Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Björssa

slö motor?

Rekommendera Poster

Gäst Björssa

Vi har en Marieholm M24 med en AQ130 i. På våren när man inte fyllt upp vattentanken i fören på 65 liter och inte kastat i lite packning i båten. så gör den 19.8 knop. Med vatten och packning, bara det som ska vara i båten, inte alls mycket så gör den bara knappa 12 knop. Vad kan man göra? byta propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad varvar motorn på fullgas nu?

 

Det finns en mängd AQ130 enl Volvo Pentas hemsida, vilken har du?

 

AQ130A Sterndrive 100, 1968, maxvarv 5100

AQ130A Sterndrive 250D, 1968, maxvarv 5100

AQ130C Sterndrive 270D, 1973, maxvarv 5100

AQ130C Sterndrive 270D, 1974, maxvarv 5500

AQ130C Sterndrive 270TD, 1972, maxvarv 5100

AQ130C Sterndrive 270TD, 1974, maxvarv 5500

AQ130D Sterndrive 280D, 1975, maxvarv 5500

 

Du bör ligga ganska nära dessa varv. Om inte så kan du justera lite med annan propellerstigning. Fast motorn har ju några år på nacken om man säger så och det finns risk att den är rätt trött i allmänhet.

 

Kanske du kunde flytta vattentanken till aktern? Vinterprojekt?

 

Har du trimplan? Om du flyttar vattentanken till aktern (om den får plats) så blir den ju lite tyngre där och ev lite trögare upp i planing men kanske du kan kompensera med Smart Tabs då så den planar lättare?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björssa

Den ska varva knappa 5500, 4800 tror jag det går att få ut med last i. Förra ägarens ekonomi logg sitter kvar vid ratten och enligt den så ska den göra 19 knop vid 5500 varv, vilket den gör olastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björssa

glömde,, har trimplan på den :-). Det där med att experimentera med vinklar eller vad det nu är på proppen, Det är väl att köpa olika o prova sig fram, eller ska man satsa på en fyrbladig propp med utbytbara blad , en sån man kan ställa vinkel på? De finn visst i komposit material har jag läst, men de är kanske för mindre båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill du åka snabbare så ska du inte satsa på en komposit propeller.. men en sån sjunker bara toppfarten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga 4-bladiga komposit som passar VP 270 osv. drev...

Peo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen skulle jag ha två handlingsalternativ i en situation som denna:

 

1. En eller två tum lägre stigning på propellern så att du får upp varvet även med lite last i båten. Att den sen ev övervarvar med lätt last är ju lätt att åtgärda då det bara är att dra ner på gasen lite tills du ligger på max 5500 varv/min.

 Det viktiga är att du kommer upp i plan ordentligt även med lite last. 12 knop som du kommer upp idag är i det fartregister som många planande båtar inte går så bra i och bensinförbrukningen blir hög. Du bör nog upp i ca 15 för att det skall böra gå lätt?

I kombination med att du är noga med att botten är fri från beväxtning för det kan bromsa ganska mycket.

Kanske du skulle ta kompressionsprov på cylindrarna på din motor så du vet i vilket skick dessa är? Du behöver antagligen få din AQ130 i tipp topp skick om du skall få nån fason på det här misstänker jag, i kombination med en annan propeller med lägre stigning.

 

2. Överväga motorbyte till en exempelvis 170 hk Volvo Penta, om motorfästena stämmer så du slipper greja med nya fästen.  Blir väl byte av drev då också? Eller nåt annat fabrikat som passar.  50 hk mer borde göra susen.

Gillar du din båt och den passar Era behov så kan det vara värt att kosta på en starkare motor i alla fall om du tänker behålla båten över överskådlig tid. Du kommer knappast att få pengarna tillbaka den dag du säljer båten men det bör inte bli så jättedyrt om du kan sälja din gamla motor och sen få tag i en bättre beg starkare motor. En helt ny motor kanske är att ta i rent ekonomiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma drev oavsett om du har VP 130 eller VP 170....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Du glömde alt 3

 

Renovera motorn för en billig peng lite trim så får du nog med effekt. Det är j en B20 så renovering och trimm kostar kaffepengar..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björssa

tack för alla tips, jag ska prova en propp med lägre stigning, Motorn är genomgången i vintras så det bör inte vara något fel på den. Funkar inte det bättre med ny propp så får det bli motorbyte kommande vinter:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Hur såg genomgången ut? 

 

Tex slipade cylinderlopp och ventiler, nya ringar och och en lite vassare kamaxel gör underverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...