Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Ancan-af-Argos

Olja, vatten, provtryckning

Rekommendera Poster

Tappade ur oljan ur mina DPS-drev, på bb såg oljan inte klockren ut, inte choklad men inte helt ren ut heller.

Har provtryckt utan tecken på läckage, har även vaccumkollat utan minsta tecken på mätaren.

Efter att oljan har stått i en 1 1/2 flaska några dagar så ser oljan bättre ut men har ett grått skikt längst ner i flaskan.

Någon som har en idé om varför oljan ser ut att ha vatten i sig?

Känns lite skumt när provtryckningen inte visar något läckage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ancan-af-Argos:

Tappade ur oljan ur mina DPS-drev, på bb såg oljan inte klockren ut, inte choklad men inte helt ren ut heller.

Har provtryckt utan tecken på läckage, har även vaccumkollat utan minsta tecken på mätaren.

Efter att oljan har stått i en 1 1/2 flaska några dagar så ser oljan bättre ut men har ett grått skikt längst ner i flaskan.

Någon som har en idé om varför oljan ser ut att ha vatten i sig?

Känns lite skumt när provtryckningen inte visar något läckage?

Vad är det för olja, syntet?

Jag vet hur vattenskadad mineralolja ser ut, som "O´boy!" men jag har ingen aning om hur vattenskadad syntetolja ser ut.

Min mineralolja såg också skum ut för några år sedan, jag ställde då samma fråga här, och man sade att oljan i drevet utsätts för stora påfrestningar och kan se grådaskig ut och lukta illa och att det var rätt så normalt, jag hade då missat att byta oljan säsongen innan. Även mitt drev var tätt enligt tryck och undertrycksmetoden.

 

Men du ser alltså en bottensats efter det att oljan sedimenterats i några dagar? det är inte så att det är vad vi på "götebosska" kallar för "bös" alltså skräp, föroreningar av olika slag, utfällningar? som kanske kan vara normala, för det är väl inte så att magneten längst ned på avtappningspluggen har samlat upp metallspån?

@volvo-penta, @kossor och @Makro brukar ha bra koll på sådana här saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för olja, syntet?

Jag vet hur vattenskadad mineralolja ser ut, som "O´boy!" men jag har ingen aning om hur vattenskadad syntetolja ser ut.

Min mineralolja såg också skum ut för några år sedan, jag ställde då samma fråga här, och man sade att oljan i drevet utsätts för stora påfrestningar och kan se grådaskig ut och lukta illa och att det var rätt så normalt, jag hade då missat att byta oljan säsongen innan. Även mitt drev var tätt enligt tryck och undertrycksmetoden.

 

Men du ser alltså en bottensats efter det att oljan sedimenterats i några dagar? det är inte så att det är vad vi på "götebosska" kallar för "bös" alltså skräp, föroreningar av olika slag, utfällningar? som kanske kan vara normala, för det är väl inte så att magneten längst ned på avtappningspluggen har samlat upp metallspån?

@volvo-penta, @kossor och @Makro brukar ha bra koll på sådana här saker.

VP drevolja 75W-90, har kört på den de senaste åren.

Inga metallspån på magneten på avtappningspluggen.

Oljan var mer grå än chokladfärgad vid urtappning.

Oljan var ”lika” trögflytande som den brukar vara.

 

Grapetonicen är från sb drev, den andra flaskan är från bb drev som var lite ”missfärgad”

Bottensatsen syns inte så bra på dessa bilder, har oljan vid båten, ska dit idag så ska ta bild på hur det ser ut i flaskan idag.

IMG_0005.thumb.jpeg.a489e0642d22fc0222ba02334ec6216c.jpeg

IMG_0004.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte oroat mig om min drevolja ser likadan ut som din när jag snart skall tappa ut den.

När jag lade ut en bild på min drevolja som hade snurrat runt i drevet i minst två säsonger var den svart närmast botten och mörkgrå överst när den hade fått stå till sig, och luktade då likadant som den ökända danska osten, alltså unket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en magnet mot pet-flaskans botten och dra den uppåt så ser du om bottensatsen är metallisk. Från egen erfarenhet med bottensats i olja så gissar jag ditt "bös" är skit/slitage och sannolikt då metalliskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Ta en magnet mot pet-flaskans botten och dra den uppåt så ser du om bottensatsen är metallisk. Från egen erfarenhet med bottensats i olja så gissar jag ditt "bös" är skit/slitage och sannolikt då metalliskt.

Kollar det nästa gång jag åker dit, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...