Janne_G 99 Postad 18 Oktober , 2023 Hej Jag har en Nidelv 28 med badbrygga och nån övre "perrong" bak på båten. Allt orginal. Men det har monterat div pryttlar på badbryggan som nu tagits bort och den liknar mer en schweizerost än badbrygga. Och den övre har så tunnt material att den knappt inte går att gå på längre. Stor och tung som jag är tänker jag byta ut alltihop mot nåt lite tjockare material, typ 20 mm. Tips ? Har kikat på calexicowood.se på Jatoba, Cumaro och IPE. Teak går fetbort pga pris Jag sågar det i rätt bredd och hyvlar/slipar själv. M v h Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Janne_G: Hej Jag har en Nidelv 28 med badbrygga och nån övre "perrong" bak på båten. Allt orginal. Men det har monterat div pryttlar på badbryggan som nu tagits bort och den liknar mer en schweizerost än badbrygga. Och den övre har så tunnt material att den knappt inte går att gå på längre. Stor och tung som jag är tänker jag byta ut alltihop mot nåt lite tjockare material, typ 20 mm. Tips ? Har kikat på calexicowood.se på Jatoba, Cumaro och IPE. Teak går fetbort pga pris Jag sågar det i rätt bredd och hyvlar/slipar själv. M v h Janne Durkplåt av marinbeständig aluminium är ju fantastiskt slitstarkt, men inte alls lika snyggt... Jag tänkte på om du kan spara teakribborna och limma eller eller helst skruva fast dessa i någon slangs vattenbeständig skiva som du sedan skruvar fast i beslagen. Det finns ju formplyfa och liknande sådan man använder som durk på byggnadställningar, denna typ av skiva tål marin miljö. Men den är ju inte direkt snygg den heller. Jag har inte kollat idag, men på Blocket har jag sett att det funnits minst två återkommande annonsörer som sålt teakplank och plankor i "teakliknande" träslag. Dessutom har det förekommit tillfälliga annonsörer som förköpt sig på teak och vill bli av med överskottet, så kolla på Blocket, kanske även på Tradera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 18 Oktober , 2023 Det här är väl som att svära i kyrkan …varning snikversion . Använde vanligt tryckimpregnerat virke som jag linoljade för att få rätt färg . Höll bra de åren jag hade den båten . 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Oktober , 2023 2023-10-18 vid 20:42 skrev elektrikarn: Det här är väl som att svära i kyrkan …varning snikversion . Använde vanligt tryckimpregnerat virke som jag linoljade för att få rätt färg . Höll bra de åren jag hade den båten . Tja, jäklar anamma. Det finns ju mer ”sjömansmässiga” träslag. Nu vet jag inte vad dessa heter, eller kanske, Camuru och Jatoba eller nånting ditåt, om det är ett salunamn eller om det är träslaget har jag ingen aaaaning om. Men det finns ju ett synnerligen hårt träslag, ljusbrunt som man rekommenderar som altangolv, ett sådant hade kanske funkat ombord. Men att svära ordentligt i valfri helgedom, är väl att använda ”teakplankor”av plast… ja jag såg sådana idag på Hornbach. Den sjömansmässiga reaktionen blir väl likvärdig med eldningen av religiösa skrifter om man använder sådan ombord, som ett veritabelt bokbål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 20 Oktober , 2023 Jag körde på rillad trall. https://www.bauhaus.se/trall-28x145mm-4-2m-rafflad-brunimpregnerad?gclid=EAIaIQobChMIyOKZ17yFggMV0qjVCh1-XAJ8EAQYASABEgLUCfD_BwE Blev i alla fall liknade färg som dyrare träslag och är inte halt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 21 Oktober , 2023 Vi satte Cumaro då vi förlängde badbryggan på vår Flipper 850. Blev myckt bra. Har för mig att jag oljade den sedan? Cumaro är stenhårt så man måste förborra skruvhålen. // Mats W 6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 32 Postad 21 Oktober , 2023 Lärkträ är ett bra o tåligt virke o relativt billig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 6 December , 2023 Var och köpte Cumaro idag efter tipset från Wergis. 1500 spänn för 3 brädor 21*145, släta på en sidan och räfflade på andra. http://ibiwood.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 7 December , 2023 Kul! Se till att ha nytt blad i sticksågen. Det är hårt men hållbart. Återkom gärna m bilder på ditt projekt. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 8 April (redigerade) Igår fick jag monterat min Cumaru på Nidelv 28:an. Nu är det rent på badbryggan och övre delen går att gå på 🙂 Passade även på att olja in träet med Hagmans Teakolja. Lite svag färg i den som gjorde susen. Passade på att montera en kassettstege under också, så man slipper slå tårna i nåt 😉 Redigerad 8 April av Janne_G 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser