Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
helm3000

Hål i aluminiumbåt (Buster L). Går det att fixa?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag hittade hål i botten på min aluminiumbåt (Buster L) när jag skulle kolla över bottenmålningen. Jag misstänker både felaktig bottenfärg och galvanisk ström men vet inte säkert. Står nu inför valet att ta bort (blästra) bottenfärgen för att se om det finns fler skador. Kratrar och andra ojämnheter gör att det känns troligt.

 

Fick ett bud på 50 000 kr för att fixa allt. Har lite svårt att svälja det när jag köpte båten med motor för 90 000 kr.

Blästring (hos en annan firma) kostar 5000 kr.

 

Har läst på olika forum men blir inte klok på hur jag ska göra. Går detta allt laga? Är det värt att laga?

Mycket tacksam för tips!

Henrik

IMG_20220709_125656.jpg

IMG_20220709_125717.jpg

IMG_20220709_125826.jpg

IMG_20220709_125945.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte det är en kopparbaserad färg direkt på aluminiumet för då fräter det hål på en säsong om man har otur. Man måste ha en epoxygrundfärg som ett mellanskikt och isolator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev pseudonym:

Hoppas inte det är en kopparbaserad färg direkt på aluminiumet för då fräter det hål på en säsong om man har otur. Man måste ha en epoxygrundfärg som ett mellanskikt och isolator.

Jag vet att tidigare ägaren lät ett varv ta hand om allt med båten. Tänker att de säkerligen borde haft koll på det. Jag har bara bättringsmålat botten en gång med Trilux Hard Antifouling ("...lämplig för aluminium..."). Vet också att han lät båten ligga i från mars-nov varje år (på västkusten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, helm3000 said:

Jag vet att tidigare ägaren lät ett varv ta hand om allt med båten. Tänker att de säkerligen borde haft koll på det. Jag har bara bättringsmålat botten en gång med Trilux Hard Antifouling ("...lämplig för aluminium..."). Vet också att han lät båten ligga i från mars-nov varje år (på västkusten).

"Lämplig för aluminium" stämmer inte alls. Det är en kopparbaserad bottenfärg som inte ska målas på aluminiumbåt. Ja, det står "Lämplig för alla material, även korrekt förbehandlad aluminium..." på produktbladet. Men det förutsätter att "förbehandlingen" är absolut tät samt att den aldrig skadas med en repa eller något annat under säsongen. Nej, dessa färger ska inte användas på aluminium. På bilderna ser man att färg och aluminium är framme på många ställen, vilket gör att kopparen "äter" upp aluminiumen. Tyvärr... Om den går att rädda vet du först när all färg och grundfärg är bortblästrad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev helm3000:

Jag vet att tidigare ägaren lät ett varv ta hand om allt med båten. Tänker att de säkerligen borde haft koll på det.

Tyvärr är det numera allt oftare man blir förvånad över hur lite de man trodde var "sakkunniga" vet. Så att båten omhändertagits av ett varv är ingen som helst garanti för att det blivit rätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-16 vid 07:31 skrev Alanningen:

"Lämplig för aluminium" stämmer inte alls. Det är en kopparbaserad bottenfärg som inte ska målas på aluminiumbåt. Ja, det står "Lämplig för alla material, även korrekt förbehandlad aluminium..." på produktbladet. Men det förutsätter att "förbehandlingen" är absolut tät samt att den aldrig skadas med en repa eller något annat under säsongen. Nej, dessa färger ska inte användas på aluminium. På bilderna ser man att färg och aluminium är framme på många ställen, vilket gör att kopparen "äter" upp aluminiumen. Tyvärr... Om den går att rädda vet du först när all färg och grundfärg är bortblästrad.

Menar du det!? Jag (som är allt annat än expert) valde att rådfråga en "expert" på en känd båttillbehörsfirma i Göteborg. Jag var extremt noga med att beskriva både båttyp och användning. Texten på burken är ju direkt missvisande. Så trött man blir!

 

Båten är inlämnad på blästring nu. Ett steg i taget.

färg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-16 vid 08:22 skrev IngemarE:

Tyvärr är det numera allt oftare man blir förvånad över hur lite de man trodde var "sakkunniga" vet. Så att båten omhändertagits av ett varv är ingen som helst garanti för att det blivit rätt.

Jag börjar inse det nu. Vi får se hur illa det är. Båten är inlämnad på blästring nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-16 vid 07:31 skrev Alanningen:

"Lämplig för aluminium" stämmer inte alls. Det är en kopparbaserad bottenfärg som inte ska målas på aluminiumbåt. Ja, det står "Lämplig för alla material, även korrekt förbehandlad aluminium..." på produktbladet. Men det förutsätter att "förbehandlingen" är absolut tät samt att den aldrig skadas med en repa eller något annat under säsongen. Nej, dessa färger ska inte användas på aluminium. På bilderna ser man att färg och aluminium är framme på många ställen, vilket gör att kopparen "äter" upp aluminiumen. Tyvärr... Om den går att rädda vet du först när all färg och grundfärg är bortblästrad.

Trilux använder kopparföreningen koppartiocyanat. Denna kopparförening framställs på ett sätt som inte medför några som helst rester av ren koppar. 
Vanliga kopparbaserade bottenfärger innehåller kopparoxider, vid vars framställning några % ren koppar följer med. Det är denna rest av kopparr som orsakar problem på aluminium.
De galvaniska processer som inträffar mellan koppar och aluminium förutsätter närvaron av ren koppar. 


Trilux och Trilux33 som appliceras enligt Internationals anvisningar (grunda med spärrfärg) säljs även på den stämningsbenägna USA-marknaden. Det skulle vara väldigt otroligt om International skulle överleva om båtar som skadats av deras målningsprogram skulle förekomma. 
Jag har använt Trilux på några aluminiumbåtar, men ersatte då Internationals spärrfärg med den mycket billigare Biltema-varianten, som har liknande sammansättning. Inga som helst angrepp av varken havstulpaner eller galvanisk korrosion har visat sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren har ju inte fått något svar på om det går att fixa till dessa hål.

Efter noggrann rengöring, blästring av den skadade ytan kan man ju låta en specialist svetsa skadan…

Men det är ju bra att få det helt metallrent runt de skadade ytorna så att man kan bedöma skadan, skadorna.

 

Själv har jag fusklagat aluminiumkanoter, lappat och lagat, glasfiberspackel och marintätningsmedel, då det efter mekaniska skador uppstått läckage i en skarv, under en överlappande fals i en stäv. Inte snyggt. Men det höll i några år.

Det är ju en fråga om var man vill lägga ambitionsnivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/20/2023 at 7:50 AM, Seawolf said:

Trilux använder kopparföreningen koppartiocyanat. Denna kopparförening framställs på ett sätt som inte medför några som helst rester av ren koppar. 
Vanliga kopparbaserade bottenfärger innehåller kopparoxider, vid vars framställning några % ren koppar följer med. Det är denna rest av kopparr som orsakar problem på aluminium.
De galvaniska processer som inträffar mellan koppar och aluminium förutsätter närvaron av ren koppar. 


Trilux och Trilux33 som appliceras enligt Internationals anvisningar (grunda med spärrfärg) säljs även på den stämningsbenägna USA-marknaden. Det skulle vara väldigt otroligt om International skulle överleva om båtar som skadats av deras målningsprogram skulle förekomma. 
Jag har använt Trilux på några aluminiumbåtar, men ersatte då Internationals spärrfärg med den mycket billigare Biltema-varianten, som har liknande sammansättning. Inga som helst angrepp av varken havstulpaner eller galvanisk korrosion har visat sig. 

För användning av Trilux står det specifikt att Trilux Primocon eller Interprotect skall appliceras innan målning av bottenfärgen. Primocon är en "anti-corrosive primer" och Interprotect är en epoxy primer. Båda dessas funktion är för att minimera kontakt mellan bottenfärg och aluminium. Om man gör som tillverkaren skriver samt undviken alla eventuella skador på grundmålningen så lär det gå bra. Om det inte gör det så har Trilux en lång friskrivning där de avsäger sig allt ansvar.

 

"Därför tar tillverkaren inget ansvar för eventuella negativa händelser som kan inträffa under hantering, förvaring, tillämpning, användning, felaktig användning eller bortskaffande av produkten, och tillverkaren, i den mån som tillämplig lag tillåter, avsäger sig uttryckligen all ansvarsskyldighet för eventuella och alla förluster, skador och/eller kostnader som kan uppstå från eller i samband med förvaring, hantering, användning eller bortskaffande av produkten."

 

Därför använder man sig av korrekt anpassad bottenfärg till alu-båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäkerheten med Trilux och alubåtar har varit uppe tidigare, både på detta forum och utanför.

 

Kontentan brukar bli att det på pappret ser ut att funka, men att i verkligheten finns flertalet exempel som antyder att det inte är så. Alla exempelbåtars skador är säkerligen inte orsakade av Trilux (kanske inte ens någon), men jag valde att inte måla efter att ha läst på lite.

 

Jag vet dock flera som kört med kopparfärg på Buster, Yamarin mfl utan problem, men de har givetvis använt rätt primer osv. Utförandet verkar således vara viktigare än färgen.
 

Har man möjlighet tror jag ändå att det bästa på en alubåt är att ta upp den ett par ggr per säsong och blåsa av den med högtryck. Man slipper då dessutom kladd med målning osv.

 

Man ska dock inte underskatta vad påväxt gör för egenskaperna. Min styris gick i 24knop vid köp (skitig under) och gjorde sedan 32knop efter jag tvättat botten. Den såg inte ens helt vansinnig ut under.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:


....

Har man möjlighet tror jag ändå att det bästa på en alubåt är att ta upp den ett par ggr per säsong och blåsa av den med högtryck. Man slipper då dessutom kladd med målning osv.

 

Man ska dock inte underskatta vad påväxt gör för egenskaperna. Min styris gick i 24knop vid köp (skitig under) och gjorde sedan 32knop efter jag tvättat botten. Den såg inte ens helt vansinnig ut under.

Nu vet jag inte i vilket vatten trådskaparen @helm3000 har sin båt. Men man kan ju se spår av havstulpaner på bilderna.

Havstulipaner har vi tonvis av  i de landskapens kustnära "remsor" som benämns som "Västkusten".

Min båt klarade sig bättre i år, så jag vet inte hur havstulpanerna koloniserat sig och skapat "bosättningar" på andra håll.

 

Buster L är ju inte större än att man kan spänna upp en sådan där duk på båtplatsen som man sedan kör upp båten på, jag har ju aldrig provat det konceptet själv, men jag ser att det år efter år finns sådana dukar under båtar på olika ställen i Bohuslän. Och dom marknadsförs ju och säljs fortfarande så då är det lätt att antaga att dom funkar.

 

Häromdagen tvingades jag investera i ett nytt "tornadomunstycke" till min högtryckstvätt, och med detta kunde jag spola bort de flesta av havstulpanerna som satt längre ned på botten, havstulpanerna som satt nära vattenytan hade kanske skaffat sig en lagfart, eftersom dom inte gav med sig för högtryckstvätten, dom fick skrapas bort.

 

Men mekanisk rengöring i kombination med högtryckstvätt är nog en bra lösning på mindre trailerbara båtar.

Annars är det snorkel, cyklop, ev. våtdräkt och plastskrapa som man kan börja med i augusti och upprepa några gånger resten av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-25 vid 17:13 skrev Kane:

Skulle du gjort det?

Givetvis om valet står mellan att skrota båten eller fixa den. Att låta en specialist svetsa här och där lär ju snabbt komma upp i stora summor, vilket ägaren får avgöra om det är värt det kontra värdet på båten. Gluvit är ju vanligt åtminstone i staterna att täta aluminium båtar, och är specat just för detta. Med tanke på värdet på båten hade jag funderat på att kanske våtblästra den själv och sen dra på Gluvit. Men som George_Ohm sa det beror ju på vilken ambitionsnivå man har.

 

Repairing Leaky Aluminum Hulls:
Leaky seams in aluminum hulls can be difficult to seal. Gluvit is an excellent leak sealer and barrier coat for all types of surfaces. This waterproof epoxy flexes with hull or deck movements to resist the cracking or “checking” associated with typical epoxy systems.

Remove all contaminants from repair area with solvent or a strong detergent cleaner. Sand the area with 80-100 grit sandpaper to provide a profile for adhesion, then wipe with clean dry rags. Apply a coat of Gluvit with brush or roller at 6-8 mils and lightly tip with a foam brush to smooth surface if desired.

The finely ground fillers in Gluvit offer superior abrasion resistance. For exceptional corrosion resistance, especially in salt water, Gluvit can be applied to rivets or an entire hull. This epoxy has a “work window” of about 60 minutes at 72°F to provide adequate time to complete big jobs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till Gluvit, men  produkter från Belzona (som jag antar är samma typ produkt) är okej alternativ för lokala korrosionsskador på aluminiumbåtar. Det är industriprodukter och inget oseriöst. Inget att använda på större hål,  men typiska kratrar etc funkar bra och säkert små hål typ < 3 mm funkar säkert också bra. 

Sådana produkter bygger normalt ingen strukturell styrka som går att jämföra med oförstörd plåt, utan utgör i huvudsak skydd och tätning. Så försvagningen i plåten som korrosion gett upphov till förbättras visserligen men bör bedömas som att den delvis är kvar och det är därför det bara bör användas på mindre lokala fläckar.

 

Ingen lagning blir dock bättre än det förarbete man gör inför reparation och de kemiska produkterna kräver ett korrekt utfört förarbete, annars är de kassa. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ert engagemang!

Båten är nu blästrad och jag ska inspektera "skadan" i slutet av veckan. Blästraren är en man av få ord men han skrev "Det är nog inte så farligt". Jag hoppas att han har rätt. Oavsett vad så förstår jag nu att Trilux är omdebatterad OCH att om man använder det så MÅSTE man ha rätt primer 🙂

 

FRÅGA:

Nu när jag har en helt omålad botten (och efter reparationer). Vad rekommenderar ni att jag använder för primer och färg?

 

Flera här ovan verkar ha stor kunskap. Vad säger exempelvis @Seawolf och @Alanningen?

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev helm3000:

Oavsett vad så förstår jag nu att Trilux är omdebatterad OCH att om man använder det så MÅSTE man ha rätt primer 🙂

Bara för att undvika framtida missförstånd. Det räcker inte med rätt primer under vissa bottenfärger man måste också vara noga att undvika skador som går igenom primern så att bottenfärgen korroderar aluminiumet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/5/2023 at 4:23 PM, helm3000 said:

Tack för ert engagemang!

Båten är nu blästrad och jag ska inspektera "skadan" i slutet av veckan. Blästraren är en man av få ord men han skrev "Det är nog inte så farligt". Jag hoppas att han har rätt. Oavsett vad så förstår jag nu att Trilux är omdebatterad OCH att om man använder det så MÅSTE man ha rätt primer 🙂

 

FRÅGA:

Nu när jag har en helt omålad botten (och efter reparationer). Vad rekommenderar ni att jag använder för primer och färg?

 

Flera här ovan verkar ha stor kunskap. Vad säger exempelvis @Seawolf och @Alanningen?

Stort tack på förhand!

Jag är inte på något sätt expert när det gäller primer, utan jag skulle välja en primer från samma tillverkare som färgen du väljer. Sedan försöka följa målningsråden för primern så gått det går. Efter ett 20-tal år av att ha kört alu-båtar, både privat och i Sjöräddningen, så har jag kommit fram till kombinatinen Hempel Alusafe med en burk Cayennepeppar per liter färg fungerar bra. Jag vet att många är skeptiska till att Cayennepepparn ger effekt, men för mig är det en absolut game changer. Påväxt av alger och havstulpaner ligger idag på 10% av hur det var tidigare utan Cayenne. Från att ha tagit upp och rengjort 3-4 ggr per så ligger den nu i sjön från mars till november. Jag borstar manuellt av lite slem från botten 2-3 ggr mitt i sommaren, det är allt. Hempel har haft en ekologisk färg för alu-båtar som var riktigt bra, bättre än alusafe, och till 30% av priset mot Alusafe. Men jag har inte hittat den de senaste 3 åren tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/20/2023 at 6:50 AM, Seawolf said:

Trilux använder kopparföreningen koppartiocyanat. Denna kopparförening framställs på ett sätt som inte medför några som helst rester av ren koppar. 
Vanliga kopparbaserade bottenfärger innehåller kopparoxider, vid vars framställning några % ren koppar följer med. Det är denna rest av kopparr som orsakar problem på aluminium.
De galvaniska processer som inträffar mellan koppar och aluminium förutsätter närvaron av ren koppar. 


Trilux och Trilux33 som appliceras enligt Internationals anvisningar (grunda med spärrfärg) säljs även på den stämningsbenägna USA-marknaden. Det skulle vara väldigt otroligt om International skulle överleva om båtar som skadats av deras målningsprogram skulle förekomma. 
Jag har använt Trilux på några aluminiumbåtar, men ersatte då Internationals spärrfärg med den mycket billigare Biltema-varianten, som har liknande sammansättning. Inga som helst angrepp av varken havstulpaner eller galvanisk korrosion har visat sig. 

Var och inhandlade Biltemas grundfärg och två burkar Trilux igår till min Buster. 
Har tidigare fått väldigt mycket havstulpaner på motorbåten andra säsonger medans segelbåten som har varit målad med Trilux har klarat sig bra. Den är förövrigt också i aluminium. 
 

Hittade denna intressanta forsknigsartikel i veckan där de testade Trilux och två andra färger med kopparoxid i. 
https://strathprints.strath.ac.uk/59417/1/Bagley_etal_OE_2015_The_use_of_copper_based_antifoulings_on_aluminium_ship_hulls.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...