magnus66 4 Postad 14 Oktober , 2023 Hej Vid upptag i somras då jag spolade av båten så upptäckte jag denna anod som inte har "offrats" den högra. Vanligen så är båda lika angripna men nu var den högra helt oberörd. Jag köpte en ny. (så jag inte hade en aluminiumanod sittandes) och slipade anläggningsytan. Nu när jag tog upp båten för någon dag sedan så upptäckte jag att den nya anoden inte har "fungerat" igen. Vad pågår här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 14 Oktober , 2023 Den ena offeranoden är sannolikt lite mera ädel än den andra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus66 4 Postad 14 Oktober , 2023 6 minuter sedan skrev Mackey: Den ena offeranoden är sannolikt lite mera ädel än den andra. Jag har bytt en gång under sommaren och köpt samma anod från samma leverantör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 15 Oktober , 2023 mät ohm det är kontakt mellan anod/motorgods B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 16 Oktober , 2023 Byt plats på offeranoderna, och se vad som händer. Händer fortfarande inget på den oangripna, så behöver du troligen hitta nån som passar det vatten du håller till i. Sött, salt eller bräckt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 16 Oktober , 2023 Tror det är bättre att mäta resistansen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus66 4 Postad 16 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Hybro: Tror det är bättre att mäta resistansen. Jag skall mäta i dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus66 4 Postad 20 Oktober , 2023 Ursäkta att det dröjde. Jag har mätt motstånd mellan anodmaterial och båt. I princip 0 motstånd och samma på båda sidor. Förefaller vara olika anodmaterial väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 21 Oktober , 2023 2023-10-15 vid 22:58 skrev bemek: mät ohm det är kontakt mellan anod/motorgods B Det kan ju vara värt ett försök, men samtidigt är det väldigt svårt att mäta så små resistenser med en vanligt multimeter. Förutom att det skall vara ett väldigt bra instrument måste man ha högkvalitativa mätkablar som inte i sig ger någon resistans vare sig i kontaktdonet eller vid mätproben. Men om man får en signifikant skillnad vid flera mätningar med vanlig multimeter så klart finns det ju ett problem som man ju bör kunna se med blotta ögat. Jag skulle nog först kontrollera hur det ser ut i anläggningsytan mellan den ”ooffrade” anoden och godset, där skall det ju vara ren metall för bästa kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus66 4 Postad 21 Oktober , 2023 tack. Jag har slipat utan i somras då jag upptäckte att den första anoden inte "fungerade". Efter det så funkar ändå inte denna. Nu har jag köpt helt nya anoder från annan leverantör. vi får se i sommar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 21 Oktober , 2023 Utombordare lever ett tufft liv som det är, man behöver inte slipa bort motorns täckfärg för att få kontakt, det sker genom anodens fästskruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 21 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev Gripen72: Utombordare lever ett tufft liv som det är, man behöver inte slipa bort motorns täckfärg för att få kontakt, det sker genom anodens fästskruv. Förhoppningsvis, om det är rent i gängorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus66 4 Postad 21 Oktober , 2023 jag har bara slipat den yta som redan är ren från färg. kontaktytan för anoden. Jag har nu köpt nya anoder från annan leverantör så vi får se till sommaren. Kommer jag ihåg så skall jag absolut uppdatera tråden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser