Vad jag har hört rostar bl.a Mercury och Yamaha utombordare vid styraxeln. På min Mercury 100 efi 2007 med 250tim ser ut som att det har varit målat från början, färgen har släppt och hela styraxeln har rostat.
Frågan är hur orolig behöver man vara och om det går att åtgärda detta på något sätt säg typ borsta rent och fetta in eller annat? Även om man inte är proffs kan man se att axeln är gjord av tjock järn.
Man kan dock också läsa på utländska forum att det kan finnas en risk att styrarmens ”huvud” går sönder och då upptår det ett problem iom att servostyrningen sitter fast endast med en bult genom denna styrarm.
Läser man via länken nedan så låter det som att de har öven kommit på ett namn ”the death bolt” för just denna bult som kopplar servostyrningen och styraxeln….
Hej
Vad jag har hört rostar bl.a Mercury och Yamaha utombordare vid styraxeln. På min Mercury 100 efi 2007 med 250tim ser ut som att det har varit målat från början, färgen har släppt och hela styraxeln har rostat.
Frågan är hur orolig behöver man vara och om det går att åtgärda detta på något sätt säg typ borsta rent och fetta in eller annat? Även om man inte är proffs kan man se att axeln är gjord av tjock järn.
Man kan dock också läsa på utländska forum att det kan finnas en risk att styrarmens ”huvud” går sönder och då upptår det ett problem iom att servostyrningen sitter fast endast med en bult genom denna styrarm.
Läser man via länken nedan så låter det som att de har öven kommit på ett namn ”the death bolt” för just denna bult som kopplar servostyrningen och styraxeln….
https://www.thehulltruth.com/boating-forum/541013-rusted-steering-bracket-new-pics-pg-3-a.html
Vad säger ni?
Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser