DeO 4 Postad 23 Oktober , 2023 Hej, jag har hört att Penta motorserie AQ151, senare kallad 250, generellt håller måttet än idag och att tillgången på reservdelar är god. Finns andra åsikter om den första A-varianten, tillv. -85/86? De flesta verkar ha ett 290-drev med powertrim. Fungerar de dreven generellt än idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 23 Oktober , 2023 Totalt sett en mycket bra kombo som är driftsäker. Finns gott om delar till just 151 serien. Och 290 drevet var i produktion en bit in på 2000 talet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeO 4 Postad 29 Oktober , 2023 Låter lovande. Begagnat är dock alltid begagnat. Vad säger erfarenheten om det som ändå brukar hända AQ151? Har hört något om bakre avgasporten. Att byta avgaslimpor är väl också vanligt. Hur är det med kylelementet och cirkulationspumpen i värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 29 Oktober , 2023 Avgaslimpan är sjövattenkyld, så den börjar rosta vid första starten. Avgasporten går att fixa. Antingen fräser man upp porten med en specialfräs, och monterar en ring i hålet, eller också svetsar man. Sjövattenpumpen är glidlagrad och lagringen vattensmord, så den slits rätt mycket så att den börjar läcka. Man bör inte köra med läckande pump då vattnet rinner in till kamrem och remhjul och orsakar rost. Kåpan som pumpen sitter i brukar också bli skadad av korrosion. Kallstart är en procedur. Ofta måste man pumpa med gasen för att hålla liv i motorn tills den blivit varm. De som monterat elektroniskt tändsystem brukar säga att det blivit mycket bättre. Annars en bra motor. Gavlarna på trimcylindrarna brukar korrodera bort med tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 29 Oktober , 2023 Tycker också det är en bra motor. Kylningen av motorn bör vara i gott skick annats har den en tendens att gå lite för varmt. Så rengöra värmeväxlare, oljekylare och se till slangar med mera är i gott skick rekommdneras. Saker som går att göra själv utan större kostnad men kostar en del att göra på varv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeO 4 Postad 3 November , 2023 Tack för svaren! Vad är skillnaden mellan AQ151 A, B, C och 250 A, B? Bör man ha speciell koll på ramlagren? Jag har läst att motsvarande bilmotorer (B230) inte är lämpade att trimma i originalutförande pga klena ramlager. Vi är inte intresserade av att trimma, men däremot av hög driftsäkerhet på marinmotorn. Tänker att en båtmotor belastas mer än en bilmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 3 November , 2023 Körde med en AQ145A med B23 block och 405 topp. Hög kvalitet. Går att åtgärda av bl a Limhams Industri Service i Malmö/Lockarp. Bytte till Weber 32/36 DGV med chokespjäll och 123 ignition fördelare samt Bosch blå tändspole. Blev aldrig mer besviken på den maskinen. Då vi i ungdomens dagar vässade våra 240/740 blev det ibland problem med 86-90 års lågfriktionsmotorer B230/234 som verkligen inte klarade av de uppkomna krafterna på kolvar-stakar-vevaxel. Här var det 23:e block o marinvev samt 405 eller 531 toppar. Verkar dock som att VP lyckades med 131/151/171 och sedermera 231/251 motorerna, kanske rätt val av förgasare-fördelare-kamaxel-topplock? Se upp med båtar som ligger lågt eller har motor o sköld lågt monterad, då åker fyrans avgasport som nämnts tidigare i tråden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 3 November , 2023 Det påstås att 151A trycker ut oljestickan under gång. Jag har ägt en 151C där rörde sig ej oljestickan. Däremot så var bakre avgasporten uppfrätt, men det gick att åtgärda med hjälp av en handfräs och endast limpan demonterad och motorn på plats i båten. Felet hade uppstått på grund av att limpans skiljevägg var bortfrätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser