruvar dit ett nytt och bäddar för nästa års kamp?

 

/mvh Niclas

82010.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Min filtertång från biltema glider bara runt.... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar gå bra med en filtertång för mig. Det finns ju lite olika varianter, den med stålband greppar bättre än den med rem. Sedan går det ju alltid att köpa en filteravdragarsats till spärrskaftet om det går att komma åt underifrån.

IMG_3094.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sådan här oljefilteravdragare. Det finns fyrkantshål eller sexkant att välja på till skaftet från hylsnyckelsatsen. Kantigheten i kedjan gör att den inte slirar. Lite sladdrig att lägga om filtret men sen går det som en dans att dra loss.

bild.png.92899ed9b3f216e5c0d21d5db261c78a.png

9458.webp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man kan dra det för hårt även utan verktyg. Prova hur löst det går att dra utan att det läcker. Jag tror ni blir förvånade.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input. Jag skall absolut inte dra det hårt alls. Eftersom jag antar att det är gängorna som kärvar så funderar jag på att dra ett par varv med gängtejp. Tejpen skall ju tåla bensin men jag förstår också att den kan lämna spår efter sig. Å andra sidan så sitter både detta och bränslefiltret i vägen för ev tejprester innan man når pumpen och spridarna (Optimax 90).

 

Tankar på detta?

 

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig dra fast ett filter med verktyg, dra tills packningen nuddar anläggningsytan och sen kanske max ett trekvarts till ett varv med enbart handkraft utan verktyg. Lite lagom helt enkelt :)
Jag har inte haft problem varken med läckage eller att få loss ett filter på 30 år på så sätt.
Tejp låter helt onödigt om du drar det rätt, hade det nödvändigt hade det stått i motorns manual.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte heller använda tejp och jag tror inte det är gängorna som kärvar, det är packningen. Även om man smort packningen med olja innan man drar åt så kommer bensinen (om man har bensinmotor) effektivt lösa upp och avlägsna den oljan innan det är dags att ta bort filtret. (Molekyl för molekyl även om det ser tätt ut.) Det händer ju inte på ett oljefilter och i mycket mindre utsträckning på ett dieselfilter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Makro:

Man ska aldrig dra fast ett filter med verktyg, dra tills packningen nuddar anläggningsytan och sen kanske max ett trekvarts till ett varv med enbart handkraft utan verktyg. Lite lagom helt enkelt :)
Jag har inte haft problem varken med läckage eller att få loss ett filter på 30 år på så sätt.
Tejp låter helt onödigt om du drar det rätt, hade det nödvändigt hade det stått i motorns manual.

Var har jag skrivit att jag dragit med verktyg? Läs mitt första inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara en allmän info eftersom fler kanske läser tråden, så då är du väl bara för stark i nyporna eftersom du lyckas dra dina filter så hårt. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med att olja gängorna 😄

 

Jag vet inte vad du har för motor, men tittar man i flera av Volvo Pentas manualer så står där ordagrant:

"Stryk olja på det nya filtrets gummipackning, kontrollera anliggningsytan på motorn och skruva på filtret för hand till det just berör anliggningsytan. Skruva åt filtret ytterligare ett halvt varv, ej mer." (Fetstilen är från VP)

Sedan fortsätter man med "OBS. använd endast original oljefilter." såklart...

 

Jag har gjort så i alla år. Man kanske skulle kunna tro att filtret skulle riskera att vibrera loss eller att det skulle läcka om man inte för säkerhets skull drar ett halvt varv till, men filtret visar sig sitta väldigt bra när man väl ska ta bort det. Så drar man mer än ett halvt varv efter det att gummipackningen når (i princip nuddar) motorn, så drar man för hårt och följden blir att borttagning blir jobbigt värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-23 vid 18:19 skrev Dyknicke:

Hej på er!

 

Har bytt bränslefiltret på båten varje år och varenda gång när det skall av så slutar det med en massa svordomar.. En gång fick jag tom skruva av hållaren tillsammans med filtret och lösa det med våld utanför båten. I år slog jag till slut i en grov skruvmejsel och fick till slut bort skiten mha en rejäl hävstång.

 

Jag smörjer gummiringen och spänner inte så hårt när jag drar dit det. Antar att det är i gängorna det kärvar. Några tips att dela med er av innan jag skruvar dit ett nytt och bäddar för nästa års kamp?

 

/mvh Niclas

82010.jpg

Så är det alltid med Mercruiserfilter. Packningen tål inte bensin och sväller så att man nästan vrider sönder fästet som är ganska vekt.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Så är det alltid med Mercruiserfilter. Packningen tål inte bensin och sväller så att man nästan vrider sönder fästet som är ganska vekt.

Det låter som ett dåligt skämt,ett bensinfilter som inte tål bensin.Varför inte ta upp detta med återförsäljaren.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna modellen från Jula fick bäst betyg i nån tidskrift jag läste, kan ha varit i PB. Biltema har en likadan i sitt sortiment.

 

 

 

8636D910-C632-4185-ADB8-D9FBF52C6644.jpeg.c4843fdc9b873fe07ed3b36d575dc191.jpeg

 

 

Själv har jag en från Biltema, en sådan som på bilden.

Nu pratar jag oljefilter, och där kan det vara svårt att komma åt vid motorn, men annars får man bra grepp om oljefilter och andra grejer med detta verktyg. Biltema kallar den för ”universalöppnare” 

Jag har använt den även för att greppa om lock på några olika tankar ombord. Säkerligen kan man nog använda den i köket också.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Det låter som ett dåligt skämt,ett bensinfilter som inte tål bensin.Varför inte ta upp detta med återförsäljaren.Ronnie

Det är förmodligen av miljöskäl man använder gummi som inte tål bensin. Nästan allt gummi har blivit sämre på senare år. Det är likadant med vissa bränslefilter till Volvo Penta. Gummipackningen har svällt så att det är omöjligt att få tillbaks den om man skulle vilja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte gängorna som kärvar som andra redan skrivit det är packningen som torkar fast, smörj innan montering. Gummit har inte blivit sämre däremot så har bensinen blivit mer aggressiv. Hade samma elände som dig när jag bytte i år, men Volvo Penta filter som säkert i grunden är samma som mercruiser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om filteravdragaren slirar mot filtret är att klistra på lite dubbelhäftande tejp på filtret så blir man av med slirandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provade med mutterdragare (knack) på jobbet ,inte tydligt bättre där iallafall ,oljefilter var det .

max 1/2 varv kanske räcker vid montering. kan vara struligt om filterfästet i aluminium brister vid dem. (dragskaft)

packning som är för stor kan i nödfall kortas med skarp kniv, limma med snabblim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nöjet att byta 2st oljefilter, 2st bränslefilter och 2st externa bränslefilter idag på vår nyinköpta båt med dubbla Tamd41.

 

Måste nog säga att jag är ganska stark, men jävlar vad dom satt. Misstänker att dom har suttit sedan 2021. Rostiga och dragna med all kraft som finns. 

 

Fattar inte vad det är för fel på människor, kan man inte, fråga för bövelen! Filter skall dras med handkraft.

 

Böjde min största oljefiltertång av modellen stor och bra, ser ut som en polygrip med öppna käftar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorbåten satt oljefiltret så in i bängen fast när vi köpte den. Tog i allt jag hade med avdragaren och spärrskaft  tills filtret såg ut som en urvriden trasa. Slutade med att jag fick ta bort filtret från plattan och med våld böja plattan tills den släppte. Kladdigt? Jajamän!

 

Någon här var inne på om det är gängan som kärvar men det är jag ganska säker på att det inte är. Den har alltid sett bra ut på mina filter, sitter ju ganska bra till och är inte så stor I diameter. Gummipackningen däremot sitter ju längre från centrum och utgör ett större hinder.

 

Tillbaka till motorbåten. "Jäkla klant", förra ägaren tänkte jag och satte dit ett nytt filter med olja på gummiringen och drog med handkraft som jag brukar. Problemet ur världen trodde jag. Men nästa höst var det samma problem igen men något lättare.

 

Detta filter sitter varje år lite hårdare än de andra men jag tycker det blir lättare och lättare för varje år. Jag har inte kollat mer noga men misstänker att det är något på ytan som gummiringen tätar emot som gör att det fastnar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gång... jag köpte en gång för längesedan en Monark 670 med AQ 130.

En väldigt välskött båt, och förre ägaren lämnade massvis med goda råd vid överlämnandet.

Han hade med tuschpenna skrivit datum på oljefilter och bränslefilter då dessa byttes ut. Han påpekade särskilt att man då skulle olja gummipackningen och bara dra med handkraft. Det var väl under andra eller tredje veckan vi hade båten, under gång försvann oljetrycket, tack och lov var det på utgång ur Mollösunds hamn, där det liksom är en smal kanal mellan hamnen och sundet utanför. Dessutom en sjömack på varje sida om utloppet till denna passage. Vid kontroll var det en hel del olja under motorn och oljefiltret satt på "hallisvaj", det hade av någon anledning skruvat ur sig något eller några varv, måhända var förre ägaren svag i nyporna...

Jag fick ju skruva tillbaka filtret och fylla på med ny olja, och senare sanera. Jag kunde bara inte med att ringa upp förre ägaren, han var ju så trevlig och ordentlig.

 

Det som är i nuvarande båt och i förra båten, är att det sitter en stor grön grej av gjutmetall i vägen vid oljefiltret så det är svårt att komma åt med händerna ordentligt. På andra sidan är det en strukturell detalj som bär upp båtens akterdäck, så det är litet trångt. Då är det bra med någon typ av verktyg eller hjälpmedel att anbringa runt filtret.

 

Det finns satser till VP motorer, som innehåller en adapter och några slangar, dessa är avsedda för att man skall kunna flytta oljefiltret till en plats högre upp på motorn där det är lättare att komma åt. KAD-motorerna är vad jag vet, redan utrustade med en sådan. Klart att det underlättar, och VPs konstruktörer visste ju inte att konstruktören till min båt placerade en stötta till akterdäcket precis där både olje- och bränslefilter sitter.

Jag har sett att det även i diverse "rallybutiker" finns sådana adapterkit att köpa, då till bilmotorer, men vissa har ju likadana oljefilter som marindieslar så den som söker finner.

 

På nyare VP motorer har jag sett att alla filtren sitter monterade högt upp på motorn med öppningen nedåt... är det bra? blir det inte söligt då man skall byta? eller har oljan runnit tillbaka ned i motorn när oljepumpen stannat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På nyare VP motorer har jag sett att alla filtren sitter monterade högt upp på motorn med öppningen nedåt... är det bra?

Det är bra, är tomma och resultatet blir noll söl.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bästa kompis för samtliga filter ombord. Är som små knott på insidan som gör att det fäster riktigt bra. 

 

IMG_8057.thumb.jpeg.56fb0949d1bb0ed80b469e0b1d96289c.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur hårt sitter filtret ? någon kanske behöver låna din..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, SkeppOhoy said:

Min bästa kompis för samtliga filter ombord. Är som små knott på insidan som gör att det fäster riktigt bra. 

 

IMG_8057.thumb.jpeg.56fb0949d1bb0ed80b469e0b1d96289c.jpeg

Oj, ser väldigt smidig ut. Var hittar du en sån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...