Piddej 0 Postad 14 Oktober , 2023 Köpte en gammal båt förra sommaren. Används inte jättemycket och ligger i en insjö och körs lite då och då. På båten sitter en gammal Mercury 50hk Thunderbolt från 1974. I somras började den att tappa ork och gav dålig fart. Vid avställning i dag upptäckte jag att cylinder 4 saknar kompression fullständigt. Trots detta startar motorn lätt och låter ok men som sagt saknar en hel del i kraft. Kan defintivt inte byta kolvar och dylikt själv. Med tanke på motorns ålder (snart 50 år), är det ens lönt att överväga reparation eller skałl jag se den som skrot och hitta en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Oktober , 2023 Helt krasst nej. Om du inte kan skruva själv så är det inte värt att fixa. Brukar inte heller gå att få isär pga korroderade skruvar. Är man däremot nostalgisk och tycker det är värt att bevara en gammal Murcla, så visst. Men ekonomiskt försvarbart är det inte på långa vägar. Har cylindern/kolv skurit så är powerheadet skrot då det nästan är omöjligt att borra. Topp och motorblock är i ett stycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piddej 0 Postad 15 Oktober , 2023 Tusen tack för svar. Misstänkte något åt det hållet. Får bli metallåtervinningen då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 15 Oktober , 2023 Annonsera ut den billigt istället. Kanske någon som behöver delar från den. Jag sålde en 65hk mercury från 1976 med knäckt vevstake på blocket får några år sedan. Det var mer än en person som var intresserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser