O2672 0 Postad 23 Oktober , 2023 Hej! Funderar på att köpa en Volvo Penta V6:a Gxi från 2005. Någon som kan tipsa om vad man bör se upp med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 23 Oktober , 2023 Även om motorn är färskvattenkyld, är avgaslimporna sjövattenkylda och rostar. Risk finns att vatten tränger in genom avgasventilerna och orsakar rost i cylindrarna. Sjövattenpumpen är en svag punkt. Har ofta dåligt kullager på grund av läckage. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
O2672 0 Postad 23 Oktober , 2023 31 minuter sedan skrev Rollen: Även om motorn är färskvattenkyld, är avgaslimporna sjövattenkylda och rostar. Risk finns att vatten tränger in genom avgasventilerna och orsakar rost i cylindrarna. Sjövattenpumpen är en svag punkt. Har ofta dåligt kullager på grund av läckage. Är det enkelt att se sådana rostangrepp? Limpor och pumpar är väl ganska billiga att byta, ”rost i cylindrarna” låter betydligt värre.., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 23 Oktober , 2023 (redigerade) 6 timmar sedan skrev O2672: Är det enkelt att se sådana rostangrepp? Limpor och pumpar är väl ganska billiga att byta, ”rost i cylindrarna” låter betydligt värre.., Hela motorkonstruktionen , nu sitter drev från penta på och det är bra. Om du vill ha krångel ska du köpa motorer från USA, är så mycket problem så frågar du mig så kommer jag aldrig köpa US tillverkade motorer eller drev. Observera det är min syn på industriskrot från bilmarknaden. Redigerad 23 Oktober , 2023 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 24 Oktober , 2023 22 timmar sedan skrev O2672: Är det enkelt att se sådana rostangrepp? Limpor och pumpar är väl ganska billiga att byta, ”rost i cylindrarna” låter betydligt värre.., Man får skruva bort krökarna och titta hur kanalerna ser ut. Undvik kinalimpor. Original eller Barr funkar bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser